W Dacii sukces pociąga za sobą sukces. Po narodzinach Logana w 2004 roku, do świata samochodowego w 2010 roku wkroczyła kolejna przyszła gwiazda: Duster. Ten kultowy już pojazd, który uczynił SUV-a przystępnym dla wszystkich, przejechał wszystkie drogi, od mroźnej Syberii po marokańską pustynię. Z rasowym wyglądem terenowego samochodu, z napędem na 4 koła, ten samochód rodzinny jest w stanie sprostać każdemu wyzwaniu. Dacia Duster świętuje w tym roku sprzedaż 2 mln samochodów do niemal 60 państw. To ponad dziesięć lat historii, której inżynierowie, projektanci, a zwłaszcza klienci szybko nie zapomną.
Usiądź wygodnie i cofnij się w czasie do roku 2010. Precz z luksusem, liczy się komfort i odkrywanie świata. Marzysz o samochodzie na luzie, w twoim stylu. Może o SUV-ie, ale nie wszystko jedno jakim! Od tamtego czasu światowy rynek SUV-ów przeżywa rozkwit, ale oferowane modele są albo bardzo drogie i wyszukane, albo bardzo podstawowe i proste. Tak narodziła się Dacia Duster: dostępna, solidna i atrakcyjna, wspaniale wpisuje się w ówczesne trendy społeczne i zaspokaja codzienne potrzeby klientów. Bardzo szybko staje się kultowym samochodem marki Dacia, ale także symbolem dla całego przemysłu. Potwierdzeniem sukcesu tego modelu są 2 mln sprzedanych samochodów od 2010 roku. Wsiadaj, zabieramy cię na przejażdżkę.
Trasa z Helsinek do Ankary i z powrotem!
Zacznijmy od Rumunii, kraju, w którym wytwarzany jest Duster i poznajmy dane dotyczące jego produkcji w fabryce w Pitesti (Mioveni). Po opuszczeniu zakładu udajmy się do Włoch na mecz piłkarski albo nieco dalej, by wjechać na najwyższy szczyt Ziemi. I jeżeli nie jesteś zbyt zmęczony, zahaczmy o Finlandię, a potem jedźmy do Turcji.
Spójrz, 2 mln Dusterów, to całkiem sporo!
Żyć tym, co najważniejsze
Każdy klient Dustera jest inny i nie jest to żaden sekret, bo są oni rozsiani po całym świecie. Ale łączy ich jedno: żyją tym, co najważniejsze. A oto kilka informacji na ich temat:
– w Wielkiej Brytanii wśród nabywców Dustera jest najwięcej kobiet.
– w Turcji nabywcy Dustera są najmłodsi (średnia wieku 42 lata) i najczęściej mieszkają z rodziną (62% z dziećmi).
– wśród nabywców Dustera we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i we Włoszech, klienci bardzo lubią spędzać aktywnie czas na powietrzu: 23% spośród nich lubi spacery i piesze wycieczki, 12% uwielbia jazdę na rowerze, a 9% podróże.
– w tych samych pięciu krajach 44% klientów mieszka na wsi, 30% w małym mieście, 10% w średnim/dużym mieście, a 11% na przedmieściach.
– 56% z nich twierdzi, że kupili Dustera z uwagi na cenę, 20% z uwagi na styl, a 16% ze względu na przywiązanie do marki.
Duster – powód, by być światowcem
Wróćmy do początków H79 – pod tym kodem krył się Duster pierwszej generacji! Przed zespołem produktowym staje niełatwe zadanie: ma stworzyć od zera samochód, jakiego nie ma jeszcze na żadnym rynku. Ma on być sprzedawany na całym świecie, a więc jeździć zarówno po śniegu, jak i w bardzo wysokich temperaturach. I to wszystko w przystępnej, bezkonkurencyjnej cenie. Krótko mówiąc, solidny, niezawodny i wielofunkcyjny samochód z napędem na cztery koła.
Zaprojektowanie go wiązało się z licznymi wyzwaniami: 6-biegowa skrzynia z pierwszym bardzo krótkim przełożeniem, łańcuch rozrządu z pilotowanym sprzęgłem, prześwit, doskonały kąt zejścia i natarcia itd. Ludzie, którzy nad tym pracowali, pamiętają to do dziś. Trudności przysparzał zwłaszcza pierwszy bieg, zwany „pełzającym”, na którym samochód jest w stanie jechać z prędkością zaledwie 5,79 km/h przy 1000 obr/min. Skoro żołnierze mogli iść przed dżipami, by przecierać drogi w czasie wojny, Loïc Feuvray, kierownik produktu Duster 1 zastosował tę samą procedurę: Szedłem obok samochodu, by sprawdzić, czy osiągnęliśmy dostatecznie małą prędkość, spełniającą wymogi pojazdu terenowego. Udało się, o czym świadczy późniejsza popularność Dustera z dala od utartych ścieżek.
