sobota, 21 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Peugeot

Peugeot 5008 na tropie tajemnic Araratu cz.11: Stambuł – w wielkim mieście!

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2010-06-19
w Peugeot, Turcja, Wyprawy
Czas czytania 6 minut
60 2
0
Stambuł - hotel Nil
53
UDOSTĘPNIEŃ
176
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Peugeot 9X8: zaczęło się od wirtualnego projektu obejmującego 15.267 plików cyfrowych

25 Peugeotów e-2008 we flocie Furniture Village

Nowy Peugeot 408 przyłapany bez kamuflażu

Peugeot 5008 1.6 HDi oraz Peugeot 5008 2.0 HDi pomyślnie zdały turecko-gruziński test. Mamy za sobą blisko 7 tysięcy kilometrów jazdy prawie non-stop. Różny klimat, góry, niziny, szutry, autostrady. Spalanie HDi niskie, kultura pracy silników wysoka a ekipa zwarta, gotowa i dobrze zgrana. Dojechaliśmy do Stambułu! Uff!

<<< Wyprawa Peugeot 5008 do Turcji cz.10. Podziemne miasta w Turcji

Hotel Nil, w którym się zatrzymaliśmy, to nieduży budynek, wciśnięty między zabudowę niepozornej dzielnicy Stambułu. Ma jednak bardzo dogodną lokalizację, kilkaset metrów od stacji metra. A właśnie metrem i tramwajem najlepiej poruszać się po Stambule, przynajmniej jeśli chcemy obejrzeć najważniejsze zabytki. System komunikacji miejskiej jest zorganizowany bardzo pomysłowo.

widok z dachu hotelu NilTrzeba się dość często przesiadać, ale wszystkie te połączenia zostały ze sobą skorelowane. Najpierw w automacie kupujemy kilka plastikowych żetonów (1,5 lira). Jest to bardzo proste, trzeba mieć tylko drobne albo maksymalnie banknot 10 lira. Potem wystarczy iść już do bramek czy to do metra, czy tramwaju, wrzucamy żeton i już można jechać. Działa to bardzo sprawnie.

Peugeot 5008 w StambuleDrugim ciekawym rozwiązaniem w zakresie transportu publicznego są pasy dla autobusów. Są to specjalne pasy, pośrodku autostrad i dróg szybkiego ruchu. Dodatkowe dwa pasy, którymi jadą wyłącznie specjalne autobusy miejskie, dłuższe mniej więcej dwukrotnie od tych, spotykanych u nas w kraju. Jeżdżą też zwykłe autobusy. Wszystkie z klimatyzacją, błyskawicznie przemieszczają pasażerów po zatłoczonym mieście.

Bo największym problemem Stambułu dla kierowcy są korki. I to korki w takim rozumieniu, jakiego w Polsce nie znamy. Przykładowo odległość 15 km z naszego hotelu na lotnisko jedzie się ponad 2 godziny. Dodajmy do tego, że w sobotę, a więc w dzień raczej jak na Stambuł luźniejszy. Zaczepiany przez nas kierowca taksówki sugerował, że luźniej jest w nocy, między trzecią a szóstą rano. Doświadczyliśmy tego wczoraj, kiedy wjeżdżaliśmy kilka godzin do miasta.

W tej sytuacji sprzedawcy wody, bułeczek i ciastek, a nawet kwiatów (!) biegający pomiędzy autami, nie dziwią, a raczej spełniają bardzo pożyteczną rolę. Dlatego Peugeoty odpoczywają pod naszym hotelem, kluczyki do nich są pod opieką recepcjonisty (żeby mógł przestawić samochód, jeśli będzie taka potrzeba!) a my najpierw idziemy do przystanku metra, potem dojeżdżamy do specjalnej kolejki, która jedzie tunelem w dół, przesiadamy się w tramwaj i w końcu jedziemy do najstarszej części Stambułu. Już zza szyb supernowoczesnego, klimatyzowanego tramwaju, obserwujemy niezwykłe widoki.

Stambuł tramwajI może starczy tych transportowych historii w tej chwili, bo jesteśmy już w zabytkowym centrum Stambułu, gdzie ciasne uliczki skrywają perły architektury a nadmorskie bulwary pełne są zagranicznych turystów, którzy przypływają tu statkami pasażerskimi, w czasie rejsu po różnych morzach. To miejsce jest nastawione na turystykę. Setki knajpek, knajpeczek, restauracji, barów szybkiej obsługi i liczne sklepy wabią kolorem i zapachem. To egzotyka turystyczna, taka trochę na pokaz. Ciekawiej i oryginalnie jest na wschodzie. Ale i tak chodzimy zauroczeni a zza każdego rogu woła do nas jakiś zabytek. Błękitny Meczet, Hagia Sofia i dziesiątki innych obiektów, oglądamy z zapartym tchem. Patrząc z drugiego brzegu zatoki robią ogromne wrażenie a kiedy podchodzi się do nich z bliska, wtedy dopiero widać misterną pracę budowniczych. Także i tutaj, wśród licznych budek ze słodyczami i napojami, chodzą uliczni sprzedawcy, oferując przede wszystkim chłodną wodę. W tej temperaturze, a przekracza ona 30 stopni w cieniu, zapotrzebowanie na napoje jest bardzo duże.

Stambuł - dziedziniecZwiedzanie tego miejsca zajmie nam jeszcze wiele godzin, a my ciągle nie mamy dość. Zmęczeni upałem chronimy się w cieniu drzew, odwiedzamy małe restauracyjki na szklankę przepysznej tureckiej herbaty i owoce, wędrujemy nad brzegiem morza, podziwiamy widoki. Obowiązkowo wybieramy się na bazar. I znowu niezwykłe widoki, niezwykłe zapachy oraz bardzo natarczywi sprzedawcy, którzy są zdecydowanie bardziej nachalni niż ci na tureckiej prowincji. Chodzimy, chodzimy, chodzimy aż wieczorem wpadamy na godzinę do hotelu, odświeżyć się, zerknąć na nasze samochody no i oczywiście wychodzimy z powrotem. Dzisiaj będziemy zwiedzać do późnego wieczora a jutro rano rozpoczynamy powrót. Wracamy blisko 23:00. Jeszcze relacja dla naszych Czytelniczek i Czytelników, a potem można kilka godzin spać. W czasie tego wyjazdu średnio śpimy po 5-6 godzin dziennie. Tak wygląda nasza codzienność :-)

Stambuł

Dalsza podróż zaplanowana jest na jutro rano. Wracamy do Polski, do której mamy nieco ponad 2 tysiące kilometrów. Tym razem wybieramy bułgarski wariant, który będzie wiódł przez Sofię, z mniejszą ilością autostrad, ale też z mniejszą ilością kilometrów.

>>> podsumowanie wyprawy Peugeot 5008 do Turcji i do Gruzji

A mapki nie ma? – zapytacie. Nie, nie ma, ponieważ tym razem spędziliśmy cały dzień w Stambule.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Peugeot 5008 w StambuleStambuł tramwajStambuł - dziedziniecStambułStambuł - hotel Nilwidok z dachu hotelu Nil
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 5008AraratAzjaPeugeotpodróżeTurcja
Udostepnij21Tweet13Udostepnij4
Poprzedni

Artur Żmijewski stawia na styl i moc

Następny

Peugeot 5008 na tropie tajemnic Araratu cz.12: w stronę kraju

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Peugeot 5008 na tropie tajemnic Araratu cz.12: w stronę kraju

Anna Dereszowska, Hubert Urbański i Olivier Janiak w bolidzie Renault F1 Team!

Peugeot 5008

Peugeot 5008 na tropach tajemnic Araratu cz. 13 - czas na powrót do Polski

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Roman - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Roman - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Porto - Dacia Jogger i silnik 1.0 TCe 110 KM – jak to jeździ? Spalanie, dynamika, opinie.
  • Krzysztof Gregorczyk - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Klic - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Łopel - Stellantis rozpocznie przebudowę sieci dealerskiej w przyszłym roku. Do 5% prowizji za sprzedaż auta
  • R70 - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika
  • Arek - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Lancia pokaże nowe modele. Będzie marką premium i zaprezentuje włoską elegancję
  • Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym
  • Siedem salonów luksusowej marki DS Automobiles w Polsce
  • Używany Renault Kangoo I – budżetowy kombivan dla rodziny i do pracy. Duży bagażnik i komfort jazdy
  • Dacia Duster to najtańszy SUV w utrzymaniu według ADAC
  • Nowy Citroën C5 X Hybrid 225: rozpoczynamy test!
  • Citroën Xantia 1.8i z niewielkim przebiegiem na sprzedaż na… Florydzie
  • Grupa Renault szkoli polskich strażaków z pomocą nowego Megane E-Tech
  • Renault wzywa do debaty na temat testów bezpieczeństwa: „Chcemy rozsądku, nie kosztów”


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.