Do końca listopada 2024 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 145.307 samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Dane te obejmują 77.675 samochodów elektrycznych z napędem wyłącznie bateryjnym (BEV) oraz 67.632 hybrydy typu plug-in (PHEV). Choć liczby te mogą robić wrażenie, ich analiza ujawnia mniej optymistyczne aspekty rozwoju rynku.
Samochody typu PHEV, obecne w ofertach marek Citroën, Peugeot czy Renault, to rozwiązanie na posiadanie auta o stosunkowo dużej mocy i niezłych właściwościach dynamicznych a przy tym możliwość jazdy na samym prądzie. To taki krok w stronę aut w pełni elektrycznych. Jednak sprzedaż ich idzie dość powoli.
W samym listopadzie park samochodów elektrycznych powiększył się o 1.876 pojazdów, a liczba hybryd plug-in wzrosła o 2.203 egzemplarze. Mimo zauważalnego przyrostu, tempo wzrostu może budzić pewne obawy w kontekście ambitnych celów związanych z transformacją energetyczną i dekarbonizacją transportu.
Test: Peugeot 508 SW PSE PHEV 360 KM. Rodzinny samochód sportowy, lepszy niż Alfa Romeo
Szczególnie interesujący jest trend dotyczący rejestracji samochodów elektrycznych. W 2024 roku osoby fizyczne zarejestrowały 3.955 używanych samochodów elektrycznych sprowadzonych z zagranicy, co oznacza wzrost o 40,2% w porównaniu z poprzednim rokiem. Jednocześnie rejestracje nowych aut elektrycznych spadły aż o 31,4%, do poziomu 1.871 sztuk. To wyraźny sygnał, że ceny nowych pojazdów pozostają poza zasięgiem wielu potencjalnych klientów, a rynek wtórny staje się coraz bardziej dominujący.
Choć na pierwszy rzut oka rozwój rynku samochodów elektrycznych i hybrydowych wygląda obiecująco, w praktyce pozostaje wiele wyzwań do rozwiązania. Wysokie ceny i brak szeroko dostępnej i sprawnej infrastruktury ładowania nadal stanowią poważną barierę i nie zmienią tego hurraoptymistyczne prognozy czy płatne raporty lobbystów. Dodatkowo, liczba nowych rejestracji spada, co może świadczyć o tym, że wsparcie finansowe w formie dopłat i ulg nie spełnia oczekiwań użytkowników.
Renault Megane Techno E-Tech 160 plug-in hybrid dla spółki związanej z ochroną środowiska
Wolno rosnąca liczba samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in nie wystarczy do przyspieszenia transformacji sektora transportu. Polska nadal potrzebuje kompleksowej strategii obejmującej zwiększenie dochodów obywateli, rozwój infrastruktury, lepsze mechanizmy podatkowe oraz działania na rzecz zwiększenia dostępności modeli w przystępnych cenach.
Najnowsze komentarze