Dla miłośników zabytkowych aut, posiadanie pojazdu kolekcjonerskiego to coś znacznie więcej niż jedynie inwestycja finansowa. To swego rodzaju zaangażowanie w zachowanie dziedzictwa motoryzacyjnego i troska o przetrwanie historii motoryzacji na kołach. Właściciele tych pojazdów traktują swoje auta z niezwykłą pieczołowitością, wkładając czas, środki i serce w ich utrzymanie i renowację. Tworzą przy tym potężny rynek usług.
Zgodnie z wynikami ankiety przeprowadzonej przez FFVE (Federację Francuską Pojazdów Zabytkowych) w 2024 roku, aż 67% kolekcjonerów planuje odrestaurować swoje pojazdy. Często korzystają przy tym z pomocy profesjonalistów specjalizujących się w różnych dziedzinach związanych z zabytkową motoryzacją – od renowacji karoserii, przez mechanikę, po tapicerkę. Tak wysoki odsetek osób zaangażowanych w odnowienie swoich aut świadczy nie tylko o ich przywiązaniu do tych pojazdów, lecz także podkreśla dynamikę sektora klasycznej motoryzacji we Francji.
Podobnie dzieje się w Polsce. Mimo swojego rodzaju walki z zabytkami, która przejawia się utrudnianiem ich rejestracji na żółte tablice w niektórych regionach kraju czy wprowadzaniem absurdalnych z punktu widzenia kierowców obostrzeń we wjeździe do centrów miast, miłośnicy czterech kółek nie poddają się i utrzymują swoje pojazdy w jak najlepszej kondycji.
Dziś, gdy branża motoryzacyjna przechodzi poważne zmiany, renowacja aut zabytkowych pozostaje niezmiennie fascynującą dziedziną, inspirującą kolejnych pasjonatów. Dla wielu kolekcjonerów jest to nie tylko forma kontynuacji tradycji, ale również szansa na przekazanie swojego doświadczenia młodym pokoleniom, które wciąż uczą się od ekspertów unikalnych umiejętności i technik.
I szkoda tylko, że staje się to drogim przedsięwzięciem. Warsztaty i zakłady renowacyjne, specjalizujące się w odrestaurowywaniu zabytkowych aut, mają pełne kalendarze, a umiejętności fachowców cieszą się ogromnym wzięciem, ale co za tym idzie ceny za usługi idą do góry – zabytki zaczynają być hobby dla najbogatszych.
Najnowsze komentarze