24 kwietnia 1961 roku Citroën zaprezentował dziennikarzom model Ami 6, który miał być produkowany w nowej fabryce firmy w Rennes we Francji. Auto od razu wzbudziło ogromne zainteresowanie – zarówno ze względu na swoje nietuzinkowe linie, jak i zaskakujące podejście do segmentu aut klasy średniej. Choć początkowo na rynek trafiła wersja sedan, prawdziwym przebojem okazało się jednak kombi, które odpowiadało za ponad połowę całkowitej produkcji tego modelu (551. 880 sztuk z ponad miliona wyprodukowanych egzemplarzy do 1971 roku).
Citroën nie zamierzał zastępować Ami 6 słynnego modelu 2CV. Wręcz przeciwnie – w komunikacie prasowym z 1961 roku podkreślono: „Ten model w żadnym wypadku nie ma na celu zastąpienia 2CV, od którego całkowicie się różni (…)”. I rzeczywiście – Ami 6 wyróżniało się nie tylko pod względem konstrukcji, ale przede wszystkim stylistyki.
Autorem projektu był Flaminio Bertoni – włoski designer odpowiedzialny wcześniej za kultowe linie Traction Avant, 2CV oraz DS. Bertoni uważał Ami 6 za swoje opus magnum, dzieło, w którym mógł w pełni zrealizować swoje wizje, bez ingerencji z zewnątrz. To właśnie jemu zawdzięczamy najbardziej charakterystyczny element sylwetki Ami 6 – pochyloną w tył szybę, która nie tylko pozostawała czysta podczas deszczu, ale także pozwalała na zachowanie sporej przestrzeni bagażowej przy klasycznym sposobie otwierania klapy.

Citroën Ami 6 wyróżniało się na tle innych samochodów epoki swoją tak zwaną „Ligne Z”, czyli sylwetką z charakterystycznym załamaniem linii dachu. Do tego dochodziły prostokątne reflektory (jedne z pierwszych tego typu na rynku), opadająca maska z centralnym przetłoczeniem oraz bogato przetłoczone boki karoserii. W efekcie powstało auto, które dla niektórych obserwatorów miało wręcz „barokowy” charakter. Wnętrze Ami 6, inspirowane nieco luksusowym modelem DS, oferowało kierowcy m.in. jednoramienną kierownicę, wygodne fotele oraz stylowe detale, które nieczęsto spotykało się w autach tej klasy.
Komfort na każdą kieszeń
Pod maską znalazł się rozwinięty wariant dwucylindrowego silnika 602 cm³ znanego z 2CV, rozwijające od 22 do 32 KM DIN (35 KM SAE w końcowej wersji). Zawieszenie, podobnie jak w innych modelach Citroëna, zapewniało wyjątkowy komfort jazdy i elastyczność prowadzenia – cechy docenione przez użytkowników. Ami 6 szybko zdobyło opinię „najtańszego komfortu na kilometr na świecie”, jak głosiło jedno z najbardziej znanych haseł reklamowych marki.
Kombi – przepis na sukces
Prawdziwy przełom w historii modelu nastąpił w 1964 roku, kiedy to do oferty dołączyła wersja kombi (break). Projekt nadzorowali Henri Dargent oraz Robert Opron (następca Bertoniego, który zmarł w tym samym roku). Dzięki praktycznym rozwiązaniom – dużej przestrzeni bagażowej (ładowność 320 kg) oraz łatwemu dostępowi do wnętrza – Ami 6 break zyskało ogromną popularność, zarówno wśród rodzin, jak i wśród przedstawicieli wolnych zawodów czy rzemieślników. Już w 1966 roku model stał się najchętniej kupowanym samochodem we Francji.
Koniec pewnej epoki
Produkcja sedana zakończyła się w marcu 1969 roku, a pół roku później z linii produkcyjnej zeszły ostatnie egzemplarze kombi. Model Ami 6 ustąpił miejsca nowemu, mniej kontrowersyjnie zaprojektowanemu Ami 8, który z kolei w 1978 roku został zastąpiony przez już bardzo klasycznego Citroëna Visa.
Ciekawostki o Ami 6
-
Nazwa Ami 6 to gra słów łącząca nazwę projektu (AM), angielskie „miss” oraz włoskie „amici” (przyjaciele).
-
Yvonne de Gaulle, żona generała de Gaulle’a, była jedną z użytkowniczek Ami 6.
-
W styczniu 1966 roku Citroën zorganizował rajd „Le Tour de Gaule d’Amisix”, podczas którego dwa standardowe egzemplarze kombi pokonały 2077 km w 23 godziny i 11 minut ze średnią prędkością 89,6 km/h.
-
Łącznie wyprodukowano 1 .039.384 egzemplarzy Ami 6, z czego: 483.986 sedanów (1961–1969), 551 .880 kombi (1964–1969) oraz 3.518 wersji Entreprise (dwuosobowe kombi, wersje przeszklone).
Citroën Ami 6 pozostaje jednym z najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych modeli w historii motoryzacji. Choć często budził skrajne emocje, do dziś ma grono wiernych fanów, dla których jest symbolem francuskiej odwagi w projektowaniu samochodów.
Zobacz: testy samochodów Citroën. Pomiary, opinie, spalanie
A dzisiaj Citroën pod nazwą AMI produkuje zupełnie inny samochód…
Citroën AMI w Polsce? Rosną szanse na pojawienie się tego samochodu w salonach
Najnowsze komentarze