Chyba nikt nie ma wątpliwości, że projektowanie samochodów może być sztuką. W latach pięćdziesiątych Alfa Romeo nawiązała współpracę z włoskim studiem Bertone i młodym projektantem Franco Scaglione, aby zbadać możliwości aerodynamiki i wówczas nowych materiałów. W rezultacie powstały trzy spektakularne prototypy: BAT 5, BAT 7 i BAT 9.
Opierając się na bazie technicznej modelu Alfa Romeo 1900, BAT 7 w pełni wykorzystał możliwości włókna szklanego, aby uzyskać spektakularny design i osiągnąć współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,19. Jak na tamte czasy była to wartość niespotykana!
W 2020 roku zarówno BAT 7, jak i jego „bracia” BAT 5 i BAT 9 (oba na zdjęciach poniżej), jako autentyczne dzieła sztuki, zostały wystawione na aukcji w Sotheby’s.
Czasami marzenia stają się rzeczywistością i prototyp samochodu można wystawić na aukcji jako dzieło sztuki. W 1950 roku Bertone połączył siły z bardzo młodym Franco Scaglione, aby opracować wizję tego, czym mógłby stać się samochód sportowy przyszłości pod auspicjami „Biscione”. Marka przekazała jako bazę techniczną projektu Alfę Romeo 1900, aby zespoły projektowe mogły wyrazić swoje najśmielsze pomysły.
Ta twórcza praca znalazła odzwierciedlenie w projekcie Berlinetta Aerodinamica Tecnica (BAT), który w latach 1953–1957 przybrał kształt trzech pojazdów, równie atrakcyjnych i nierealnych, jak różnych: BAT 7, BAT 5 i BAT 9, z następującą po nich numeracją kolejność propozycji aut naturalnej wielkości przedstawionych przez Scaglione.
Po zamieszaniu wywołanym przez BAT 5 w 1953 roku, w następnym roku przyszła kolej na BAT 7, który miał swój chrzest bojowy na Salonie Motoryzacyjnym w Turynie, gdzie jego odważne i aerodynamiczne linie wywołały sensację.
BAT 7 położył nacisk na aerodynamikę. Elegancka sylwetka w kształcie kropli wody, całkowicie płaska bryła, niski przód, płaski dach… nie tyle zależało na zakochaniu się w nim publiczności, ile na zapewnieniu minimalnego oporu powietrza. W tym celu uwzględniono takie elementy, jak miękkie zaokrąglenia maski, nadkola zintegrowane z nadwoziem, reflektory zintegrowane z przednim zderzakiem lub zaskakujące tylne płetwy, duże, ostre, zakrzywione i pochylone w kierunku środka pojazdu. Projekt spektakularny w swojej stylistyce, a także w uzyskanym współczynniku aerodynamicznym: 0,19.
Z drugiej strony BAT 7 był także prawdziwym laboratorium do badań nowych materiałów. W przypadku nadwozia wybrano włókno szklane, aby uzyskać lekki, ale wytrzymały pojazd. Ponadto zapewniono wysoki poziom stabilności i zwrotności, jeśli silnik Alfy Romeo 1900 o mocy 90 KM miał w pełni wykorzystać swoje osiągi.
W galerii poniżej prezentujemy również zdjęcia konceptów BAT 5 i BAT 9.
Poznaj aktualną gamę samochodów Alfa Romeo dostępną w Polsce
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis, Wikipedia
Najnowsze komentarze