Późną jesienią 1947 roku Opel wznowił produkcję samochodów osobowych w Rüsselsheim. Pierwszym seryjnie produkowany samochodem osobowym, który zjeżdżał z linii montażowej po odbudowie fabryki był Opel Olympia.Ten model, a później jeszcze Rekord i kolejne samochody Opla, torowały drogę niemieckiej „Wirtschaftswunder” na nadchodzące lata. Obecny bestseller w klasie kompaktowej, nowy Opel Astra, jest również produkowany w Rüsselsheim.
Na początku bieżącego roku Opel świętował 160. rocznicę powstania, pod koniec zaś obchodzi 75-lecie wznowienia produkcji w fabryce w Rüsselsheim. Była to końcówka roku 1947, kiedy po powojennej pożodze można było wreszcie rozpocząć produkcję samochodów.
160 lat Opla oznacza 160 lat innowacji dla milionów ludzi. W swojej długiej historii ten bogaty w tradycje producent z Rüsselsheim zawsze stawiał czoła wyzwaniom dzięki nowym pomysłom i produktom, które kładły podwaliny pod jego ciągły sukces. Tak jak 75 lat temu: późną jesienią 1947 roku Opel Olympia zjechał z linii montażowej jako pierwszy seryjnie produkowany samochód osobowy po odbudowie fabryki w Rüsselsheim.
Olympia, to model, który przeszedł już do historii, a 75 lat temu zapoczątkował wznowienie produkcji samochodów.
Z sukcesem: do dziś niezliczone modele i legendy motoryzacji opuściły hale fabryczne w siedzibie Opla – podobnie jak najnowszy bestseller z logotypem „Blitz”. Produkowana jest tu również nowa generacja Opla Astry. Podobnie jak Olympia 75 lat temu, Astra „made in Rüsselsheim” przejdzie do historii.
W przyszłym roku z linii produkcyjnej zjeżdżać będą sportowa Astra GSe i elektryczna Astra-e, obok znanych już wersji hybrydowych typu plug-in.
Dzięki temu Astra będzie pierwszym modelem Opla dostępnym we wszystkich wariantach napędu – od wysokowydajnych silników spalinowych po napęd elektryczny.
Opel Olympia 1947: początek nowej ery produkcji samochodów w Rüsselsheim
Opel już raz musiał zaczynać od zera – po wielkim pożarze w 1911 r., który obrócił w gruzy duże części fabryki w Rüsselsheim. W tym czasie rodzina Opla i pracownicy wykazali się odwagą, by spróbować czegoś nowego i po wcześniejszym wykonywaniu maszyn do szycia skupili się całkowicie na produkcji rowerów i samochodów.
Podobnie sytuacja wygląda po zakończeniu II wojny światowej.
W 1945 r. na terenie firmy nad Menem nie został już praktycznie kamień na kamieniu. Zdecydowano się jednak odbudować fabrykę. Prace szybko posuwały się do przodu, dzięki czemu można było początkowo wznowić produkcję części w istniejących warunkach.
Już latem 1946 roku z zakładu, który był wówczas jeszcze w budowie, wyjeżdża pierwsza 1,5-tonowa ciężarówka Blitz.
Produkcja pojazdów nabiera tempa pod koniec 1947 roku. Wraz z Oplem Olympią nareszcie rozpoczyna się seryjna produkcja samochodów osobowych.
Firma z Rüsselsheim wybiera zatem model, który przeszedł do historii już podczas swojej premiery dwanaście lat wcześnie – w 1935 roku Olympia była pierwszym niemieckim samochodem produkowanym seryjnie, który miał samonośne, całkowicie stalowe nadwozie, a dzięki swojej niskiej masie, lepsze właściwości jezdne i mniejsze zużycie paliwa. Jednocześnie konstrukcja nowoczesnej karoserii utorowała drogę do produkcji na dużą skalę. Były to najlepsze warunki do pomyślnego powrotu do produkcji samochodów osobowych w 1947 roku.
Olympia z 1947 roku różni się od swojego przedwojennego poprzednika w szczególności ulepszoną przednią osią z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i nieco mniejszym rozstawem osi. Oś i układ kierowniczy tego dwudrzwiowego samochodu pochodzą teraz z Opla Kapitäna. Pozwoliło to na przyspieszenie produkcji samochodów osobowych w Rüsselsheim.
Niecały rok później większy, czterodrzwiowy Opel Kapitän trafia do produkcji seryjnej.
A już 8. czerwca 1949 r. przedstawiciele Opla ogłaszają wyprodukowanie 100-tysięcznego 1.5-litrowego modelu Olympia. Jednocześnie główny zakład w Rüsselsheim kontynuuje produkcję „fajnego” produktu, który dziś kojarzy się z marką tylko nielicznym: lodówki „Frigidaire”, która cieszyła się wówczas dużym zainteresowaniem i stała się bestsellerem w latach 50. XX wieku.
Ale kamień węgielny pod dynamicznie rozwijającą się produkcję w Rüsselsheim – i pod mobilność milionów w kolejnych niemieckich „Wirtschaftswunderjahre” („latach cudu gospodarczego”) – został położony już pod koniec lat 40. Przez modele Olympia i Kapitän. Samochody, które sprawiły, że duża część populacji ponownie stała się mobilna, a innowacje były przystępne cenowo. Opel utrzymuje to credo od dziesięcioleci i nadal inspiruje ludzi modelami, które są zarówno praktyczne, jak i emocjonalne, a jednocześnie przystępne cenowo. Nic więc dziwnego, że w siedzibie firmy w Rüsselsheim produkowana jest również najnowsza generacja bestsellera klasy kompaktowej, Opla Astry.
Nowy Opel Astra: kolejny bestseller „made in Rüsselsheim”
Opel wkracza w przyszłość z nową Astrą: świeżo ukoronowany zwycięzca nagrody „Złota Kierownica 2022” jest bardziej dynamiczny niż kiedykolwiek wcześniej – z czystym i odważnym designem, w tym twarzą marki Opel Vizor – pozostając jednocześnie prawdziwym bohaterem dnia codziennego zarówno w wersji pięciodrzwiowej, jak i w postaci Astry Sports Tourer (kombi).
Najnowocześniejsze technologie, takie jak intuicyjny, w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel lub adaptacyjne, nieoślepiające oświetlenie pikselowe Intelli-Lux LED® sprawiają, że jazda jest przyjemniejsza i bezpieczniejsza – podobnie jak ergonomiczne aktywne fotele z certyfikatem AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.). dla kierowcy i pasażera z przodu.
Co nie mniej ważne, klienci Astry mają szeroki wybór wariantów napędu: pięciodrzwiowa Astra i Sports Tourer są dostępne nie tylko z wysokowydajnymi silnikami spalinowymi, ale także po raz pierwszy w wersji zelektryfikowanej, a tym samym lokalnie bezemisyjnej
hybrydy typu plug-in. W przyszłym roku pojawi się elektryczna Astra-e. Astra, to model, który odniósł prawdziwy sukces – wymyślony, zaprojektowany i wykonany w Rüsselsheim.
Poznaj polską ofertę marki Opel
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Opel
Najnowsze komentarze