W początkach listopada kończącego się roku minęło 80 lat od rozpoczęcia „francuskiego etapu” działalności spółki Kraftwagen Handelsgesellschaft Kochte & Rech w Saarbrücken. Był to pierwszy prawdziwy importer Peugeota w Niemczech. Bo choć samochody sygnowane lwem pojawiały się w tym kraju wcześniej sprowadzane przez handlowców w Berlinie, to jednak właśnie na 1936 rok datuje się początek Peugeota w Niemczech.
Wybór siedziby importera w Saarbrücken był dokonany w pełni świadomie. Czym był powodowany? Saarbrucken leżało w pobliżu granicy (do dziś zresztą jest miastem granicznym między Niemcami i Francją), a jednocześnie niedaleko od zakładów produkcyjnych Peugeota po francuskiej stronie. Przez całe dziesięciolecia Peugeot był w tych okolicach jednym z największych pracodawców. Bliskość siedziby importera sprawiała, że malało znaczenie bariery językowej, łatwo można było reagować na zmieniającą się sytuację, a i transport samochodów był ułatwiony.
Były to jednak trudne czasy. Trzy i pół roku wcześniej kanclerzem Rzeszy został Adolf Hitler. W Niemczech rodził się faszyzm. Hitler był wspierany – z wzajemnością – przez wielki przemysł, oczywiście niemiecki. W takich warunkach sprzedaż Peugeota w Niemczech się odbywała, ale na pewno do najłatwiejszych zadań nie należała. Kiedy spółka Kraftwagen Handelsgesellschaft Kochte & Rech rozpoczynała działalność, Hitler w niejawny sposób szykował się już do wojny, która wybuchła kilka lat później.
Realnie sprzedaż Peugeota w Niemczech ruszyła więc dopiero po zakończeniu II wojny światowej. W 1948 roku wprowadzono na niemiecki rynek Peugeota 203, a siedem lat później Peugeota 403. Były to modele chętnie kupowane w powojennych Niemczech, dynamicznie odbudowujących się z wojennej pożogi pod rządami Konrada Adenauera. Ten zręczny, acz niechętny Polsce polityk w ciągu zaledwie kilku lat znacząco poprawił sytuację w Niemczech Zachodnich, acz przewidział, że z czasem uda się doprowadzić do zjednoczenia całych Niemiec.
Tymczasem Peugeot, dobrze sprzedający się w Niemczech, budował swoją międzynarodową renomę. Szybko zdobył uznanie klientów niemieckich, sukcesywnie stawał się coraz bardziej znany i lubiany na innych rynkach.
Spółka Kochte & Rech zbudowała w Saarbrücken nową, większą siedzibę i wkrótce stała się trzecim co do wielkości importerem samochodów w Niemczech. W 1967 Peugeot przejął spółkę i importem do Niemiec samochodów sygnowanych lwem zajęła się firma Peugeot Automobile Deutschland GmbH. Sześć lat później w związku z dynamicznym rozwojem spółka ta rozpoczęła budowę nowej siedziby w Saarbrücken, w dzielnicy Güdingen.
Mijały kolejne lata, na rynek trafiały nowe modele, a Peugeot w Niemczech wciąż się rozwijał. Szybko zresztą Niemcy stały się największym motoryzacyjnym rynkiem Starego Kontynentu.
W 2012 roku spółka Peugeot Automobile Deutschland GmbH przeniosła się do Kolonii, co pozwoliło na zacieśnienie współpracy w ramach Grupy PSA w Niemczech. Od sierpnia 2013 roku w kolońskim Gremberghoven wszystkie marki Grupy PSA znalazły się pod jednym dachem. A na rynek sukcesywnie trafiały kolejne modele: 208 GTi i 308 GTi, a następnie SUV-y 2008, 3008 oraz 5008.
Tuż przed rocznicą 80 lat Peugeota w Niemczech stanowisko Dyrektora Zarządzającego Peugeota w Niemczech objął Benno Gaessler. Twierdzi on, że „Peugeot, to mocna marka z tradycjami, która wciąż ma duży potencjał w Niemczech. Z naszymi imponującymi modelami 2008, 3008 i 5008 otwieramy właśnie nowy rozdział Peugeota w Niemczech kontynuując historię dotychczasowych 80 lat w tym kraju. Patrząc na dokonania, które są już za nami, chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim naszym partnerom, dzięki którym jesteśmy teraz w tym miejscu”.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze