Elektrykiem w długą trasę? Zasięg 502 km nowego Peugeot e-5008 pozwala nie tylko na poruszanie się w obrębie miasta, ale sprawdzi się także podczas wakacyjnego wyjazdu. Włoski oddział marki przetestował nowego SUV-a na francuskich drogach pokonując łącznie 2000 km.
Wszechstronny przedział pasażerski, oferujący 7 miejsc siedzących lub mnóstwo przestrzeni na transport sprzętu sportowego i bagażu, sprawia, że elektryczny Peugeot e-5008 staje się jeszcze ciekawszy, gdy zbliżają się letnie wakacje.
Zasięg 502 km, zgodnie z europejskim standardem WLTP, można dodatkowo zwiększyć, wybierając wariant Long Range z akumulatorem trakcyjnym o pojemności 98 kWh i zasięgiem 668 km w standardzie WLTP. Osiągi obu elektrycznych wariantów Peugeot 5008 są porównywalne przy różnicy w masie wynoszącej 1% (23 kg).
Akumulator trakcyjny o pojemności 73 kWh, który znajduje się pod podłogą e-5008 w zupełności wystarcza, aby wyeliminować obawy związane z zasięgiem. Ładowanie mocą do 160 kW w zakresie od 20% do 80% zajmuje ok. 30 minut. Było to widoczne podczas pierwszego ładowania we Francji, gdzie pojazd pobierał energię, przyjmując maksymalną moc 160 kW.
Peugeot e-5008 – koszty pokonania 2000 km
Podczas wakacyjnej podróży włoski oddział Peugeota wykonał łącznie dziewięć ładowań (z założeniem pozostawienia stałego zasięgu co najmniej 200 km) o łącznej mocy 220 kWh. Koszty podróży wyniosły 130 euro (ok. 550 zł) w systemie pay-as-you-go. Dla porównania ta sama podróż Peugeotem 5008 z napędem hybrydowym kosztowałaby 220 euro (1,8 euro/litr), co w przeliczeniu daje ok. 940 zł.
Warto zauważyć, że koszt kWh we Francji jest konkurencyjny w porównaniu z Włochami, nawet w systemie pay-as-you-go: około 0,60 euro za kWh ze stacji szybkiego ładowania. Dostępność ładowarek jest duża. Wiele stacji ładowania prądem stałym oferowały hotele. Trzeba jedynie pamiętać o odłączeniu samochodu przed zakończeniem ładowania, ponieważ zazwyczaj naliczana jest opłata w wysokości 1 euro za każde pięć minut przy ładowarce, co niweczy wygodę korzystania ze stacji.
Skoro mowa o płatnościach, oprócz możliwości korzystania z włoskich aplikacji, takich jak Plenitude i eSolutions Charge, korzystanie z systemu ładowania pojazdów we Francji jest tak proste, jak zamawianie w restauracji typu fast food: wystarczy podłączyć kabel do samochodu, przesunąć kartę kredytową, by rozpocząć ładowanie. Tą samą kartą zakończymy ładowanie. Łatwo jest również śledzić postęp ładowania z ekranu kiosku, a także z deski rozdzielczej Peugeot E-5008.
Renault Scenic E-Tech po pokonaniu 10 tys. km. Jak się spisał?
Tryby jazdy i odzyskiwanie energii
Oprócz ekonomicznego aspektu podróży elektrycznym SUV-em, interesujące okazały się również aspekty praktyczne podróży po Francji. Na przykład komfort na autostradzie, gdzie doskonała jakość nawierzchni potęguje poczucie komfortu. Zerowe wibracje pojazdu przekładają się na zerowy poziom hałasu, co zapewnia nowy poziom satysfakcji potęgowany staranniejszym utrzymaniem dróg w Alpach.
Pokonując różnorodne scenariusze, od miasta po alpejskie serpentyny, od autostrady po ronda na drogach pozamiejskich, Peugeot E-5008 prezentuje swoje mocne strony i właściwości jezdne dzięki trybowi DRIVE MODE i hamowaniu odzyskowemu.
Nowy Peugoet 5008 – ile kosztuje na polskim rynku?
W pierwszym przypadku dostępne są trzy różne poziomy mocy i momentu obrotowego: tryb Eco oferuje maksymalnie 125 kW i 270 Nm i ustawia dynamikę jazdy dla maksymalnej efektywności energetycznej, tryb Normal zwiększa do 140 kW i 300 Nm, aby zapewnić najlepszy kompromis między wydajnością wszystkich systemów a oszczędnością energii, podczas gdy tryb Sport zwiększa maksymalną moc do 157 kW i maksymalny moment obrotowy do 345 Nm, aby zapewnić najlepsze możliwe osiągi. W każdym trybie jazdy łopatki zamontowane przy kierownicy oferują możliwość ustawienia trzech różnych poziomów hamowania, umożliwiając w ten sposób przejście od -0,6 m/s² do -1,2 m/s² i wreszcie -1,8 m/s².
Peugeot i-Cockpit® z kompaktową kierownicą oferuje przyjemność z jazdy, wzmocnioną efektywnym środkiem ciężkości uzyskanym dzięki niskiemu umieszczeniu akumulatora trakcyjnego. Elektryczny układ napędowy E-5008 dodatkowo zwiększa przyjemność z jazdy, a także zapewnia zerową emisję spalin.

































