Stan przemysłu samochodowego budzi niepokój – pisze w swojej ocenie sytuacji w Europie Sigrid de Vries, dyrektor generalna europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów ACEA .
Sektor motoryzacyjny jest z pewnością potęgą gospodarczą Europy, przynosząc roczną nadwyżkę handlową w wysokości 79,5 mld euro i generując 375 mld euro z podatków dla rządów na głównych rynkach UE. Dzięki ogromnym rocznym inwestycjom w wysokości 59 mld euro, sektor ten pozostaje największym inwestorem w badania i rozwój w UE, odpowiadając za jedną trzecią całkowitych wydatków w tym regionie.
Będąc się w niepewnych czasach, musimy zadbać o to, aby przemysł samochodowy pozostał konkurencyjnym podmiotem, dobrze przygotowanym do realizacji celów w zakresie bezemisyjnej, inteligentnej i bezpiecznej mobilności. Dzięki temu przemysł samochodowy jest liderem w przechodzeniu na mobilność z zerową emisją. Nie ma lepszego świadectwa na to niż fakt, że udział w rynku samochodów elektrycznych na baterie wzrósł prawie dwukrotnie, do około 10% w 2021 roku.
Mobilność, we wszystkich formach, jest tym, co utrzymuje społeczeństwo w ruchu. Dlatego niezwykle ważne jest, aby nasz świat pozostał mobilny – w sposób zrównoważony, bezpieczny, inteligentny i sprzyjający włączeniu społecznemu. Moim zdaniem jest to zarówno apel skierowany do nas w branży przez organy regulacyjne i społeczeństwo, jak i oferta ze strony naszej branży i wszystkich partnerów w ekosystemie mobilności […]
Niepokojącym trendem jest rosnący średni wiek pojazdów na drogach UE. Jeśli chcemy wprowadzić do ruchu najczystsze i najbezpieczniejsze nowe pojazdy, musimy bezwzględnie zapewnić, by mobilność pozostała przystępna dla wszystkich obywateli Europy. W istocie, jeżeli mamy zrealizować nasze cele klimatyczne, Europa musi zapewnić strategiczny dostęp do surowców niezbędnych dla e-mobilności. Ogłoszenie przez panią prezydent von der Leyen europejskiej ustawy o surowcach krytycznych jest zatem aktualne i niezbędne […]
Jeśli chodzi o produkcję i sprzedaż pojazdów w UE, obraz jest niestety daleki od pozytywnego. W 2021 r. produkcja pojazdów poniosła kolejny cios (-8%), ponieważ braki w zaopatrzeniu nadal szkodzą branży. W wyniku tego spowolnienia produkcji, sprzedaż nowych pojazdów również nadal spadała, ponieważ podaż z trudem nadążała za popytem. W istocie, sprzedaż samochodów w UE spadła do 9,7 mln sztuk w 2021 roku – o 3,3 mln mniej niż poziomy sprzed kryzysu COVID.
Rosnąca średnia wieku samochodów osobowych (12 lat), ciężarowych (14), dostawczych (12) i autobusów (13) na drogach UE jest jednak niepokojącym trendem. Jeśli chcemy wprowadzić do ruchu najczystsze i najbezpieczniejsze nowe pojazdy, musimy bezwzględnie zapewnić, że mobilność pozostanie przystępna dla wszystkich obywateli Europy – pisze Sigrid de Vries.
źródło: ACEA
Najnowsze komentarze