Citroën – sprawdź ofertę
Alfa Romeo – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

64 lata temu zaprezentowano przełomowy samochód, Citroën AMI

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-04-24
w Wiadomości, Historia, Citroen
Czas czytania 5 minut
710
A A
2
citroen ami 01 e1745474121993 Wiadomości

24 kwietnia 1961 roku Citroën zaprezentował dziennikarzom model Ami 6, który miał być produkowany w nowej fabryce firmy w Rennes we Francji. Auto od razu wzbudziło ogromne zainteresowanie – zarówno ze względu na swoje nietuzinkowe linie, jak i zaskakujące podejście do segmentu aut klasy średniej. Choć początkowo na rynek trafiła wersja sedan, prawdziwym przebojem okazało się jednak kombi, które odpowiadało za ponad połowę całkowitej produkcji tego modelu (551. 880 sztuk z ponad miliona wyprodukowanych egzemplarzy do 1971 roku).

Citroën nie zamierzał zastępować Ami 6 słynnego modelu 2CV. Wręcz przeciwnie – w komunikacie prasowym z 1961 roku podkreślono: „Ten model w żadnym wypadku nie ma na celu zastąpienia 2CV, od którego całkowicie się różni (…)”. I rzeczywiście – Ami 6 wyróżniało się nie tylko pod względem konstrukcji, ale przede wszystkim stylistyki.

Peugeot 408 – reklama

Autorem projektu był Flaminio Bertoni – włoski designer odpowiedzialny wcześniej za kultowe linie Traction Avant, 2CV oraz DS. Bertoni uważał Ami 6 za swoje opus magnum, dzieło, w którym mógł w pełni zrealizować swoje wizje, bez ingerencji z zewnątrz. To właśnie jemu zawdzięczamy najbardziej charakterystyczny element sylwetki Ami 6 – pochyloną w tył szybę, która nie tylko pozostawała czysta podczas deszczu, ale także pozwalała na zachowanie sporej przestrzeni bagażowej przy klasycznym sposobie otwierania klapy.

Citroën AMI reklamowano jako wygodny i komfortowy samochód
Citroën AMI reklamowano jako wygodny i komfortowy samochód

Citroën Ami 6 wyróżniało się na tle innych samochodów epoki swoją tak zwaną „Ligne Z”, czyli sylwetką z charakterystycznym załamaniem linii dachu. Do tego dochodziły prostokątne reflektory (jedne z pierwszych tego typu na rynku), opadająca maska z centralnym przetłoczeniem oraz bogato przetłoczone boki karoserii. W efekcie powstało auto, które dla niektórych obserwatorów miało wręcz „barokowy” charakter. Wnętrze Ami 6, inspirowane nieco luksusowym modelem DS, oferowało kierowcy m.in. jednoramienną kierownicę, wygodne fotele oraz stylowe detale, które nieczęsto spotykało się w autach tej klasy.

Komfort na każdą kieszeń

Pod maską znalazł się rozwinięty wariant dwucylindrowego silnika 602 cm³ znanego z 2CV, rozwijające od 22 do 32 KM DIN (35 KM SAE w końcowej wersji). Zawieszenie, podobnie jak w innych modelach Citroëna, zapewniało wyjątkowy komfort jazdy i elastyczność prowadzenia – cechy docenione przez użytkowników. Ami 6 szybko zdobyło opinię „najtańszego komfortu na kilometr na świecie”, jak głosiło jedno z najbardziej znanych haseł reklamowych marki.

Kombi – przepis na sukces

Prawdziwy przełom w historii modelu nastąpił w 1964 roku, kiedy to do oferty dołączyła wersja kombi (break). Projekt nadzorowali Henri Dargent oraz Robert Opron (następca Bertoniego, który zmarł w tym samym roku). Dzięki praktycznym rozwiązaniom – dużej przestrzeni bagażowej (ładowność 320 kg) oraz łatwemu dostępowi do wnętrza – Ami 6 break zyskało ogromną popularność, zarówno wśród rodzin, jak i wśród przedstawicieli wolnych zawodów czy rzemieślników. Już w 1966 roku model stał się najchętniej kupowanym samochodem we Francji.

citroen ami 04 Wiadomości

Warto przeczytać!

andre citroen Wiadomości

André Citroën już mając 17 lat pokazał niezwykłe cechy charakteru. Śmiały, inteligentny i pomysłowy

2025-11-17
citroen ami golf edition Wiadomości

Francuski dealer Citroëna chce stworzyć wyjątkowego AMI „Golf Edition”

2025-11-16

Citroën C5 Aircross, Peugeot 3008 i DS 7 Crossback: wycofanie 2.0 HDi było poważnym błędem Stellantis

2025-11-16

Citroën Xsara HDi kontra Peugeot 306 HDi, Renault Megane dTi oraz Ford Focus Ghia TDi

2025-11-16

Koniec pewnej epoki

Produkcja sedana zakończyła się w marcu 1969 roku, a pół roku później z linii produkcyjnej zeszły ostatnie egzemplarze kombi. Model Ami 6 ustąpił miejsca nowemu, mniej kontrowersyjnie zaprojektowanemu Ami 8, który z kolei w 1978 roku został zastąpiony przez już bardzo klasycznego Citroëna Visa.

