Obroty Grupy wyniosły w minionym roku 53,6 miliarda euro[1],
Bieżący wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 905 milionów euro w stosunku do straty 364 milionów euro w 2013 r., co daje wzrost o 1,3 miliarda euro,
Na wynik ten miał wpływ dodatni bieżący wynik na działalności operacyjnej sektora samochodowego, który wzrósł o 1,1 miliarda euro do poziomu 63 milionów euro w porównaniu do straty 1,039 miliarda euro w 2013 r.
„Nasze wyniki w 2014 r. są najlepszym dowodem tego, że proces odbudowywania ekonomicznych fundamentów Grupy jest w toku. Dzięki wygenerowaniu 2,2 miliarda euro free cash flow operacyjnego[2] i oddłużeniu Grupy udało się nam wyprzedzić założenia planu restrukturyzacji. Pragnę podziękować wszystkim pracownikom za pracę, jaką wykonali w niekiedy trudnych warunkach. Bardziej niż kiedykolwiek koncentrujemy sie na pełnej realizacji wyznaczonych celów i osiągnięciu 2-procentowej marży operacyjnej w sektorze samochodowym” – oświadczył Carlos Tavares, Prezes Zarządu PSA Peugeot Citroën.
W 2014 roku obroty Grupy wyniosły 53,607 miliarda euro, czyli o 1% więcej niż w roku 2013. Obroty sektora samochodowego wyniosły 36,085 miliarda euro, o 0,9% mniej niż w pierwszym semestrze 2013 roku. Było to głównie skutkiem zmian kursów walut i wysokich strat kursowych, których nie skompensował korzystny efekt cenowy i mix produktów.
Wynik bieżący na działalności operacyjnej Grupy wzrósł o 1,269 miliarda euro do poziomu 905 milionów euro, w porównaniu do -364 milionów euro w 2013. Wynik bieżący na działalności operacyjnej sektora samochodowego wzrósł o 102 miliony euro do poziomu 63 milionów euro, podczas gdy w poprzednim roku zamknął się ujemną kwotą 1,039 miliarda euro, głównie pod wpływem mixu produktów i korzystnego efektu cenowego będących odzwierciedleniem niedawno wprowadzonych modeli marek Grupy oraz polityki pricing power. Był to również efekt dalszej realizacji polityki redukcji kosztów stałych.
Po uwzględnieniu udziału w zysku swoich spółek joint ventures DPCA i CAPSA za rok 2014 szacowany wynik na działalności operacyjnej sektora samochodowego powinien się zamknąć kwotą 1,246 miliarda euro.
Przychody (i koszty) operacyjne jednorazowe wykazały wartość ujemną -682 milionów euro, głównie ze względu na koszty restrukturyzacji sektora.
Wynik finansowy za rok 2014 wyniósł -763 miliony euro w porównaniu do -664 milionów euro w 2013. Różnica ta wynika głównie z przychodów nadzwyczajnych ze sprzedaży akcji BNP Paribas w 2013 roku.
Wynik netto wzrósł o 1,672 miliarda euro do poziomu -555 milionów euro, co oznacza wyraźną poprawę w stosunku do – 2,227 miliarda euro w poprzednim roku.
Wynik bieżący na działalności operacyjnej banku Banque PSA Finance wyniósł 337 milionów euro, o 32 miliony euro mniej niż w 2013 roku, co jest odbiciem zmian w refinansowaniu banku.
W lutym 2015 r. zostały utworzone dwie pierwsze spółki joint venture z udziałem Santander Consumer Finance: jedna we Francji, druga w Zjednoczonym Królestwie. Pozwoli to na oferowanie klientom marek Peugeot, Citroën i DS konkurencyjnej stopy oprocentowania i poprawę rentowności banku. Powołanie joint venture umożliwiło również bankowi Banque PSA Finance ogłoszenie, że nie będzie już korzystał z gwarancji francuskiego Skarbu Państwa dla potrzeb nowych emisji obligacji.
Wynik bieżący na działalności operacyjnej spółki Faurecia wyniósł 673 miliony euro, o 25% więcej niż w roku 2013.
Free cash flow na działalności produkcyjnej i handlowej wyniósł 1,792 miliarda euro, dzięki poprawie marży samofinansowania brutto i zmniejszeniu zapotrzebowania na kapitał obrotowy (+ 1,752 miliarda euro za cały okres), dzięki przeprowadzonym planom działania w zakresie redukcji zapasów i optymalizacji tzw. supply chain. Poza kosztami restrukturyzacji (-583 miliony euro) i przychodami nadzwyczajnymi w wysokości 193 milionów euro (głównie ze zbycia nieruchomości) free cash-flow operacyjny wykazał wartość dodatnią 2,182 miliona euro.
Na koniec grudnia 2014 łączny stan zapasów wyniósł 339.100 samochodów (w tym w sieci niezależnych partnerów) i był o 44.800 samochodów niższy niż na koniec grudnia 2013.
Przepływy pieniężne netto z tytułu działalności produkcyjnej i handlowej na dzień 31 grudnia 2014 wyniosły +548 milionów euro w porównaniu do zadłużenia netto w wysokości 4,181 miliarda euro na dzień 31 grudnia 2013, z uwzględnieniem 2,995 miliarda euro z tytułu podwyższenia kapitału przeprowadzonego w kwietniu i maju 2014 r. oraz poprawy free cash flow.
Ponieważ proces odbudowy dobrej kondycji ekonomicznej Grupy jeszcze się nie zakończył, za rok 2014 r. nie będzie wypłaty dywidendy.
Perspektywy
Grupa PSA Peugeot Citroën oczekuje, że w 2015 roku rynek samochodowy w Europie wykaże bardzo niską tendencję wzrostową o 1%, w Chinach – wzrost o 7%, w Ameryce Łacińskiej odnotuje spadek o około 10%, a na rynku rosyjskim zaznaczy się ok. 30-procentowy spadek.
Celem Grupy jest wygenerowanie 2 miliardów euro free cash flow operacyjnego w latach 2015-2017. Kolejnym celem jest osiągnięcie przez sektor samochodowy Grupy w roku 2018 marży operacyjnej[3] w wysokości 2%, przy czym jej docelowa wartość w okresie średnioterminowym (2019-2023) ma wynieść 5%.
Kalendarz finansowy:
- 29 kwietnia 2015: Obroty za pierwszy kwartał 2015
Skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy PSA Peugeot Citroën na dzień 31 grudnia 2014 r. zostało przyjęte w dniu 10 lutego 2014 r. przez Zarząd, a następnie zatwierdzone w dniu 17 lutego 2015 r. przez Radę Nadzorczą. Biegli rewidenci Grupy ukończyli badanie sprawozdań finansowych i obecnie przygotowują raport z badania.
PSA Peugeot Citroën
Grupa, posiadająca trzy marki oświatowej renomie – Peugeot, Citroën i DS, sprzedała w 2014 roku na świecie 3 miliony samochodów. Jest drugim co do wielkości europejskim producentem samochodów, a jej obroty w 2014 roku wyniosły 54 miliardy euro. Jest także europejskim liderem pod względem niskiej emisji CO2, wynoszącej w 2014 roku średnio 110,3 g/km. PSA Peugeot Citroën działa w 160 krajach. Jej działalność obejmuje również finansowanie (Banque PSA Finance) oraz produkcję wyposażenia samochodowego (Faurecia). Więcej informacji znajdziesz na: www.psa-peugeot-citroen.com
żródło: PSA
[1] Przychody podane w rachunku strat i zysków za rok 2013 i 2014 uwzględniają zmiany standardów rachunkowości MSSF 5, 10, 11 i KIMSF 21.
[2] Free cash flow operacyjny na działalności produkcyjnej i handlowej.
[3] Przychody do wyniku bieżącego na działalności operacyjnej sektora samochodowego.
Najnowsze komentarze