Kojarzenie koncepcji, mieszanie technologii i łączenie pomysłów
Inspiracja poprowadziła Peugeot do stworzenia modelu 403 – pierwszego produkowanego seryjnie sedana z silnikiem Diesla. Kolejny milowy krok w histori Marki to wprowadzenie na rynek modelu 205, a więc samochodu, który stał się prawdziwą ikoną dzięki licznym wersjom i wielu sportowym zwycięstwom. 607 jest z kolei pierwszym na świecie seryjnym modelem z filtrem cząstek stałych FAP. Peugeot to także Marka, która odniosła zwycięstwo w najtrudniejszej imprezie wytrzymałościowej na świecie, czyli 24-godzinnym wyścigu Le Mans, w którym startowały samochody z silnikami HDi FAP. Innowacyjne myślenie Marki doprowadziło do stworzenia modelu BB1 – miejskiego pojazdu będącego połączeniem samochodu i skutera.
Odnowienie tożsamości Peugeot w roku 2010
Na początku 2010 roku firma Peugeot przeprowadziła odnowę stylistycznej i wizualnej tożsamości, prezentując plan działania Marki oraz przedstawiając swoje ambitne cele do roku 2015. Są to awans o trzy miejsca w światowym rankingu producentów samochodów, uczynienie Peugeot światowym liderem w kwestii stylu oraz zostanie liderem w usługach z zakresu transportu.
Osiągnięcie tych celów możliwe będzie dzięki ambitnej strategii produktowej, która zakłada wprowadzenie na rynek w latach 2010–2012 przynajmniej 14 nowych modeli, nowym liniom stylistycznym zaprezentowanym w koncepcyjnym pojeździe SR1, nowym ofertom z zakresu mobilności (Mu by Peugeot) – a także nowej tożsamości wizualnej z unowocześnionym logo lwa oraz nowym międzynarodowym podpisem: Peugeot, MOTION & EMOTION.
Jako światowy producent, który oddał w ręce klientów 55 milionów pojazdów i stworzył unikalną ofertę z zakresu globalnego transportu, Peugeot może odważnie stawić czoła przyszłości oraz podjąć wyzwanie stworzenia jeszcze większej harmonii pomiędzy samochodem a środowiskiem.
200 lat wyzwań i emocji
Historia wizjonera
Przekształcenie w 1810 roku młyna Sous-Cratet w odlewnię stali było dla Peugeot początkiem ery przemysłowej oraz realizacją wizji braci Jean-Pierre’a i Jean-Frédérica Peugeot. Jednakże do samochodów i rowerów droga jeszcze daleka…
Wraz z rozszerzeniem produkcji o młynki do kawy, piły taśmowe, krynoliny i maszyny do szycia zaistniała potrzeba stworzenia nowych zakładów. Audincourt, Valentigney, Beaulieu, Pont-de-Roide, a następnie Sochaux (kolebki Peugeot) to miejsca w sercu francuskiego regionu Franche-Comté.
Wizja firmy oraz jej umiejętność szybkiego dostosowywania się do zmian i podejmowania nowych wyzwań umożliwiły Peugeot produkcję rowerów i motocykli (od 1886 r.), a ostatecznie samochodów (od 1891 r.), które zmieniły świat.
Marka otwarta na świat
Na przełomie wieków 50% produkcji Peugeot we Francji stanowiły modele, które firma eksportowała z Franche-Comté nie tylko do Europy, ale także do Ameryki Łacińskiej. Głęboko zakorzeniony w historii, międzynarodowy rozwój firmy nabrał tempa pod koniec lat 90. ubiegłego stulecia dzięki modelowi 206, którego roczna sprzedaż wzrosła w kolejnych latach do ponad 800 000 sztuk. Następca „dwieściepiątki” zdobył ogromną popularność, a jego projekt doskonale wpisywał się w realia rynku samochodowego. Dziś, w myśl zasad globalizacji, firma Peugeot obecna jest w ponad 160 krajach i nadal rozwija się w Chinach, Rosji i Ameryce Łacińskiej, oferując na tamtejszych rynkach produkty, takie jak sedan 408 czy pickup Hoggar.
Silne korzenie
Na przestrzeni 200 lat Peugeot opracował wyjątkową, długoterminową wizję umożliwiającą firmie przewidywanie nadchodzących trendów, kroczenie z duchem czasu oraz przetrwanie niestabilnych okresów. Począwszy od pierwszego czterokołowego pojazdu benzynowego wyposażonego w silnik firmy Daimler i oznaczonego kodem Type 2, a skończywszy na najnowszych produktach Marki, Peugeot czerpie siłę ze swoich korzeni wrośniętych we wschodniej części Francji oraz z wizji przedsiębiorców. Poprzez nieustanny rozwój w zakresie inżynierii, zasobów ludzkich i wydajności przemysłowej, Peugeot przekształcił się z firmy o rocznej produkcji liczonej w dziesiątkach sztuk w koncern produkujący dziennie kilka tysięcy pojazdów wchodzących w skład 18 gam modelowych samochodów osobowych i dostawczych.
Kluczowe dane liczbowe dotyczące produkcji oraz daty
1925 |
100.000 |
1952 |
1.000.000 |
1959 |
2.000.000 |
1976 |
10.000.000 |
1988 |
20.000.000 |
1996 |
30.000.000 |
2002 |
40.000.000 |
2008 |
50.000.000 |
Lew
W roku 1858, kiedy Peugeot stawiał swoje pierwsze kroki, Marka zaadoptowała wizerunek lwa, jako uniwersalny znak rozpoznawczy produktów firmy. Znak lwa został zastrzeżony 20 listopada w Conservatoire Impérial des Arts et Métiers.
Wyboru lwa, jako oficjalnego logo firmy dokonano przez analogię do pił produkowanych przez Peugeot, aby zilustrować:
– odporność zębów,
– elastyczność ostrza,
– szybkość cięcia.
Od tego czasu emblemat Marki przyjmował różne formy, a jego najnowsza wersja pojawiła się po raz pierwszy w 2010 roku w nowym modelu RCZ.
Stowarzyszenie L’Aventure Peugeot i jego muzeum
W 1982 roku Pierre Peugeot, Prezes Rady Nadzorczej grupy PSA Peugeot Citroën, stworzył stowarzyszenie L’Aventure Peugeot, którego głównym celem była ochrona i promocja dziedzictwa Marki.
Muzeum L’Aventure Peugeot w Sochaux zostało otwarte w 1988 roku. Zwiedzający mogą podziwiać w nim kolekcję niewielkich przedmiotów wykonanych z metalu, a także pojazdy dwukołowe i samochody. Każdy z nich prezentowany jest w scenerii nawiązującej do danego okresu, co pomaga odtworzyć kolejne etapy rozwoju firmy Peugeot.
Kolekcja Muzeum L’Aventure Peugeot obejmuje 450 samochodów, 350 motocykli i rowerów, ponad 3 000 innych przedmiotów, a także dokumentalny i ikonograficzny skarb zawierający ponad 2 miliony eksponatów.
Geny przyszłości
W roku 2010 w Muzeum otwarto dwie nowe wystawy, co zwiększyło całkowitą powierzchnię wystawienniczą do 6.000 metrów kwadratowych. W nowych sekcjach znajdują się modele serii 5, samochody dostawcze oraz eksponaty nawiązujące do osiągnięć Peugeot w sportach motorowych.
Rezerwowe kolekcje Muzeum są już gotowe do opuszczenia Sochaux i przeniesienia do Hérimoncourt, na teren byłej fabryki Terre Blanche, gdzie zbudowano jeden z pierwszych zakładów produkcyjnych Peugeot.
Stowarzyszenie l’Aventure Peugeot, któremu przewodniczy Xavier Peugeot, zrzesza ponad 2.000 członków, a także jest patronem 35 klubów we Francji i na całym świecie. |
Historia naznaczona inspiracją
Inspiracja, będąca siłą napędową Peugeot, pozwoliła Marce na wprowadzenie wielu innowacji w zakresie produktów koncepcyjnych i technologii. Innowacje te przejawiają się w zdolnościach firmy do kojarzenia koncepcji, mieszania technologii i łączenia pomysłów.
Wynalazca koncepcji coupé-kabrioletu
Spośród wszystkich innowacji na szczególną uwagę zasługuje koncepcja coupé-kabrioletu. Projekt ten, który po raz pierwszy zastosowano w latach 30. XX wieku w modelu 401, opiera się na pomysłowym rozwiązaniu w postaci sztywnego dachu składanego do bagażnika. Peugeot 206 CC – następca modelu 401 Eclipse – przybliżył tę koncepcję szerszej publiczności i przyczynił się do osiągnięcia przez firmę statusu lidera, znalazłszy 700.000 nabywców na całym świecie.
Innowacje w Peugeot dzięki zastosowaniu silnika Diesla
Peugeot odegrał ważną rolę w rozwoju silnika Diesla, który firma po raz pierwszy umieściła pod maską samochodu produkowanego seryjnie – był nim model 403. Sedan ten był także pierwszym autem firmy Peugeot, którego sprzedaż przekroczyła milion sztuk.
Peugeot był także autorem dwóch przełomowych rozwiązań wprowadzonych w jednostkach wysokoprężnych. W roku 1975 model 604 został pierwszym samochodem w Europie, który wyposażono w silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem.
W 1999 roku Peugeot zaprezentował model 607 – pierwsze na świecie auto z filtrem cząstek stałych. Innowacja ta, pozwalająca zredukować wydzielanie cząstek stałych do akceptowalnego poziomu, ilustruje dążenie firmy do ograniczania emisji szkodliwych substancji. Zastosowano ją już w ponad 2.300.000 samochodach Peugeot.
W roku 2011 Peugeot ustanowi kolejne standardy, prezentując model 3008 HYbrid4 – hybrydę wyposażoną w silniki wysokoprężny i elektryczny, dzięki czemu auto ma zapewnić redukcję emisji CO2 aż o 35% w stosunku do swojego odpowiednika napędzanego samą jednostką spalinową. Ten ekologiczny pojazd będzie dawał niezrównaną przyjemność z jazdy dzięki napędowi na cztery koła. Kolejnym krokiem ma być prezentacja w 2012 roku modelu 3008 HYbrid z technologią typu Plug-in, pozwalającą na ograniczenie emisji CO2 do 50 g/km (2 litry paliwa na 100 km).
Peugeot: punkt odniesienia w kwestii właściwości jezdnych
Samochody firmy Peugeot znane są z dobrych właściwości jezdnych. Wysoka jakość zawieszenia modeli Peugeot to w dużej mierze zasługa górzystego regionu Franche Comté oraz przeświadczenia, iż komfort, bezpieczeństwo oraz przyjemność z prowadzenia to najważniejsze składniki przepisu na udaną jazdę.
Model 201 był pierwszym samochodem wyposażonym w niezależne zawieszenie przednich kół, gwarantujące pasażerom wysoki komfort podróżowania. Od tego czasu inżynierowie Peugeot podążają tą ścieżką, kładąc szczególny nacisk na właściwości jezdne przy jednoczesnym uwzględnieniu wygody pasażerów. Tym samym, modele Peugeot pozostają punktem odniesienia w zakresie konstrukcji układu zawieszenia.
Ta kluczowa cecha dla wszystkich modeli Marki znajduje odzwierciedlenie w fakcie, iż Peugeot jest jak do tej pory jedynym koncernem na świecie, który produkuje własne amortyzatory i stosuje je w swoich samochodach.
Wykorzystując swoje doświadczenie Peugeot stworzył także model RCZ, prezentujący know-how koncernu, a także windujący pojęcia precyzji i jakości prowadzenia na nowy poziom.
Przyjemność z jazdy nie jest zarezerwowana wyłącznie dla aut ze sportowym zacięciem. Doskonałym tego przykładem jest model 3008, w którym szczególny nacisk położono na radość z prowadzenia i bezpieczeństwo. Crossover Peugeot został wyposażony w układ Grip-Control, pozwalający na wybór jednej z pięciu opcji inteligentnego napędu.
W roku 2010 Peugeot umocnił swoją przewagę w kwestii usług z zakresu bezpieczeństwa, uruchamiając w Europie telefoniczną linię awaryjną oraz internetową ofertę serwisową. Oferta dostępna w 10 państwach zawiera takie rozwiązania, jak Peugeot Connect SOS – nagłe wezwania alarmowe; Peugeot Connect Assistance – pomoc drogowa; a także Peugeot Connect Fleet – zarządzanie flotą. |
Trzycyfrowe nazewnictwo: genetyczna identyfikacja
W celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na coraz bardziej zróżnicowane modele samochodów gama modelowa Peugeot rozrosła się, a w 1929 roku nazwy wszystkich aut francuskiego producenta zostały usystematyzowane według metody stosowanej do dziś. Model 201, nazwany tak na cześć dwieście pierwszego projektu z działu inżynierii, zapoczątkował trzycyfrowy system nazewnictwa, który precyzyjnie identyfikuje poszczególne modele:
– pierwsza cyfra określa przynależność modelu do danej rodziny, a także jego wielkość na tle całej gamy,
– druga cyfra, czyli systematycznie 0, to ogniwo łączące pierwszą cyfrę z jej generacją w rodzinie,
– trzecia cyfra określa zaś generację modelu.
W celu spełnienia rosnących potrzeb i nowych oczekiwań klientów, którzy domagają się bardziej zróżnicowanych modeli, Peugeot rozszerza swój system nazewnictwa.
Nazwy modeli wykraczających poza tradycyjną gamę rozszerzyły się do czterech cyfr (2004 r.), podczas gdy litery posłużyły do oznaczenia konkretnych kształtów nadwozia (2000 r.): CC to Coupé Cabriolet, SW oznacza nadwozie rodzinne/rekreacyjne, a nazwa Tepee charakteryzuje pojazdy MPV. Zupełnie inne nazewnictwo odnosi się do modeli niszowych, takich jak RCZ.
Modele serii 20x i 40x są jedynymi samochodami w gamie, których nazewnictwo nie zmieniło się. Na całym świecie sprzedano ponad 26 milionów aut tych serii, co stanowi niemal połowę całkowitej sprzedaży samochodów Marki. |
Peugeot: wynalazca sponsoringu
Wraz ze wzrostem popularności sportów motorowych, Peugeot odkrył nowe sposoby wyrażania swojej filozofii. Oprócz zaangażowania w sporty motorowe, które były doskonałą okazją dla Peugeot do promocji Marki i zademonstrowania swoich możliwości technologicznych, firma zaznaczyła swoją obecność także w innych dyscyplinach.
Poprzez założenie w 1928 roku pierwszego firmowego klubu piłkarskiego Sochaux Montbéliard, Peugeot wynalazł sponsoring. Peugeot przedstawia swoje wartości także w dwóch innych dyscyplinach sportu – tenisie i golfie. Ta globalna strategia wizerunkowa bazuje na dwutorowym podejściu: wspieraniu sportu na poziomie amatorskim oraz nawiązywaniu współpracy partnerskiej przy wydarzeniach na szczeblu międzynarodowym.
Marka napędzana duchem współzawodnictwa
Historia Peugeot jest ściśle powiązana ze sportem motorowym, a firma uczestniczy w wyścigach od początku ich istnienia. Produkcyjne pojazdy Peugeot zajmowały czołowe miejsca w pierwszych wyścigach wytrzymałościowych, rajdach i wyścigach wspinaczkowych typu „hill climb”, jak na przykład Paryż–Bordeaux–Paryż. W pierwszym z nich, odbywającym się w 1895 roku, zwyciężył Peugeot.
Trzy zwycięstwa w Indianapolis
W kolejnych latach powstały pierwsze samochody opracowane specjalnie w celu uczestnictwa w sportach motorowych. Podczas dekady, która rozpoczęła się w 1910 roku, Peugeot odnosił pierwsze spektakularne zwycięstwa poza granicami Francji. Wygrana w Brooklands w 1913 roku (modelem L76) była wstępem do pasma sukcesów Marki w „Grand Prix” Indianapolis 500 mil, które firma wygrała trzykrotnie (w latach 1913, 1916 i 1919). Model L76 był niezwykle innowacyjny – zastosowano w nim po raz pierwszy silnik z dwoma wałkami rozrządu w głowicy i czterema zaworami na cylinder.
W latach 20. XX wieku Peugeot odniósł także sukcesy w wyścigu Targa Coppa Florio i 24-godzinnym wyścigu Spa.
Szczególne zainteresowanie sportami motorowymi jednego z koncesjonerów Marki – Darl’mat – doprowadziło do stworzenia sportowego wariantu modelu 302 o nazwie 302 Special Sport, który wsławił się w 24-godzinnym wyścigu rozgrywanym w 1937 roku. Wówczas aż trzy pojazdy tego typu przekroczyły linię mety, a w następnym roku zaistniały w kategorii aut o pojemności 2 litrów.
Zwycięstwa będące synonimem osiągów i niezawodności
Sukcesy modeli 404 i 504 w kampaniach afrykańskich przyczyniły się do uzyskania przez Markę statusu producenta niezawodnych pojazdów oraz ustanowienia bezpośredniego powiązania pomiędzy samochodami seryjnymi, a ich sportowymi odpowiednikami.
Ze wszystkich aut Peugeot, model 205 w największym stopniu symbolizuje ducha współzawodnictwa Marki, co znajduje odzwierciedlenie nie tylko w sukcesie komercyjnym, ale także w wygranych na wielu torach wyścigowych na całym świecie. Chęć współzawodnictwa doprowadziła Peugeot do stworzenia specjalnego oddziału produkującego wyczynowe modele, które triumfowały w różnych imprezach sportowych, począwszy od tradycyjnych wyścigów płaskich, poprzez rajdy długodystansowe i wytrzymałościowe, a skończywszy na wyścigach Formuły 1.
Dublet w wyścigu 24 godziny Le Mans
W roku 2009 Peugeot odniósł sukces w Le Mans, zdobywając pierwszą i drugą lokatę modelem 908 HDi FAP, który łączy w sobie osiągi, wytrzymałość i wydajność ekologiczną. Obecnie Peugeot spogląda w przyszłość, która należy do hybrydowego prototypu przeznaczonego do wyścigów wytrzymałościowych – modelu 908 HY.
Rajdy: – 5 tytułów Mistrza Świata Konstruktorów (205 T16 i 206 WRC), – 4 tytuły Mistrza Świata Kierowców. Wyścigi wytrzymałościowe: Wyścigi długodystansowe: |
Styl: kluczowy składnik wizerunku Peugeot
Od opływowego profilu Sochaux do SR1
Do 2015 roku Peugeot ma zamiar wyznaczać światowe standardy pod względem stylistyki samochodów. Ucieleśnienie tej ambicji stanowi koncept eleganckiego roadstera o idealnych proporcjach w postaci SR1.
Ten piękny samochód z typowymi dla Peugeot genami nawiązuje do modeli, które zapisały się w historii Marki. Wśród nich należy wymienić 402, 404, 504, 205 607 czy 406 Coupé – będący punktem odniesienia w zakresie klasycznej elegancji – a także zaprezentowany niedawno model RCZ.
Dążenie do nadania projektom samochodowym emocji doprowadziło do stworzenia w latach 30. XX wieku oddziału stylistycznego, na którego czele stanął Henri Thomas. Nowy Dyrektor ds. stylu nadał klasycznemu modelowi serii 2 aerodynamicznego wyglądu, określanego jako opływowy profil Sochaux. Model 402 zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1935 roku wyróżniał się pochyloną osłoną chłodnicy, przedstawiającą ramiona wraz z pochylonymi skrzydłami.
Wygląd samochodów Peugeot odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu wizerunku wszystkich modeli Marki. Charakterystyczny dla Peugeot kształt przednich lamp zastosowano po raz pierwszy w modelu 504 z inicjatywy ówczesnego Dyrektora Stylistycznego Paula Bouvot oraz Gérarda Weltera.
Ten wizualny akcent stał się nieodłączną częścią stylu Peugeot, podobnie jak dynamiczne linie nadwozia, będące dziełem Gérarda Weltera. Nowa koncepcja znalazła odzwierciedlenie w modelu 205, który reklamowany był słynnym hasłem „producent pokazuje pazury”, a także w najbardziej prestiżowych sedanach, jak 607 czy w modelu koncepcyjnym „5 by Peugeot”, zaprezentowanym podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2010 roku i stanowiącym zapowiedź auta produkcyjnego.
Podjęcie współpracy stylistycznej z innymi firmami doprowadziło do powstania w latach 30. XX wieku wyjątkowych roadsterów i coupé serii 302, które cieszyły się dużym uznaniem w oczach wymagających entuzjastów motoryzacji. W kwestii stylu Peugeot inspirował się także projektami Pininfariny – konstruktora karoserii z siedzibą w Turynie. Debiut modelu 403 w 1955 roku zapoczątkował współpracę z tym włoskim producentem, a jej wynikiem było stworzenie najwspanialszych projektów Marki: 504 coupé, 306 cabriolet oraz 406 coupé. |
Auta koncepcyjne: kreatorzy wizerunku
Samochody koncepcyjne, posiadające moc kreowania wizerunku marki i podsycania entuzjazmu odwiedzających salony samochodowe, dają stylistom niepowtarzalną okazję do technicznego i estetycznego wyrażenia swoich emocji.
Poprzez odkrywanie nowych terytoriów technologicznych (Oxia), wprowadzanie nowych koncepcji (20♥) i prezentowanie linii przyszłych modeli (5 by Peugeot), samochody koncepcyjne nigdy nie odbiegają w dużym stopniu od rzeczywistości.
Modele BB1 i SR1, opracowane przez Jean-Pierre’a Ploué i Gilles’a Vidala, przekazują przyszłym pokoleniom wyraźne komunikaty. BB1 to zupełnie nowe podejście do zagadnień transportu miejskiego (2,5 metra długości, cztery siedzenia, zerowa emisja) Z kolei SR1 to prezentacja przyszłego wizerunku Peugeot zawarta w symbolicznym i inspirującym kształcie nadwozia, jakim jest roadster.
Samochody koncepcyjne torują drogę przyszłym autom seryjnym. Na przykład model 20serce – stylistyczny protoplasta „dwieścieszóstki” – od razu zyskał uznanie wśród odwiedzających Salon Samochodowy w Genewie w 1998 roku i doprowadził do stworzenia modelu 206 CC. Z kolei koncepcyjny „5 by Peugeot”, zaprezentowany w 2010 roku w Genewie, przedstawia ambicje Marki w segmencie dużych, prestiżowych sedanów. |
Nowa koncepcja motoryzacyjna
Umiejętności firmy Peugeot w zakresie tworzenia integralnej oferty transportowej, obejmującej samochody, skutery i rowery, są unikalne w skali światowej. Atut ten daje Marce znaczną przewagę nad konkurencją.
Peugeot zwiększa także swoje działania w kwestii ochrony środowiska. Oprócz prac nad zwiększeniem wydajności silników wolnossących, co umacnia czołową pozycję Peugeot w zakresie produkcji pojazdów o niskiej emisji szkodliwych substancji (50% samochodów sprzedawanych w Europie wydziela poniżej 130 g CO2 na kilometr), Marka bada również nowe obszary, które będą eksploatowane w przyszłości.
Samochód elektryczny: o krok dalej
Peugeot, będący pionierem w dziedzinie samochodów elektrycznych, opracował w 1941 roku model VLV – lekki pojazd miejski z silnikiem elektrycznym, którego kilkaset egzemplarzy trafiło na ulice Paryża. W latach 90. XX wieku koncepcyjny ION, a następnie elektryczny model 106 – do tej pory najlepiej sprzedający się bezemisyjny samochód – były przejawem zainteresowania firmy Peugeot alternatywnymi jednostkami napędowymi. Jesienią 2010 roku Peugeot powrócił na rynek samochodów elektrycznych z modelem iOn, podkreślającym historyczną dominację Marki i jej kompetencje.
Peugeot: pochłanianie węgla W 1998 roku Peugeot rozpoczął zakrojony na szeroką skalę program naukowego i środowiskowego sponsoringu, w całości finansując innowacyjny projekt ponownego zalesiania w ramach sekwestracji węgla. Proces usuwania pierwiastka węgla przez pochłanianie (studnie węglowe) zainicjowano w Amazonii, gdzie posadzono ponad 2 miliony drzew w 50 lokalnych odmianach. |
Od Grand Bi do roweru z napędem elektrycznym
Przygoda Peugeot z rowerami rozpoczęła się jeszcze przed „erą” samochodów, czyli w 1886 roku, kiedy to firma zaprezentowała model Grand Bi z kołem o średnicy 1,35 metra. Ten egzotyczny wynalazek szybko ustąpił miejsca rowerom z kołami o jednakowej średnicy.
W roku 1890 Peugeot przedstawił modny wówczas model roweru o nazwie Lion. Ten elegancki i solidny jednoślad, dostępny w wersji z wygiętą lub prostą ramą, charakteryzował się lekką konstrukcją (22 kg) w porównaniu z innymi rowerami dostępnymi w owym czasie.
Peugeot Cycles słynie z wysokiej jakości i innowacyjnych rozwiązań. Firma zademonstrowała swoje możliwości startując w 1905 roku w Tour de France i przez lata zdobywając wiele zwycięskich tytułów. Innowacje Peugeot Cycles przejawiają się głównie w jakości przerzutek i konstrukcji przełożeń, a także w przygotowaniu kompleksowej oferty produktowej, która stawia firmę na czele producentów rowerów.
W krótkim czasie popyt na rowery gwałtownie wzrósł, dzięki czemu sprzedaż jednośladów Peugeot wzrosła do 50.000 w latach 50. XX wieku i osiągnęła wartość kulminacyjną na poziomie 400.000 w latach 70.
Dziś Peugeot ponownie inwestuje w rowery, oferując gamę innowacyjnych produktów oraz zapewniając oryginalną i praktyczną odpowiedź na wyzwania transportowe. Prezentując rower z napędem elektrycznym, Peugeot staje się jedynym producentem, który w 2010 roku proponuje integralne rozwiązania w zakresie elektrycznej mobilności, obejmujące samochód iOn i skuter e-Vivacity.
Legendarne motocykle, które przybliżyły zmotoryzowane jednoślady szerszej publiczności
Przygoda rozpoczęła się w 1898 roku w fabryce Beaulieu – historycznym miejscu narodzin Marki, w którym powstał nie tylko pierwszy rower Peugeot, ale także pierwszy samochód i pierwszy motocykl!
Już w 1904 roku Peugeot zdobył uznanie bijąc swój pierwszy światowy rekord prędkości, a także zdobywając wiele wyróżnień w najbardziej prestiżowych zawodach: zwycięstwo w 1924 roku w Nations Grand Prix, 9 rekordów świata modelu 515 w 1934 roku oraz sukces w Bol d’Or w 1952 roku, co wywindowało Peugeot do rangi producenta legendarnego.
Po wojnie motocykle ustąpiły miejsca motorowerom, które pojawiły się w latach 60. XX wieku i od razu odniosły ogromny sukces. Tylko w 1973 roku Peugeot sprzedał ponad 550.000 modeli ze słynnej serii „100”, co jest absolutnym rekordem.
W latach 80. XX wieku pojawiły się skutery, a Peugeot jak pierwszy producent wprowadził na rynek w 1982 roku nową generację tych pojazdów z plastikowami osłonami. Rozpoczęcie sprzedaży skuterów, które stały się ulubionym środkiem transportu osób mieszkających w mieście, przyspieszyło rozwój rynku. W latach 90. Peugeot odnosił kolejne sukcesy, szczególnie z modelem SV, i został pierwszym producentem, który zaoferował klientom w 1996 roku elektryczny skuter o nazwie Scoot’Elec. Pojazd ten był wyjątkowym osiągnięciem technologicznym.
Opierając się na innowacyjnym podejściu oraz doświadczeniu zdobytym podczas produkcji samochodów, w nowym tysiącleciu Peugeot zainstalował pierwszy standardowy układ ABS w skuterach o pojemności 125 cm³. W 2004 roku na rynku pojawił się skuter modułowy Ludix 50, który sprzedawany był w cenie 999 Euro. Ten produkowany we Francji jednoślad szybko odniósł ogromny sukces i stał się europejskim bestsellerem w swojej kategorii.
Rok później Peugeot, jako pierwszy producent na świecie, zaprezentował silnik o pojemności 125 cm³ z turbodoładowaniem realizowanym przez sprężarkę objętościową. Jednostka trafiła do inspirowanych kształtami samochodu modeli serii Satelis, co pozwoliło firmie Peugeot zaistnieć w sektorze topowych skuterów GT.
W roku 2010 firma Peugeot Motocycles przekształciła się w Peugeot Scooters i jest dziś czwartym największy producentem w Europie oraz liderem na francuskim rynku skuterów o różnych gabarytach, oferującym ponad 20 różnych modeli.
Ponad 110 lat po wejściu na rynek pierwszych motocykli Peugeot, Marka jest wciąż obecna w tym sektorze, a bogate doświadczenie firmy pozwala na przyznanie jej tytułu najstarszego producenta dwukołowych pojazdów silnikowych na świecie. W roku 2010 firma Peugeot Scooters powróciła do świata elektrycznych skuterów i obecnie wprowadza na rynek model E-Vivacity.
Globalna oferta transportowa
Oferta mobilności „Mu by Peugeot” to nowe, oryginalne podejście do kwestii rozwiązań transportowych. Dzięki wykorzystaniu szerokiej gamy własnych modeli samochodów, skuterów i rowerów, z oferty „Mu by Peugeot” może skorzystać każdy klient (bez względu na to, czy posiada własny pojazd czy nie) na zasadzie dostępu do usług transportowych poprzez przedpłaty. W drugiej połowie 2009 roku projekt został z powodzeniem wprowadzony we Francji, a obecnie wchodzi w fazę rozwojową w najważniejszych stolicach europejskich.
Peugeot w 2009 roku:
– francuski producent utrzymujący się w światowej czołówce pod względem rejestrowanych pojazdów,
– dziesiąta marka na świecie,
– 50% samochodów Peugeot sprzedanych na świecie emituje poniżej 140 g CO2,
– trzeci raz z rzędu tytuł Międzynarodowego Silnika Roku (jednostka benzynowa THP o pojemności 1,6 litra),
– działalność komercyjna w 160 krajach,
– 10.000 punktów kontaktowych z klientem.
Udane premiery modeli:
– 206+: oferta idealnie dopasowana do obecnej sytuacji ekonomicznej,
– 308 CC: umacnia firmę Peugeot na pozycji lidera w segmencie coupé-kabrioletów,
– 3008: nowy produkt z segmentu kompaktowych crossoverów,
– 5008: firma Peugeot inwestuje w segment kompaktowych aut klasy MPV.
PSA Peugeot Citroën Group
Peugeot jest marką koncernu PSA Peugeot-Citroën, który udostępnia dwóm producentom swoje zasoby prawne, finansowe, badawczo-rozwojowe oraz przemysłowe.
Dane Grupy PSA Peugeot-Citroën:
– obrót w wysokości 48,4 miliarda euro,
– 3.188.000 sprzedanych pojazdów w ponad 160 krajach,
– 186.000 pracowników na całym świecie,
– drugi największy producent w Europie z udziałami w rynku na poziomie 13,7%,
– lider pod względem ochrony środowiska: jedyny europejski producent, który w 2009 roku sprzedał blisko milion pojazdów emitujących poniżej 130 g CO2 na każdy kilometr,
– lider na rynku samochodów dostawczych z udziałami na rynku na poziomie 22,2%.
Inna działalność koncernu PSA Peugeot-Citroen poza produkcją samochodów to finanse, transport i logistyka, a także wyposażenie motoryzacyjne.
Peugeot
Peugeot jest jedyną marką, która rozwija ofertę zintegrowanego transportu globalnego realizowanego za pomocą samochodów osobowych, użytkowych, skuterów, rowerów oraz szerokiej oferty usług serwisowych. Obecny w 160 krajach, dzięki 10.000 punktom kontaktowym, Peugeot łączy na całym świecie wymagania techniczne i emocje. W roku 2009 firma Peugeot sprzedała 1.842.000 pojazdów, zyskując status wiodącej francuskiej marki pod względem liczby rejestrowanych pojazdów oraz dziesiąte miejsce na świecie. 50% modeli Peugeot sprzedawanych na całym świecie emituje poniżej 140 g/km CO2. Peugeot, mający dziś już 200-letnie doświadczenie, odświeża w 2010 swoje linie stylistyczne i tożsamość wizualną, uzupełnia swoją ofertę transportową oraz potwierdza międzynarodowe ambicje. Marka kontynuuje swój rozwój dzięki kolejnym premierom: modelu RCZ, modelu i0n (samochodu w 100% elektrycznego), modelu 408, przeznaczonego na rynek chiński, a także trzem nowym modelom przeznaczonym na rynki Ameryki Łacińskiej oraz europejskiej oferty transportowej „Mu by Peugeot”.
Źródło: Peugeot Polska
Najnowsze komentarze