400 tysięcy kilometrów bez awarii od 1921 roku! Przedwojenne opinie właścicieli samochodów Citroen.

6 32

Wydany przed wojną polski katalog posiadaczy samochodów Citroen miał nie tylko pokazywać ile osób już kupiło te auta, ale również jak bardzo są z nich zadowoleni. Wśród wpisów uwagę przykuwa między innymi ten, w którym właściciel opisuje 400 tysięcy kilometrów przejechane kupionym w 1921 roku Citroenem.

Opinia 1:

Od początku 1929 roku jeżdżę na samochodach Citroen sześciocylindrowych, jestem z nich bardzo zadowolony pod każdym względem i uważam je za najlepsze z tanich, użytkowych samochodów. Citroeny są bardzo dobrze resorowane, drogę trzymają doskonale, są trwałe i przyjemne w prowadzeniu. Posiadając szereg samochodów różnych marek, postanowiłem przejść na typy:

Hispano-Buiza jako auto duże i na dalekie podróże i Citroen, jako auto użytkowe, to jest najlepszą odpowiedzią na zapytanie Wielmożnych Panów, co są warte samochody Waszej marki.

z poważaniem, 

Roman książe Sanguszko

Opinia 2: staranne wykonanie, luksusowe średnie auto

Odpowiadając na zapytanie Wielmożnego Pana, komunikuję uprzejmie, że z nabytego od Pana przed trzema laty, t.j. w 1929 roku samochodu osobowego marki Citroen C6 Familiale jestem zupełnie zadowolony i stwierdzam z przyjemnością, że mimo, że wóz ten jest w codziennym użytku, dotychczas żadnych usterek nie wykazał. Uważam, że dzięki ogólnej sprawności i dobremu resorowaniu, wóz marki Citroen ze wszech miar godny jest polecenia.  Od paru lat mam stale dla użytku własnego Citroeny i mogę im pod każdym względem wystawić jak najlepsze świadectwo.

Ostatni typ, sześciocylindrowy C6 Familiale, przed ładną formę, bardzo staranne wykonanie wszystkich szczegółów karoserji, jest już luksusowym średnim autem. Motor jest bardzo elastyczny, w górach ciągnie dobrze, kierownica bez żadnych wibracji, nie męcząca, resorowanie doskonałe.

Co do wytrzymałości materjału, mogę tylko powiedzieć, że poprzednim typem B14 zrobiłem około 120.000 kilometrów z minimalnymi naprawami. Wóz jest w dalszym ciągu stale w użytku.  

Opinia 3: miękkie resorowanie

Na zapytanie WPanów miło mi jest donieść, że z zakupionego u Nich przed kilkoma miesiącami samochodu Citroen typ C6, sześcioosobowego jestem pod każdym względem zadowolony. W szczególności podkreślam sprawne działanie i elastyczność motoru, niezawodność hamulców i miękkie resorowane. 

Opinia 4: Czterysta tysięcy kilometrów przez 9 lat po Polsce?

Jeżdżąc już prawie 9 lat samochodem marki Citroen, poczuwam się do miłego obowiązku wyrazić Wielmożnym Panom swoje całkowite uznanie dla reprezentowanych przez Nich samochodów.

Samochodem marki Citroen, kupionym w roku 1921, zrobiłem po bardzo różnorodnej dobroci drogach przeszło 400.000 kilometrów i dosłownie ani razu nie miałem okazji zanotowania najmniejszego defektu w motorze czy też w podwoziu, natomiast zauważyłem doskonałą równomierność w pracy motoru w zupełności niezależną od pory roku, jakości paliwa i smarów oraz zawsze jednakową elastyczność i szybkość samochodu, niezależnie od stanu drogi, błota i temperatury. 

Zużycie benzyny w pierwszych 4 latach wynosiło 4-6 litrów na 100 kilometrów, w ostatnim zaś czasie 9-10 litrów. Zużycie opon było minimalne, jeden komplet opon na ca 50.000 kilometrów. Instalacja elektryczna funkcjonowała bez zarzutu a dynamówka jak również magneto pracowały do ostatniej chwili niezawodnie. Zużycie smarów było niezawodne. 

W lipcu 1930 roku nabyłem samochód 6-cylindrowy 45 KM u Wielmożnych Panów i jak dotąd miałem możność się przekonać, że należy od do znacznie wyższej kategorii współczesnych samochodów, niż się to dotychczas uważało. Jego siła, fenomenalne resorowanie, jego cichy bieg i komfort, zalety drogowe: jak trzymanie skrętów, reakcja hamulców hydraulicznych, dopuszczająca dowolną szybkość w mieście, niezależnie od ruchu, stanu ulic i pogody, łatwość prowadzenia tej maszyny – oto zalety tego pierwszorzędnego samochodu marki Citroen. 

Majętność Odrowąż

Opinia 5: Samochód nasz znajduje się w jak najlepszym stanie

W dniu dzisiejszym, kiedy samochód nasz marki Citroen typu B14, zakupiony w lipcu 1927 roku przekroczył ilość przebytych kilometrów 80.000 na tak uciążliwych drogach, pozwalamy sobie niniejszym złożyć najserdeczniejsze podziękowanie za dostarczenie nam samochodu tak ekonomicznego i o takiej sile wytrzymałości. Zdaniem naszym samochód marki Citroen jest idealnym wozem na nasze warunki drogowe, bowiem mimo takiej ilości przebytych kilometrów w tak ciężkich warunkach drogowych, samochód nasz znajduje się w jak najlepszym stanie.

Opinia 6: Niemcy też woleli Citroena

Bank Spółek Niemieckich pisał tak: „Niniejszym chętnie poświadczamy, że jesteśmy nadzwyczaj zadowoleni z nabytego u Wielmożnych Panów w październiku 1930 roku samochodu marki Citroen C6 F. sedan. Samochód ten przez całą zimę okazał pod każdym względem swą sprawność, pomimo dużo jazdy po złych i ciężkich drogach.

Tembardziej cieszy nas, że chlubnie możemy się wyrazić o naszym nowym Citroenie, gdyż i nasz poprzedni Citroen B.14 w przeciągu 3 lat zrobił 60.000 kilometrów ku naszemu zupełnemu zadowoleniu, wobec czego nowy model C.6.F. jaknajgoręcej każdemu polecić możemy.

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
4 Wątki komentarzy
2 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
6 Autorzy komentarzy
RomanTomekKSzymonToJaDrozda Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
cindar
Gość
cindar

400 tysięcy kilometrów w 9 lat po polskich drogach w 1921 roku?

Drozda
Gość
Drozda

No właśnie choć pewnie raczej to były trasy Warszawa Berlin Paryż Nicea

ToJa
Gość
ToJa

Niesamowite i piękne zarazem!

Szymon
Gość
Szymon

Kawał historii- super materiał, fajnie takie zapisy istnieją do dziś

TomekK
Gość
TomekK

Hispano-Buiza ?? a może Hispano-Suiza jedna z najbardziej luksusowych w historii motoryzacji

Roman
Gość
Roman

Bo i na Hispano Suiza było stać ks. (księcia) Sanguszkę. Może warto tu dodać, że w okresie międzywojennym samochody osobowe były bardzo, bardzo drogie i stać było na ich kupno albo ludzi b. majętnych albo były to samochody firmowe (służbowe). Liczba zaś samochodów osobowych w całej Polsce niezadługo do wybuchu drugiej wojny światowej była mniejsza niż w samym tylko ówczesnym Paryżu. Poza tym przedwojenne samochody osobowe kupowane przez osoby b. majętne lub jako samochody służbowe (firmowe) były najczęściej obsługiwane (kierowane, serwisowane przez zawodowych kierowców czyli szoferów). Sami za kółko siadali tylko zamożni pasjonaci motoryzacji, zaś samochód koniecznie z szoferem był… Czytaj więcej »