Ciekawostki o Ami 6

  • Nazwa Ami 6 to gra słów łącząca nazwę projektu (AM), angielskie „miss” oraz włoskie „amici” (przyjaciele).

  • Yvonne de Gaulle, żona generała de Gaulle’a, była jedną z użytkowniczek Ami 6.

  • W styczniu 1966 roku Citroën zorganizował rajd „Le Tour de Gaule d’Amisix”, podczas którego dwa standardowe egzemplarze kombi pokonały 2077 km w 23 godziny i 11 minut ze średnią prędkością 89,6 km/h.

  • Łącznie wyprodukowano 1 .039.384 egzemplarzy Ami 6, z czego: 483.986 sedanów (1961–1969), 551 .880 kombi (1964–1969) oraz 3.518 wersji Entreprise (dwuosobowe kombi, wersje przeszklone).

Citroën Ami 6 pozostaje jednym z najbardziej oryginalnych i rozpoznawalnych modeli w historii motoryzacji. Choć często budził skrajne emocje, do dziś ma grono wiernych fanów, dla których jest symbolem francuskiej odwagi w projektowaniu samochodów.

citroen ami 03 Wiadomości

Zobacz: testy samochodów Citroën. Pomiary, opinie, spalanie

A dzisiaj Citroën pod nazwą AMI produkuje zupełnie inny samochód…

Citroën AMI w Polsce? Rosną szanse na pojawienie się tego samochodu w salonach


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

citroen ami 01 e1745474121993 Wiadomościcitroen ami 02 Wiadomościcitroen ami 04 Wiadomościcitroen ami 03 Wiadomości
5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: CitroenzabytkoweAmihistoria
Udostepnij248Tweet155Udostepnij43
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • peugeot 407 2004 1280 80589c0441359c4e80589a8d30d444fa8f Wiadomości

    Te modele Peugeot z silnikiem HDi są długowieczne. Duże przebiegi to żaden problem

    3441 udostępnienia
    Udostepnij 1376 Tweet 860
  • To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025

    3467 udostępnienia
    Udostepnij 1387 Tweet 867
  • Zamknijcie w cholerę to całe Electromobility Poland!

    2320 udostępnienia
    Udostepnij 928 Tweet 580
  • To najtańszy fabrycznie nowy Fiat Pandina w Polsce. Cena kusi a co z wyposażeniem?

    5169 udostępnienia
    Udostepnij 2068 Tweet 1292

Testy samochodów

11. Renault Megane IV R.S. 280 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane IV R.S. 280 KM. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-06-29
renault trafic spaceclass 2022 1 2 scaled Wiadomości
Renault - testy i opinie

Test: Renault Trafic Spaceclass 2.0 dCi 170 KM EDC. Szybki bezpieczny. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-12-04
Dacia Duster
Wiadomości

Test: Używana Dacia Duster 1.0 TCe 100 KM z niskim przebiegiem. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2021-03-06
dacia jogger benzyna 1 1 2022 12 scaled Wiadomości
Testy

Test: Dacia Jogger 1.0 110 KM. 7-osobowy samochód, prawie jak Volvo. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-12-07
001. Citroën Grand C4 Picasso Exclusive 2.0 BlueHDi 150 EAT6 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën Grand C4 Picasso 2.0 blueHDi Exclusive – czy może być jeszcze lepszy? Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-02-03

Najnowsze komentarze

  • RRR - Test: Nowy Renault Austral Full Hybrid 200 KM oraz Espace Full Hybrid 200 KM. Aż 1100 km zasięgu
  • Rafał - Czy nowe Renault Twingo 2026 naprawdę przekona klientów? Pułapki mody retro
  • Anonim - To najtańsza fabrycznie nowa Dacia Duster w Polsce. Ma LPG i można ją mieć od ręki! Listopad 2025
  • Kulson - Francuscy dziennikarze przetestowali DS N°8 na autostradzie. Czy naprawdę przejedzie ponad 500 km?
  • Bodzio - Nowy komfortowy elektryczny SUV Citroën C5 Aircross Comfort Range już w polskich salonach
  • Roman - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu
  • Anonimowo - Czarne chmury nad salonami wielomarkowymi? Domy Stellantis mogą być przyczyną spadków sprzedaży koncernu

Zobacz też

Pierwsza jazda: hybrydowy SUV DS 7 Crossback E-Tense, konkurencja dla luksusowych samochodów Audi i BMW

Zespół Alpine Endurance zdobywa doświadczenie na torze Imola

Więcej pracowników w Mulhouse

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz