Drugi rok z rzędu koncern Stellantis prowadził pod względem sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych w Ameryce Południowej oraz na dwóch ważnych rynkach w regionie – w Brazylii i w Argentynie. Ponadto Stellantis zdobył w 2022 roku pozycję lidera na rynku chilijskim.
Łączna sprzedaż firmy w tym regionie w ubiegłym roku przekroczyła 843 tysiące pojazdów, co stanowi udział w rynku na poziomie 23,12%. Z tej sumy:
– w Brazylii sprzedano 646,7 tys. sztuk i uzyskano 32,9% udziału w rynku;
– w Argentynie sprzedano 116,7 tys. pojazdów (udział 30,7%);
– w Chile zarejestrowano 46,7 tys. sztuk, co przekłada się na rynkowy udział na poziomie 10,9%)
– 33.700 pojazdów zostało sprzedanych w innych krajach Ameryki Południowej.
BRAZYLIA
Fiat jest liderem rynku, a Strada została bestsellerem drugi rok z rzędu. W 2022 roku sprzedano 430.000 egzemplarzy, co stanowi 21,9% udziału w rynku. Pick-up Fiat Strada był najlepiej sprzedającym się pojazdem w Brazylii drugi rok z rzędu, osiągając liczbę 112.463 sprzedanych egzemplarzy. Marka umieściła również dwa modele wśród dziesięciu bestsellerów roku: Mobi, z 72.760 zarejestrowanymi egzemplarzami, oraz Argo, z 64.022 sprzedanymi egzemplarzami.
Jeep utrzymuje prowadzenie w segmencie SUV-ów siódmy rok z rzędu. Marka zarejestrowała w Brazylii 137.444 pojazdów w 2022 roku. Odpowiadała za 20% sprzedaży w segmencie SUV i 7% udziału w rynku wśród wszystkich pojazdów sprzedawanych w Brazylii. Modele Compass i Commander były liderami w swoich kategoriach, natomiast Compass uplasował się wśród dziesięciu najlepiej sprzedających się modeli w kraju.
Peugeot zakończył 2022 rok w Brazylii sprzedażą 41.740 pojazdów, co stanowi wynik o 41% wyższy niż w poprzednim roku. Dobre wyniki gwarantują marce udział w rynku na poziomie 2,1%, co jest najwyższym poziomem od ośmiu lat na tamtejszym rynku. Bestsellerem marki sygnowanej lwem był Peugeot 208, który w ciągu roku sprzedał się w liczbie 29.901 egzemplarzy.
Sprzedaż Citroëna wzrosła o 37% w 2022 roku w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając łącznie 32.000 zarejestrowanych pojazdów. Niewątpliwym liderem sprzedaży był nowy Citroën C3, na który przypadło 10.835 zarejestrowanych egzemplarzy.
Ram odnotował w 2022 roku, trzeci rok z rzędu, rekordową sprzedaż, z 83% wzrostem w porównaniu z rokiem poprzednim. W ciągu roku odnotowano 5.056 rejestracji, co zapewniło marce trzecie miejsce w rankingu rynku premium. Jeśli chodzi o modele, najważniejszym wydarzeniem było wprowadzenie Rama 3500. Auto zadebiutowało na brazylijskim rynku pod koniec marca. Topowy model marki zakończył rok z liczbą 2.201 zarejestrowanych egzemplarzy.
ARGENTYNA
Sprzedaż Stellantis w Argentynie przekroczyła 116.000 sztuk w 2022 roku, przy udziale w rynku na poziomie 30,7%.
Najlepiej sprzedającym się modelem w kraju był Fiat Cronos, który przez 30 kolejnych miesięcy znajdował się na szczycie preferencji klientów. W ciągu roku zarejestrowano ponad 38.000 egzemplarzy tego modelu. Drugim najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym był Peugeot 208 z 25.649 egzemplarzami. Również drugi rok z rzędu firma DS Automobiles zajęła pierwsze i drugie miejsce na rynku premium, odpowiednio z modelami SUV-ów DS 7 Crossback i DS 3 Crossback.
Firma świętowała również historyczne kamienie milowe w produkcji: 250.000 sztuk Fiata Cronos wyprodukowanych w fabryce Ferreyra w Kordobie oraz 100.000 sztuk Peugeota 208 wyprodukowanych w fabryce w El Palomar.
CHILE
Stellantis był też w 2022 roku liderem na rynku chilijskim, z 10,9% udziałem w całkowitej sprzedaży. Osiągnięcie jest o tyle ważne, że Chile jest obecnie drugim co do wielkości rynkiem motoryzacyjnym w Ameryce Południowej.
Wśród marek koncernu Stellantis na rynku chilijskim najbardziej wyróżniał się Peugeot, który zakończył rok z udziałem w sprzedaży na poziomie 4,9% i był liderem w segmencie lekkich samochodów dostawczych. Również marka Opel wyróżniała się tam przyspieszonym rozwojem.
Jak widać, w Ameryce Południowej Stellantis notuje bardzo dobre wyniki. To w dużej mierze zasługa Fiata, ale i marki dawnej Grupy PSA radzą sobie w Południowej Ameryce bardzo dobrze. Zwłaszcza, że oferowane tam modele są naprawdę ciekawe. Czy przyjęłyby się w Polsce?
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis