Ponad 1,8 miliona pojazdów marek Chrysler, Dodge, Ram i Jeep® poruszających się po drogach w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie powiadamia kierowców o aktywnym wozie strażackim, karetce pogotowia lub innych zagrożeniach na drodze dzięki funkcji Emergency Vehicle Alert System (EVAS) platformy Uconnect.
EVAS to funkcja systemu Uconnect, która zapewnia kierowcom pojazdów z roku modelowego 2018 i nowszych bezpieczną świadomość otaczającego ich środowiska. To także innowacja, która wyłoniła się z programu Stellantis Star*Up, który wspiera i nagradza innowacje pracowników.
„Powszechne wdrożenie EVAS w Ameryce Północnej pokazuje, w jaki sposób Stellantis wykorzystuje moc łączności V2X i technologii w pojazdach, aby uczynić mobilność bezpieczniejszą dla naszych klientów” – powiedział Yves Bonnefont, dyrektor ds. oprogramowania w Stellantis. „Dbałość o naszych klientów, która nie ma sobie równych – na każdym rynku, na którym sprzedajemy – jest podstawą naszej transformacji w firmę zajmującą się technologiami mobilnymi. Jesteśmy dumni, że jako pierwszy globalny producent samochodów wprowadziliśmy cyfrowe powiadomienia V2X jako standardową funkcję bezpieczeństwa dla naszych połączonych klientów i stale staramy się rozszerzać jej możliwości”.
Alerty EVAS pochodzą z platformy HAAS Alert’s Safety Cloud, rozwiązania do komunikacji pojazd-otoczenie (V2X) i cyfrowego ostrzegania używanego przez tysiące publicznych i prywatnych flot drogowych w Ameryce Północnej. Oprócz pojazdów ratunkowych, Safety Cloud odbiera i dostarcza powiadomienia z holowników, pojazdów, stref roboczych i tablic ze strzałkami, bramek autostradowych oraz innych połączonych zasobów i sprzętu na drodze.
Opierając się na fundamencie EVAS, Stellantis ocenia teraz kolejny krok w powiadomieniach V2X o aktywnym bezpieczeństwie kierowcy za pomocą protokołu Hazard Enhanced Location Protocol (H.E.L.P. ®), współpracując z Emergency Safety Solutions Inc.
H.E.L.P. dostarcza ostrzeżenia kierowcom zbliżającym się do unieruchomionego pojazdu. Niepełnosprawne pojazdy zatrzymane na poboczu lub jezdni stanowią poważne zagrożenie dla innych kierowców, szczególnie w nocy lub gdy warunki pogodowe ograniczają widoczność – sytuacja, która w Stanach Zjednoczonych przyczynia się do wypadku średnio co siedem minut i zabija lub rani ponad 40 osób dziennie, zgodnie z badaniami opublikowanymi w Accident Analysis and Prevention, recenzowanym czasopiśmie poświęconym zdrowiu publicznemu.
Jak działa H.E.L.P.?
Po aktywacji w unieruchomionym pojeździe, H.E.L.P. wysyła powiadomienie o pojeździe i jego dokładnej lokalizacji do chmury bezpieczeństwa HAAS Alert, która przesyła powiadomienie do zbliżających się pojazdów z Uconnect (lub kierowców korzystających z innych systemów mobilnych i pokładowych podłączonych do chmury bezpieczeństwa). Daje to kierowcom 15-20 sekund ostrzeżenia, czyli około ćwierć mili/0,5 kilometra przy prędkościach autostradowych.
Dzięki H.E.L.P. uszkodzone pojazdy będą mogły udostępniać krytyczne komunikaty bezpieczeństwa wszystkim pojazdom, które łączą się z platformą Safety Cloud, odblokowując nowe krytyczne możliwości w technologii pojazd-pojazd i pomagając poprawić bezpieczeństwo na drogach dla wszystkich kierowców.
System H.E.L.P. może być aktywowany ręcznie przez kierowcę podczas postoju pojazdu lub automatycznie w sytuacjach krytycznych dla bezpieczeństwa, takich jak kolizje czy wypadki.
Potencjalnym ulepszeniem dla pojazdów wyposażonych w H.E.L.P. z oświetleniem LED jest dodanie alertów świetlnych H.E.L.P., które migają światłami awaryjnymi i innymi światłami zewnętrznymi z naukowo dostosowaną częstotliwością i wzorem, aby skuteczniej ostrzec nadjeżdżających kierowców.
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze