Lata 30. XX wieku to dla marki Peugeot okres bogatej ekspresji stylistycznej i innowacyjnych rozwiązań technicznych. W centrum tej wyjątkowej historii stoi Emile Darl’mat, najważniejszy paryski dealer Peugeota, który – mimo decyzji Peugeota o wycofaniu się z wyścigów – postanowił kontynuować sportową spuściznę marki. Na bazie modeli 302 i 402 stworzył własny samochód sportowy, nadając mu wyrafinowaną, artdecową sylwetkę zaprojektowaną przez Georgesa Paulina, a wykonaną przez mistrza nadwozi – Marcela Pourtout.
Peugeot 402 Darl’mat Special Sport Roadster, zasilany dwulitrowym silnikiem OHC o mocy 70 KM w wersji drogowej i jeszcze mocniejszej w wersji wyścigowej, miał wyrazisty cel – triumf na torze Le Mans. W 1938 roku trzy egzemplarze Darl’mat Special Sport Roadster wzięły udział w tym legendarnym 24-godzinnym wyścigu. Jeden z nich osiągnął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej i zdobył pierwsze miejsce w klasie dwulitrowej, zapewniając Peugeotowi sportową chwałę i zapisując się na stałe w historii motoryzacji.
Zobacz: testy samochodów Peugeot. Pomiary, opinie, spalanie
Dla klientów dostępne były trzy warianty nadwozia: coupé, kabriolet i sportowy roadster. Produkcja była bardzo ograniczona – wyprodukowano jedynie 105 egzemplarzy, co nadało modelowi Darl’mat Special Sport Roadster status ekskluzywnej perełki kolekcjonerskiej. Każde z tych aut było synonimem elegancji, z dynamiczną linią, która odzwierciedlała ducha francuskiej motoryzacji Art Deco.
Zobacz: historia marki Peugeot
Georges Paulin, krótko żyjący geniusz motoryzacyjnego designu, zasłynął na całym świecie, projektując kultowe auta, jak słynne Bentley „Embiricos”, które również brało udział w wyścigach Le Mans. Paulin zrewolucjonizował również design aut sportowych, wprowadzając koncepcję składanych dachów w serii Eclipse – wyjątkowej innowacji, która stała się jednym z symboli francuskiej motoryzacji tamtych czasów.
Zobacz: nowe samochody Peugeot
Darl’mat Special Sport Roadster łączył finezję stylu z potężnym potencjałem wyścigowym, co uczyniło go autem unikalnym i pożądanym. Dziś każdy zachowany egzemplarz tego modelu jest bardzo cennym zabytkiem.
Najnowsze komentarze