Jednostki HDi to prawdopodobnie najlepsze diesle na świecie. Jeszcze dzisiaj, w czasach, gdy odchodzi się powoli od tego typu napędu, na pytanie o to jaki silnik kupić odpowiedź jest z góry znana: właśnie HDi.
Silniki diesla w Europie zdobyły serca i portfele klientów aut osobowych kilka dekad temu. Po erze prymitywnych jednostek zasilanych pompą rotacyjną, nie wrażliwych na jakość tankowanego paliwa – ale hałaśliwych i niezbyt dynamicznych – nastały czasy diesli z zupełnie innej półki. W odpowiedzi na pierwszy silnik diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa autorstwa Fiata koncern PSA pod koniec lat 90’tych zaprezentował swoją odpowiedź – 2.0 HDi, produkowaną przez ponad dwa dziesięciolecia w rozmaitych odmianach.
Jednostka początkowo wyposażona była w ośmiozaworową głowicę, pierwsza daleko idąca modernizacja miała miejsce w 2003 roku. Wówczas do produkcji wprowadzono wariant DW10 BTED4 stosowany do 2008 roku. Silnik trafił do oferty między innymi Peugeota 307, 807, 607, 407 i szeregu Citroënów. Standardowo 2.0 HDi łączony był z sześciobiegową przekładnią manualną, taka konfiguracja sprzyjała w uzyskiwaniu niebywale niskich wyników zużycia paliwa. Oczywiście wykorzystano wtrysk bezpośredni common raill – autorem piezoelektrycznych wtryskiwaczy została firma Siemens. Jednostkę wspomaga turbosprężarka ze zmienną geometrią łopat. Jak przystało na nowoczesny silnik diesla nie obyło się bez zastosowania dwumasowego koła zamachowego. Tłumik drgań skrętnych skutecznie niweluje wibracje generowane przez pracujący silnik. Największą modyfikacją jaką wprowadzono było użycie szesnastozaworowej głowicy i na większości rynków także filtra cząstek FAP. Za napęd rozrządu nadal odpowiada pasek.
W codziennym użytkowaniu 2.0 HDi o mocy 136 KM obchodzi się wyjątkowo sprawnie z modelami kompaktowymi, vanami i klasą średnią. W Citroënie C5 pierwszej generacji zapewniał zupełnie wystarczającą dynamikę, poza miastem spalając fenomenalne 4.5-5.5 litra na sto kilometrów. W ruchu miejskim wynik rośnie maksymalnie do 8 litrów.
Zgodnie z wytycznymi producenta wymiana 5.3 litra oleju 5W30 powinna być przeprowadzana co 20 tysięcy kilometrów lub rok – dla bezpieczeństwa silnika warto dokonywać zmiany co 10-15 tysięcy kilometrów razem z kompletem filtrów. Koszt czynności serwisowej jaką jest wymiana rozrządu oscyluje wokół 700-900 złotych, wedle koncernu PSA interwał wymiany paska określono na bardzo optymistyczne 10 lat lub 240 tysięcy kilometrów. W tej kwestii specjaliści zgodnie radzą wymienić zestaw rozrządu dwukrotnie szybciej – w przypadku ewentualnego zerwania paska dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami, co po w praktyce oznacza nieopłacalny remont jednostki. Żywotność turbosprężarki jak zwykle uzależniona jest od kultury serwisowej, warunków eksploatacyjnych i stylu jazdy kierowcy. Statystycznie poddaje się w przedziale 200-250 tysięcy kilometrów, choć nierzadko zdarzają się egzemplarze w których wytrzymała zdecydowanie więcej. Cena za regenerację turbosprężarki to około 1700-1900 złotych.
Po latach jedną z bolączek może być zużyty filtr cząstek stałych, producent określił jego wytrzymałość na jedyne 180 tysięcy kilometrów – na rynku znajdziemy szereg firm zajmujących się regeneracją filtrów FAP (zakup nowego często przekracza połowę wartości samochodu). Podobnie jak w innych dieslach z systemem common raill wtryskiwacze są wrażliwe na jakość tankowanego paliwa. Przez długie lata wtryskiwacze uznawane były za nienaprawialne co zmuszało właścicieli do zakupu horrendalnie drogich nowych podzespołów. Na szczęście dziś dostępne są skuteczne sposoby na ich regenerację – koszt około 700-800 złotych za sztukę. Wytrzymałość dwumasowego koła zamachowego wraz ze sprzęgłem również zależna jest od stylu jazdy kierowcy i warunków użytkowania – rutynowa wymiana to wydatek około 3000 złotych.
Co ciekawe, wtryskiwacze potrafią dożyć do bardzo dużych przebiegów. Nierzadko zdarza się, że w silnikach z przebiegami 400 tysięcy działają prawie jak nowe, mieszcząc się w granicach normy.
Dostępny w kilkunastu modelach 2.0 HDi o mocy 136 KM podobnie jak inne warianty spisuje się nad wyraz dobrze. Regularnie serwisowany nie sprawia problemów, ciesząc użytkownika wystarczającymi osiągami, kulturą pracy i niskim zużyciem oleju napędowego. Zaopatrzenie w części zamienne jest wzorowe.
Najnowsze komentarze