W 2005 roku Grupa Renault uruchomiła swój kolejny zakład produkcyjny. Mowa tu o fabryce w Moskwie. Od tego czasu bramy zakładu opuściło około 1,5 miliona samochodów, w tym bardzo popularny Logan, SUV Duster oraz nowoczesne modele Kaptur i Arkana. Pracownicy wdrożyli szereg kluczowych projektów, które miały bezpośredni wpływ na sukces Renault w Rosji.
Historia produkcji w fabryce w Moskwie zaczęła się od Logana. Ten model był i jest oferowany w krajach Wspólnoty Niepodległych Państw pod marką Renault, bowiem Dacia jest tam w praktyce nieznana. Nie było sensu wydawać ogromnych pieniędzy na promocję marki. Podjęto decyzję o sprzedaży sedana (a potem także wersji kombi oznaczonej MCV) pod marką Renault. Co więcej – oferowano nawet Ładę Largus – rosyjskie wcielenie Logana MCV pierwszej generacji! W uruchomieniu linii produkcyjnej tego modelu wziął udział Władimir Putin.
Wróćmy jednak do fabryki Renault w Moskwie. Wspomniany Logan sedan dość szybko wpisał się w motoryzacyjny krajobraz Rosji. Niska cena i solidna konstrukcja przekonały Rosjan do tego samochodu. Model miał do wykonania ważne zadanie – zwrócić uwagę klientów na markę Renault. Spisał się znakomicie.
W roku 2011 fabrykę w Moskwie zaczęły opuszczać pierwsze Dustery. Tani SUV został dostosowany do rosyjskich wymogów i oczekiwań dzięki dużej lokalizacji produkcji. Pozwoliło to też na utrzymanie bardzo konkurencyjnej ceny. Jakość nie ucierpiała – wszak od lat mówi się, że rosyjskie (a wcześniej radzieckie) produkty cechuje wielka wartość kwitowana słowami „gniot’sia, nie łamiot’sia”. Duster szybko stał się bestsellerem w swojej klasie.
Na tak przygotowany grunt w roku 2016 trafił kolejny model produkowany w zakładzie w Moskwie – Renault Kaptur. Powstawał na tej samej płycie, co Duster, mógł więc mieć napęd na cztery koła. Stylistycznie bardzo przypominał naszego Captura, ale był od niego wyraźnie większy. Niedawno na rynek trafiła wersja po liftingu.
W ubiegłym roku portfolio fabryki w Moskwie uzupełnił SUV Coupe o nazwie Arkana. Ten model też jest dostępny z napędem na cztery koła. Samochód budzi żywe zainteresowanie także poza Wspólnotą Niepodległych Państw, również w Polsce. Czy będzie oferowany na unijnym rynku? Na razie trudno jeszcze na 100% odpowiedzieć twierdząco na to pytanie.
„Wraz z rozpoczęciem w 2019 roku produkcji Renault Arkana i w 2020 roku nowego Renault Kaptur, firma mocno zainwestowała w zakład w Moskwie i będzie to robić w przyszłości. Takie podejście zapewni gotowość przedsiębiorstwa do uruchomienia nowych projektów” – powiedział Jan Ptaczek, dyrektor generalny Renault Rosja.
Fabryka Renault w Moskwie stale się rozwija w dziedzinie innowacyjnej produkcji przemysłowej. W ramach poprawy wydajności w dziale spawalnictwa wdrożono projekt linii produkcyjnej, w której w ubiegłym roku zainstalowano 42 nowe roboty. Inżynierowie z fabryki Renault w Moskwie opracowali i produkują pojazdy bezzałogowe (AGV) z wygodnym mechanizmem obrotowym 360°. Firma korzysta z ponad 160 takich wózków samobieżnych, a ponad kolejnych 50 trafiło do zakładów produkcyjnych AvtoVAZ. Do optymalizacji i przyspieszenia procesów projektowych i testowania są wykorzystywane drukarki 3D.
„W tym roku moskiewska fabryka Renault obchodzi piętnastą rocznicę działania. Dzięki ustalonym procesom systemu produkcyjnego Aliansu i pracy wykwalifikowanych pracowników firma niezmiennie produkuje samochody wysokiej jakości, które spełniają międzynarodowe standardy. Jestem pewien, że wdrożenie naszych nowych projektów sprawi, że fabryka będzie jeszcze bardziej nowoczesna i zaawansowana technologicznie” – powiedział Oleg Masliakow, dyrektor fabryki Renault w Moskwie.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault
Najnowsze komentarze