Snorkel, czyli symbol „design to cost” w Dacii
O ile już pierwszy Duster był bestsellerem, o tyle druga generacja go przebiła. Została wprowadzona na rynek siedem lat po pierwszej, w 2017 roku, a zalecenia w jej przypadku były jasne: ma zachować DNA Dustera, być kontynuacją, a zarazem ulepszoną wersją. Po wielu konkursach wewnętrznych i bardzo inspirujących projektach, szybko wyróżniła się jedna wersja: solidniejszy styl, wyższe boki, część boczna nadwozia za tylnymi drzwiami uniesiona ku tyłowi i wyraźniej zarysowana osłona chłodnicy.
Nie brakuje anegdot na temat designu. Zwłaszcza, gdy trzeba wykazać się innowacyjnością i wypracować niezawodne, mniej kosztowne rozwiązania. W Dacii obowiązuje hasło „design to cost”. Dowodem na to jest historia „snorkela”! Ta czarna część kojarzy się z zewnętrznym wlotem powietrza do silnika w samochodach do jazdy w warunkach ekstremalnych i jest symbolem Dustera. David Durand, kierownik ds. stylistyki nadwozia opowiada nam jej historię: Zaprojektowaliśmy tę część z uwagi na wymogi techniczne. Koła są mocno odsunięte od drzwi, więc nie da się wytłoczyć błotnika przedniego o takim kształcie. Stworzyliśmy więc plastikowy „snorkel”, który jest umieszczony między błotnikiem a drzwiami. To bardzo funkcjonalny element, bo znakomicie chroni tę strefę przed żwirem i błotem i umożliwia zamontowanie bocznego kierunkowskazu. Zbiliśmy koszty, zostawiając tę część w stanie surowym, niepolakierowaną i uzyskaliśmy oryginalny styl, nadający Dusterowi rasowy wygląd terenowego samochodu!
Ale prawdę mówiąc, jeszcze jednego projektanci nie opowiedzieli. Duster 2 jest jedynym modelem marki Dacia, który pośrodku deski rozdzielczej ma trzy nawiewy zamiast dwóch. I to nie przypadek, tylko kwestia estetyki i komfortu, bo centralna dysza nawiewu wpuszcza dodatkowe powietrze z myślą o pasażerach w drugim rzędzie.
Aż 40 nagród!
Projektanci i inżynierowie dołożyli wszelkich starań, by stworzyć wyjątkowy samochód, na wysokości zadania stanęli także producenci. Fabryka w Pitesti (Mioveni), 200 km od Bukaresztu, została przekształcona i zmodernizowana, by móc produkować Dustera. Wbudowana platforma, specjalne strefy kittingu do przygotowywania części, wózki AGV oraz ergonomiczne i dostosowane do każdej operacji stanowiska pracy. Dla Rumunów Duster stał się przedmiotem narodowej dumy: Duster dla policji, Duster dla wojska, Duster dla pogotowia, zamówiły go wszelkiego rodzaju urzędy i duże przedsiębiorstwa.
Duster jest przedmiotem dumy narodowej, ale także międzynarodowej! Od swojej premiery został wyróżniony ponad 40 nagrodami. Samochód roku w Rumunii, najlepszy SUV w Wielkiej Brytanii, najlepszy samochód rodzinny w Niemczech i w Belgii oraz wiele innych wyróżnień świadczy o sukcesie, jaki odniósł tej wyjątkowy, legendarny model.
Pikes Peak, la Grande Traversée, Duster na zdjęciach
Teraz wiesz już znacznie więcej o Dusterze. Ale nigdy dość informacji o tym modelu! Zapraszamy w magiczną podróż, albo jeszcze lepiej, w podróż fotograficzną!
Zacznijmy od tego, że Duster jest zapalonym sportowcem i poszukiwaczem przygód. Lubi współzawodnictwo i nie daje się łatwo pokonać. Od Rajdu Aïcha des Gazelles w Maroku po słynny rajd górski Pikes Peak w Stanach Zjednoczonych, przez Trophée Andros, Duster Cup w Polsce, nie brakuje mu okazji do rywalizacji!
W Polsce rajdy Dusterów stały się tradycją. Duster często zajmuje czołowe miejsca podczas Rajdowych Mistrzostw Polski, a zmagania w Pucharze Dacia Duster Motrio Cup dają jego uczestnikom przedsmak emocji jakie czekają ich w przyszłości na trasach rajdu Dakar.
We Francji widujemy go często na rajdach wytrzymałościowych 4×4. Ale także podczas rajdu La Grande Traversée des Alpes. Pasjonaci, poszukiwacze przygód to właśnie klienci Dustera.
A żebyś mógł się rozmarzyć, pokazujemy kilka zdjęć z rajdów Dustera w Grecji. Namiot na dachu, niech żyje wolność.
Przejdźmy teraz do wersji specjalnych i serii limitowanych: Duster na gąsienicach, Duster – karetka, Duster policyjny, Duster „papamobile”, zalicza wszystkie punkty i spełnia wszelkie potrzeby. Rumuńskie Ministerstwo Obrony zamówiło aż 880 Dusterów dla wojska, z myślą o różnych zadaniach. Kolor jest starannie opracowywany w zakładach w Mioveni.
Ostatnia ciekawostka: Duster wypuścił unikatową wersję Duster Pick-up. Wyprodukowano już 400 takich zmodyfikowanych samochodów!
Przygoda, przyroda, podróż, Duster oferuje całą paletę doświadczeń swoim klientom! Swoim dwóm milionom klientów!
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze