Silniki PureTech na cenzurowanym. Hiszpańskie Stowarzyszenie Poszkodowanych przez Stellantis Afestel poinformowało, że jego członkom udało się uzyskać ponad 170.000 euro w formie zwrotów kosztów napraw dla właścicieli aut dotkniętych poważnymi awariami jednostek napędowych PureTech 1.2. Organizacja zapowiada dalsze działania prawne i żąda całkowitego wycofania wadliwego silnika ze sprzedaży.
Według danych przekazanych przez Afestel mediom, problem dotyczy ponad 750 tysięcy samochodów w samej Hiszpanii i około 4 milionów pojazdów w całej Europie. Dla koncernu stawką jest nie tylko reputacja, ale również zaufanie do całej gamy produktów opartych na tej technologii. Dla klientów – bezpieczeństwo i prawo do niezawodnego samochodu.
Wadliwe jednostki napędowe PureTech były montowane w licznych modelach marek należących do koncernu Stellantis, w tym Peugeot, Citroën, Opel i DS. Silniki te miały cechować się wysoką wydajnością przy niskim zużyciu paliwa, ale w wyniku przedostawania się benzyny do oleju następowała utrata właściwości smarnych, co prowadziło do rozpuszczania się paska rozrządu i zapychania się silnika, co groziło utratą hamulców oraz zatarciem silnika – często w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu.

Głos ofiar: przypadek Marimar
W jednej z nagłośnionych przez stowarzyszenie historii występuje Marimar z Bilbao. Kobieta przeżyła awarię samochodu na autostradzie, gdzie jej pojazd z silnikiem PureTech uległ całkowitej awarii. Koszt naprawy został oszacowany na 10.000 euro. Początkowo producent zaproponował zwrot 60% kosztów, ale klientka odmówiła, uznając ofertę za niewystarczającą. Ostatecznie, po miesiącach starań i nacisków, otrzymała decyzję o pokryciu całkowitych kosztów naprawy przez Stellantis.
„Z piekła do normalności”
Prezes stowarzyszenia Afestel, Yerba Luca de Tena, podkreśla, że uzyskane odszkodowania są dużym krokiem naprzód, ale w żadnym razie nie są wystarczające. – Dla wielu osób to wyjście z piekła, w którym tkwili przez lata, walcząc z awariami i ignorancją ze strony producenta. Jednak nie przestaniemy walczyć, dopóki Stellantis nie przestanie sprzedawać samochodów z tymi wadliwymi silnikami – powiedział.
Presja prawna i rosnąca liczba pozwów
Afestel nie ogranicza się jedynie do działań medialnych. Tylko w mieście Vigo organizacja złożyła już około 250 pozwów przeciwko producentowi. Zdaniem jej przedstawicieli, to dopiero początek szeroko zakrojonej ofensywy prawnej, której celem jest pociągnięcie koncernu do pełnej odpowiedzialności za wady fabryczne.
Zobacz: Jak postępować w przypadku awarii 1.2 PureTech?
O ile zwroty kosztów napraw są dla poszkodowanych realnym wsparciem, o tyle przyszłość silników PureTech w Europie stoi pod znakiem zapytania. Stellantis oficjalnie nie odniósł się jeszcze do żądań Afestel. Samo stowarzyszenie nawiązały współpracę poszkodowanymi we Francji oraz w Niemczech, stara się również zainteresować sprawą europosłów.
Producent uruchomił dla klientów platformę Stellantis Support – tam można zgłaszać roszczenia.
na podstawie Vigo.es – redakcja
Najnowsze komentarze