Model Clio od lat jest bestsellerem Renault, a także modelem wyznaczającym nowe tendencje na rynku motoryzacyjnym.
Od 1990 roku sprzedano niemal 13 milionów sztuk tego modelu, z czego 106 tysięcy zostało sprzedanych w Polsce.
Renault Clio to samochód, który ma wielu fanów, a jego różne wersje, począwszy od hatchbacka i kombi po wersje sportowe czy te najbardziej eleganckie, jak Initiale Paris, trafiają w gusta wielu klientów na całym świecie.
25 LAT MODELU POSIADAJĄCEGO WSZYSTKIE ATUTY DUŻYCH AUT
Od 1990 roku, w którym została wprowadzona pierwsza generacja Clio, trwa nieprzerwany sukces tego małego miejskiego samochodu. 25 lat sukcesów i niemal 13 mln sprzedanych egzemplarzy. Jaki jest przepis? Niezwykły komfort jazdy, uniwersalny charakter samochodu, bezpieczeństwo, wysoka jakość wykonania, ale również wysoki poziom wyposażenia, które plasują ten model w awangardzie segmentu. Podsumowując: Clio nieustannie wprowadzało standardy dużych samochodów do segmentu małych aut.
W 1990 roku Clio zastąpiło bardzo popularne Renault 5 w segmencie małych samochodów. Nowy model był zdecydowanie wyżej pozycjonowany. Jego design podobał się i nie trzeba było długo czekać na nagrody, poczynając od tak cenionego tytułu jak Samochód Roku 1991. Clio szybko stało się modelem, który wyznacza standardy w swojej kategorii. Do popularnych wersji dołączyły wersje sportowe Clio S, Clio 16V (1991) czy Clio Williams 2.0 16V (1993). Clio Baccara (1991) definitywnie ustaliło pozycję tego małego samochodu o wszystkich atutach dużego auta dzięki swojemu wyposażeniu, nigdy dotąd nieoferowanemu w tym segmencie: dwukolorowa tapicerka siedzeń, gałka dźwigni zmiany biegów z drzewa orzechowego, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego, klimatyzacja, umieszczony pod kierownicą pilot sterujący radioodtwarzaczem, wspomaganie układu kierowniczego − to były zdecydowanie wszystkie atrybuty aut wyższej klasy.
W 1998 roku, po wyprodukowaniu niemal 4 milionów Clio w 7 krajach, została wprowadzona druga generacja tego modelu. Miała ona w jeszcze większym stopniu oferować wszystkie cechy dużego samochodu. Dzięki niej bezpieczeństwo znalazło się w zasięgu wszystkich użytkowników. Model posiadał w standardzie ABS i nowe poduszki SRP kierowcy i pasażera we wszystkich wersjach oraz poduszki boczne i wspomaganie układu kierowniczego, również w standardzie.
W 2000 roku Clio nabrało mocy, oferując wersje opracowane przez Renault Sport – Clio 2.0 16V i Clio V6 24V z centralnie umieszczonym z tyłu silnikiem o mocy 230 KM!
W 2001 roku, po wyprodukowaniu ponad 1,9 miliona sztuk, Clio II zostało poddane szeroko zakrojonemu restylingowi. Otrzymało wówczas system wspomagania nagłego hamowania, napinacze pasów bezpieczeństwa i czujniki deszczu i światła oraz silnik K9K turbo diesel 1.5 dCi Common Rail.
W 2005 roku zostało wprowadzone Clio III. Clio II nadal kontynuowało swoją karierę, ale pod nazwą Clio Campus. Renault Clio było również pierwszym samochodem w segmencie, w którym została wprowadzona karta hands free oraz w wybranych poziomach wyposażenia radar cofania. Pod względem bezpieczeństwa Clio III osiągnęło po prostu doskonały poziom: jako pierwsze auto w kategorii zdobyło 5 gwiazdek w testach Euro NCAP, było wyposażone w wyjątkowy układ hamowania (ABS z korektorem siły hamowania i wspomaganiem nagłego hamowania), można było również zamówić system dynamicznej kontroli toru jazdy (ESP). Tak wyposażone Clio jako jedyny samochód po raz drugi otrzymało tytuł Samochodu Roku (Car Of The Year) w 2006!
Również w 2006 roku pojawiło się Clio Renault Sport, które zostało powszechnie uznane za wyjątkowe sportowe auto. Były to wersje Clio 2.0 16V i Clio V6 24V o mocy 230 KM z napędem na tył i umieszczonym centralnie z tyłu silnikiem. Na 18. urodziny Clio w 2008 roku wprowadzono pierwszą wersję kombi, a w fazie 2 pojawił się w nim system wbudowanej nawigacji Carminat TomTom, sygnalizujący niebezpieczne miejsca, a następnie bardzo szybko zostały wprowadzone funkcje – informacje o ruchu drogowym i pogodzie w czasie rzeczywistym, co jeszcze bardziej zwiększyło bezpieczeństwo podróży.
W 2012 roku do sprzedaży weszło Clio IV. Najnowsza generacja tego modelu jest ucieleśnieniem nowej stylistyki Renault, która ma być prosta, zmysłowa i ciepła. Oczekiwany przez wszystkich nowy model błyskawicznie przyciągnął uwagę publiczności i zebrał pierwsze laury od prasy. W pierwszym kwartale 2013 roku pojawiły się również w sprzedaży nowe wersje Grandtour i R.S.
Clio IV było pierwszym produkowanym seryjnie samochodem w pełni wyrażającym odnowę stylistyczną Renault, zapoczątkowaną pod wpływem Laurensa van den Ackera. Samochód wyróżnia się atrakcyjnym przodem z powiększonym, pionowym logo, dumnie prezentującym się na czarnym, błyszczącym tle. Podkreślone chromowanymi obramowaniami reflektory i światła dzienne z diodami LED wzmacniają wyrazistą stylistykę przodu. Model jest aktualnie proponowany wyłącznie w wersji 5-drzwiowej i wyróżnia się sportowym designem, który dodatkowo podkreślają niemal niewidoczne, wbudowane klamki drzwi tylnych, umieszczone obok tylnych szyb.
Renault Clio IV posiada przestronne wnętrze i duży bagażnik (300 dm³). Model ten zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego – samochód zdobył 5 gwiazdek Euro NCAP.
Swoją uniwersalność Renault Clio IV zawdzięcza doskonałemu trzymaniu się drogi i jeszcze lepszemu komfortowi układu jezdnego oraz silnikom, które są liderami na rynku pod względem zużycia paliwa i emisji CO2, wynoszącymi odpowiednio 3,2 l/100 km i 83 g/km: to najlepsza oferta na rynku silników wysokoprężnych.
Dzięki podwójnej ofercie systemów multimedialnych i Renault R-Link, Renault Clio IV dokonuje przełomowego postępu w tym segmencie. Upowszechnia wyposażenie podnoszące komfort i bezpieczeństwo oraz proponuje szerokie możliwości personalizacji, dostępne po raz pierwszy w ofercie Renault na tym poziomie wyposażenia.
W 2013 roku na rynek zostaje wprowadzone Clio Grandtour. Zwracające uwagę stylem, zainspirowanym wysokiej klasy sportowymi kombi, Renault Clio Grandtour stanowi innowacyjną ofertę na rynku.
Samochód o jeszcze bardziej funkcjonalnym charakterze niż wersja 5-drzwiowa, Renault Clio, został zaprojektowany z myślą o klientach lubiących wyrazistą stylistykę i przywiązanych do praktycznych rozwiązań. Auto oferuje wszystkie zalety charakterystyczne dla Clio IV: komfort, bezpieczeństwo, dynamiczne zachowanie na drodze i wyposażenie typowe dla wyższych segmentów, w szczególności ofertę dwóch systemów multimedialnych. Renault Clio Grandtour może być wyposażone w multimedialny tablet Renault R-Link, który w innowacyjny sposób wprowadza do świata motoryzacji stały dostęp do aplikacji i usług on-line. Clio Grandtour dysponuje najnowocześniejszymi silnikami, takimi jak 3-cylindrowy silnik benzynowy Energy TCe 90 i wysokoprężny Energy dCi 90. Ta ostatnia jednostka zużywa jedynie 3,5* l/100 km, a pod względem CO2 tylko 90 g/km*.
Sportowym uzupełnieniem gamy Clio są Clio R.S. 200 EDC i Clio GT 120 EDC. W Clio R.S. 200 zastosowano skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem EDC i nowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1.6 i mocy 200 KM, skonstruowany przez Renault Sport, co oznacza przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy; 1000 m ze startu zatrzymanego auto pokonuje w 27,1 sekund i osiąga maksymalną prędkość (na torze) 230 km/h. Najnowsze auto Renault Sport Technologies można rozpoznać po autentycznie sportowym stylu: specjalnych zderzakach i spojlerach progowych, podwójnej końcówce wydechu, dużych kołach. Od razu widać kanony sportowej stylistyki Renault Sport. Model jest dostępny w kilku opcjach, m.in. z Pakietem Cup, obejmującym zawieszenie typu Cup, obręcze kół ze stopu metali lekkich 18” w kolorze czarnym i czerwone zaciski tarcz hamulcowych z systemem R.S. Monitor 2.0 z multimedialnym tabletem Renault R-Link oraz systemem wspomagania parkowania i kamerą cofania (w opcji).
Clio GT 120 EDC jest dostępne z silnikiem TCe 120 EDC. Jest to silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Dzięki dwusprzęgłowej, automatycznej skrzyni biegów EDC, zapewniającej płynną zmianę przełożeń, w cyklu mieszanym zużywa tylko 5,2 l/100 km przy emisji 120 g CO2/km. Clio GT jest wszechstronnym samochodem sportowym, występuje w wersji hatchback i kombi. Charakteryzuje się wyposażeniem typowym dla Renault Sport: wlot powietrza, przednie i tylne zderzaki, spojler przedni, tylny i specjalne spojlery progowe, felgi 17”, oddzielne diodowe światła dzienne, podwójny chromowany wylot rury wydechowej. Clio GT 120 EDC dostępne jest w specjalnym kolorze nadwozia Niebieski Malte (w opcji).
Samochód ten oferuje wszystkie elementy komfortowego wyposażenia samochodu wysokiej klasy: nawigacja z 7-ccalowym ekranem dotykowym (R-Link), karta hands free, radio Bluetooth® z gniazdem USB, wspomaganie parkowania z kamerą cofania (opcja), komputer pokładowy, automatycznie regulowana klimatyzacja.
W 2014 roku wprowadzono do sprzedaży także wersję Clio R.S.200 EDC MONACO GP, będącą połączeniem sportowego zacięcia, elegancji i designerskiej linii. Numerowana seria limitowana pojawiła się w sprzedaży na około 20 rynkach, m.in. w Japonii, Australii i w Polsce. Seria ta była oferowana do końca 2014 roku.
Już od kwietnia br. klienci Renault mają możliwość zamówienia nowej eleganckiej serii specjalnej Limited, charakteryzującej się bogatym wyposażeniem seryjnym oraz zwracającymi uwagę elementami wykończenia. Clio Limited jest serią specjalną znaną już z innych modeli Renault, jak np. Megane, Scenic czy Laguna. Wyposażone jest w charakterystyczne elementy wykończenia, takie jak oznakowanie „Limited”, nakładki na progi drzwi przednich z oznakowaniem „Limited” czy specjalną tapicerkę materiałową Limited. Clio Limited poza charakterystycznym pakietem zewnętrznym „look” w kolorze lśniącej czerni z wstawkami chromowanymi i ozdobnymi elementami wnętrza w kolorze szarym, zostało wyposażone m.in. w: klimatyzację regulowaną manualnie, światła przeciwmgłowe, przyciemniane tylne szyby, system multimedialny MEDIA NAV z ekranem dotykowym 7”, nawigacją, radioodtwarzaczem z Bluetooth® oraz złączem USB i jack, skórzaną kierownicę z regulacją w dwóch płaszczyznach oraz 16’’ obręcze kół ze stopu metali lekkich. Samochód posiada m.in.: ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania (AFU), komputer pokładowy, czołowe i boczne poduszki powietrzne, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na przednich i tylnych miejscach, system mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych tylnych miejscach, system dynamicznej kontroli toru jazdy ESC z systemem zapobiegania poślizgowi kół ASR, system wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist).
W czerwcu do sprzedaży zostanie wprowadzone Clio R.S. Trophy 220 EDC, model ten będzie można zamawiać jeszcze w kwietniu. Clio R.S. Trophy 220 EDC to numerowana seria limitowana będąca połączeniem sportowego zacięcia, wysokiej klasy i ekskluzywnego wykończenia.
Proponując na fali Mégane R.S. – wersję Trophy również w Clio R.S. 220 EDC, Renault wykorzystuje dotychczasowy sukces tej serii. Clio R.S. 220 EDC Trophy dołączy do klubu wyczynowych serii specjalnych, świadczących o motoryzacyjnej pasji i ekstremalnie wysokich wymaganiach konstruktorów z Renault Sport.
Clio R.S. Trophy 220 EDC jest jeszcze mocniejsze pod każdym względem. Maksymalna moc silnika wynosi aż 220 KM przy maksymalnych obrotach 6250 obr./min. Moment obrotowy wzrósł do 260 Nm, a funkcja „overboost” wykorzystywana na czwartym i piątym biegu umożliwia chwilowe zwiększenie momentu obrotowego nawet do 280 Nm. Wersja ta jest wyposażona w wyjątkowo skuteczne opony Michelin Pilot Super Sport 205/40R18.
Clio R.S. Trophy 220 EDC jest rozpoznawalne i przykuwające uwagę od pierwszego spojrzenia, dzięki sportowemu wyglądowi i wyposażeniu dla pasjonatów motoryzacji – nowy, kultowy kolor nadwozia Mroźna Biel o wykończeniu matowym (dostępny w opcji w połączeniu z czarnym, lśniącym dachem) wzbogaca dotychczasową paletę kolorów: Biel Alpejska, Czarny Etoile, Czerwony Flamme i Żółty Sirius, obręcze kół 18” w czarnym kolorze z diamentowym połyskiem, napis „Trophy” na przedniej listwie aerodynamicznej F1, ozdobnych listwach drzwi oraz numerowanych progach, pokładowy system telemetryczny R.S. Monitor.
Ten przyjazny dla użytkownika i wydajny system został wzbogacony o funkcję regulacji progresywności działania pedału przyspieszenia w 5 trybach. Jest to specjalna, numerowana seria skierowana do najbardziej wymagających klientów pod względem osiągów, bywalców torów wyścigowych, ceniących sobie unikalne doświadczenie konstruktorskie Renault Sport. Clio R.S. 220 EDC Trophy będzie stopniowo wprowadzane do sprzedaży od czerwca 2015 roku, najpierw w Europie, a następnie na świecie, w szczególności w Australii, Japonii, Singapurze i Hongkongu.
Clio jest najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku francuskim (ze sprzedażą 105.000 sztuk w roku 2014). Również w Polsce jest to najlepiej sprzedający się model Renault z liczbą ponad 6.100 zarejestrowanych nowych samochodów w 2014 roku.
* Homologowane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 zgodnie z obowiązującymi przepisami
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze