Czwartek, 6. października 1955 roku, choć o samej dacie wielu nie pamięta, przeszedł do historii motoryzacji. To właśnie tego dnia, już 60 lat temu, w paryskim Grand Palais po raz pierwszy pokazano Citroëna DS. Samochód z innego świata. Na tle tego, co wówczas produkowały fabryki w Europie, czy nawet w Stanach, pojazd kompletnie zjawiskowy, rewolucyjny, kosmiczny wręcz! Jego sylwetka do dziś zwraca uwagę. Co więc musieli czuć ludzie odwiedzający paryski salon samochodowy przed 60 laty?
Z okazji 60 urodzin marka DS przygotowała na jutro nie lada atrakcję. Wystarczy pojawić się w Paryżu, przy fontannach przed Trocadéro (czyli vis a vis Wieży Eiffla, ale po drugiej stronie Sekwany), by mieć szansę na bezpłatną wycieczkę ulicami francuskiej stolicy. Trasa obliczana na półgodzinną jazdę wiedzie przy Grand Palais, Pola Elizejskie aż do 33 rue François 1er, czyli do salonu DS World Paris. Od 10:00 do 18:00 piętnaście Citroënów DS będzie wozić chętnych Paryżan i turystów. Kurczę, czemu nie mogę być jutro w Paryżu???
Citroën DS przeszedł do historii motoryzacji nie tylko swoją stylistyką, ale też niezrównanym komfortem podróży oraz nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, jakie w nim zastosowano. Za wiele z tych elementów, a więc i za nieziemski komfort, odpowiadał system hydropneumatyczny. Nic dziwnego, że już pierwszego dnia prezentowania auta na paryskim salonie sprzedano 12.000 egzemplarzy, a do końca targów, czyli przez dziesięć dni, przyjęto 80.000 zamówień!
Citroën DS do dziś jest samochodem uwielbianym i często wspominanym. Poświęcono mu wiele publikacji, w jeszcze większej ich ilości o nim wspominano. Ale wraz z rynkowym życiem samochód podlegał licznym modyfikacjom. To w nim pojawiły się skrętne reflektory, czy elektroniczny wtrysk paliwa. Produkowano go nie tylko we Francji, ale i w Belgii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, czy w RPA). Do dziś Citroën DS ma wielu fanów, zwłaszcza w USA, Kanadzie, czy w Australii. W ciągu dwóch dekad produkcji sprzedano 1.456.115 egzemplarzy, co jest niebagatelnym wynikiem biorąc pod uwagę czasy oferowania oraz segment rynkowy, w którym to auto walczyło (E).
Niesamowity styl karoserii sprawił, że Citroën DS trafił do bardzo wielu filmów. Często korzystały z niego głowy państw, gwiazdy kina i biznesmeni.
W 1957 roku Citroën DS zdobył Grand Prix w zakresie wzornictwa przemysłowego na Triennale w Mediolanie. 42 lata później uznany został w Londynie za „najpiękniejszy obiekt pod względem designu zaprojektowany w XX wieku”.
Nic dziwnego, że marka wydzielona z Citroëna (oficjalnie stało się to 1. czerwca 2015 roku), DS, czerpie pełnymi garściami z tego dziedzictwa. Pragnie ucieleśniać know-how francuskiego luksusu w motoryzacji dziś i przez wiele nadchodzących lat.
DS przez wiele miesięcy organizował szereg imprez z okazji jutrzejszej rocznicy. O marce zrobiło się głośno, w międzyczasie przebrandowano dwa modele z marki Citroën na DS (DS 5 i od salonu we Frankfurcie DS 4). W maju w Jardin des Tuileries w Paryżu pojawiło się 700 zabytkowych Citroënów DS, a wiele przedsięwzięć wspierali właściciele zabytkowych modeli zrzeszeni w licznych klubach, m.in. DS Club Révolution 55, Idéale DS France, DS ID Club de France.
Jutrzejszą akcję i rocznicowe obchody wspiera 60-sekundowy klip reklamowy nadawany na antenie głównych kanałów telewizyjnych w tzw. prime time (między 19:55 a 20:40). Film przesiąknięty emocjami związanymi z przeszłością i teraźniejszością marki podkreśla Ducha Awangardy tych dwóch liter – DS.
KG
Najnowsze komentarze