peugeot 3008 1 2 Wiadomości
Wiadomości

50 młodych kobiet pojedzie na Perspektywy Women in Tech Summit 2025 dzięki Stellantis i Fundacji Edukacyjnej Perspektywy

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-22
Dacia Logan
Wiadomości

Ile kosztuje bezwypadkowa, używana Dacia Logan II? Przeglądamy ogłoszenia z Polski

autor Gabi Rusek
2025-05-20
peugeot z napedem phev teraz tanszy o nawet 6450 euro peugeot 408 Wiadomości
Wiadomości

Nowa strategia marki Peugeot: Trzy filary przyszłości – przyjemność z jazdy, francuski styl i trwałość

autor Tomasz Nowicki
2025-05-17
Nowy Fiat Tris 2025
Stellantis

Fiat Tris to nowy model włoskiej marki. Ma tylko trzy koła i technologię z Topolino

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-22
peugeot 408 Wiadomości
Wiadomości

Peugeot nie będzie producentem taniego elektryka za 20 tys. euro – mówi szef marki

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-17
f1 grand prix monako 2025 zapowiedz weekendu wyscigowego 1 Wiadomości
Wiadomości

F1: Grand Prix Monako 2025 – zapowiedź weekendu wyścigowego

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-22
Nissan Micra
Wiadomości

Nissan udostępni swoje fabryki Chińczykom? „Rozważamy bardziej elastyczny model współpracy”

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16

Najnowsze komentarze

  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Sergiusz - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anonimowo - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

64 lata temu zaprezentowano przełomowy samochód, Citroën AMI

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-04-24
w Wiadomości, Historia, Citroen
Czas czytania 5 minut
674
A A
2
citroen ami 01 e1745474121993 Wiadomości

24 kwietnia 1961 roku Citroën zaprezentował dziennikarzom model Ami 6, który miał być produkowany w nowej fabryce firmy w Rennes we Francji. Auto od razu wzbudziło ogromne zainteresowanie – zarówno ze względu na swoje nietuzinkowe linie, jak i zaskakujące podejście do segmentu aut klasy średniej. Choć początkowo na rynek trafiła wersja sedan, prawdziwym przebojem okazało się jednak kombi, które odpowiadało za ponad połowę całkowitej produkcji tego modelu (551. 880 sztuk z ponad miliona wyprodukowanych egzemplarzy do 1971 roku).

Citroën nie zamierzał zastępować Ami 6 słynnego modelu 2CV. Wręcz przeciwnie – w komunikacie prasowym z 1961 roku podkreślono: „Ten model w żadnym wypadku nie ma na celu zastąpienia 2CV, od którego całkowicie się różni (…)”. I rzeczywiście – Ami 6 wyróżniało się nie tylko pod względem konstrukcji, ale przede wszystkim stylistyki.

Autorem projektu był Flaminio Bertoni – włoski designer odpowiedzialny wcześniej za kultowe linie Traction Avant, 2CV oraz DS. Bertoni uważał Ami 6 za swoje opus magnum, dzieło, w którym mógł w pełni zrealizować swoje wizje, bez ingerencji z zewnątrz. To właśnie jemu zawdzięczamy najbardziej charakterystyczny element sylwetki Ami 6 – pochyloną w tył szybę, która nie tylko pozostawała czysta podczas deszczu, ale także pozwalała na zachowanie sporej przestrzeni bagażowej przy klasycznym sposobie otwierania klapy.

Warto przeczytać!

citroen c3 1 Wiadomości

Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!

2025-05-22
citroen dyane 1 Wiadomości

Citroën Dyane – włoski „mostro di simpatia”, czyli jak reklamowano legendę lekkim tonem

2025-05-22

Stellantis zwiększa swój udział w rynku i zbiera ponad 1 mln zamówień

2025-05-22

Nowy Fiat Grande Panda otrzyma manualną skrzynię biegów. Cena pójdzie w dół

2025-05-22
Citroën AMI reklamowano jako wygodny i komfortowy samochód
Citroën AMI reklamowano jako wygodny i komfortowy samochód

Citroën Ami 6 wyróżniało się na tle innych samochodów epoki swoją tak zwaną „Ligne Z”, czyli sylwetką z charakterystycznym załamaniem linii dachu. Do tego dochodziły prostokątne reflektory (jedne z pierwszych tego typu na rynku), opadająca maska z centralnym przetłoczeniem oraz bogato przetłoczone boki karoserii. W efekcie powstało auto, które dla niektórych obserwatorów miało wręcz „barokowy” charakter. Wnętrze Ami 6, inspirowane nieco luksusowym modelem DS, oferowało kierowcy m.in. jednoramienną kierownicę, wygodne fotele oraz stylowe detale, które nieczęsto spotykało się w autach tej klasy.

Komfort na każdą kieszeń

Pod maską znalazł się rozwinięty wariant dwucylindrowego silnika 602 cm³ znanego z 2CV, rozwijające od 22 do 32 KM DIN (35 KM SAE w końcowej wersji). Zawieszenie, podobnie jak w innych modelach Citroëna, zapewniało wyjątkowy komfort jazdy i elastyczność prowadzenia – cechy docenione przez użytkowników. Ami 6 szybko zdobyło opinię „najtańszego komfortu na kilometr na świecie”, jak głosiło jedno z najbardziej znanych haseł reklamowych marki.

Kombi – przepis na sukces

Prawdziwy przełom w historii modelu nastąpił w 1964 roku, kiedy to do oferty dołączyła wersja kombi (break). Projekt nadzorowali Henri Dargent oraz Robert Opron (następca Bertoniego, który zmarł w tym samym roku). Dzięki praktycznym rozwiązaniom – dużej przestrzeni bagażowej (ładowność 320 kg) oraz łatwemu dostępowi do wnętrza – Ami 6 break zyskało ogromną popularność, zarówno wśród rodzin, jak i wśród przedstawicieli wolnych zawodów czy rzemieślników. Już w 1966 roku model stał się najchętniej kupowanym samochodem we Francji.

citroen ami 04 Wiadomości

Koniec pewnej epoki

Produkcja sedana zakończyła się w marcu 1969 roku, a pół roku później z linii produkcyjnej zeszły ostatnie egzemplarze kombi. Model Ami 6 ustąpił miejsca nowemu, mniej kontrowersyjnie zaprojektowanemu Ami 8, który z kolei w 1978 roku został zastąpiony przez już bardzo klasycznego Citroëna Visa.

Ciekawostki o Ami 6

  • Nazwa Ami 6 to gra słów łącząca nazwę projektu (AM), angielskie „miss” oraz włoskie „amici” (przyjaciele).

  • Yvonne de Gaulle, żona generała de Gaulle’a, była jedną z użytkowniczek Ami 6.

  • W styczniu 1966 roku Citroën zorganizował rajd „Le Tour de Gaule d’Amisix”, podczas którego dwa standardowe egzemplarze kombi pokonały 2077 km w 23 godziny i 11 minut ze średnią prędkością 89,6 km/h.

  • Łącznie wyprodukowano 1 .039.384 egzemplarzy Ami 6, z czego: 483.986 sedanów (1961–1969), 551 .880 kombi (1964–1969) oraz 3.518 wersji Entreprise (dwuosobowe kombi, wersje przeszklone).

Citroën Ami 6 pozostaje jednym z najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych modeli w historii motoryzacji. Choć często budził skrajne emocje, do dziś ma grono wiernych fanów, dla których jest symbolem francuskiej odwagi w projektowaniu samochodów.

citroen ami 03 Wiadomości

Zobacz: testy samochodów Citroën. Pomiary, opinie, spalanie

A dzisiaj Citroën pod nazwą AMI produkuje zupełnie inny samochód…

Citroën AMI w Polsce? Rosną szanse na pojawienie się tego samochodu w salonach

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

citroen ami 01 e1745474121993 Wiadomościcitroen ami 02 Wiadomościcitroen ami 04 Wiadomościcitroen ami 03 Wiadomości
5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: historiaCitroenzabytkoweAmi
Udostepnij236Tweet148Udostepnij41
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pulse 2026

    Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    2908 udostępnienia
    Udostepnij 1163 Tweet 727
  • Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    1640 udostępnienia
    Udostepnij 656 Tweet 410
  • Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

    1849 udostępnienia
    Udostepnij 740 Tweet 462
  • Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

    1668 udostępnienia
    Udostepnij 667 Tweet 417

Testy samochodów

peugeot 308 1 2 110 km active 14 Wiadomości
Testy

Test Peugeot 308 1.2 110 Active – klasa premium w Peugeot. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2014-12-29
001. DS 5 Be Chic BlueHDi 180 EAT6 Wiadomości
Testy

Test: DS 5 Be Chic 2.0 BlueHDi 180 EAT6

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-10-20
peugeot 308 gti 270 117 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 GTi 260 KM i blondynka na pokładzie. Adam i He-Man w jednym? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-06-13
Renault Arkana E-Tech
Testy

Test: Renault Arkana E-Tech 145 KM: czy jest tak oszczędny, jak mówi producent? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-11-19
citroen c5 sedan 2008 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C5 2.0 HDi 143 KM 2010 – najbardziej komfortowa limuzyna klasy D z dieslem. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2010-04-21

Najnowsze komentarze

  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Sergiusz - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Anonimowo - Używana Renault Laguna II i III generacji. Czy warto dopłacać do nowszego modelu?

Zobacz też

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio nagrodzona przez Wirtualną Polskę. „Perfekcyjna w kwestii stylu i prezencji”

DS 7 Crossback na Międzynarodowym Festiwalu Samochodowym

DS Automobiles – jakie nowości w 2022 roku?

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz