Stellantis ma w planach przebudowę sieci dealerskiej w Europie. Jak informuje Reuters, restrukturyzacja rozpocznie się od marek premium: DS Automobiles, Alfa Romeo i Lancia. Koncern wykorzysta bezpośredni, agencyjny model sprzedaży, który da producentowi większą kontrolę nad transakcjami.
Restrukturyzacja sieci ma się rozpocząć w czerwcu 2023 roku, kiedy wygasną wszystkie dotychczasowe umowy dealerskie. Przypomnijmy, że Stellantis, do którego należy m.in. Peugeot, Citroen, Fiat i Opel rozwiązał kontrakty dealerskie ze wszystkimi swoimi 14 markami w Europie. W pierwszej kolejności zmiany czekają producentów premium a więc na celowniku jest Alfa Romeo, Lancia i DS Automobiles. Restrukturyzacja nie obejmie Maserati oraz marek obecnych w Stanach Zjednoczonych, jak Ram i Dodge.
Stellantis ogłosił plan restrukturyzacji już w maju. Koncern chce dostosować się do zmian w branży takich jak elektryfikacja gamy modelowej i wzrost popularności sprzedaży samochodów przez internet, a także zoptymalizować koszty i osiągnąć obiecane synergie.
Alfa Romeo, Lancia i DS w modelu agencyjnym
Stellantis zmierza w kierunku agencyjnego modelu sprzedaży. W ten sposób producent przejmie większą kontrolę nad transakcjami sprzedaży a dealerzy skupią się na serwisie i dystrybucji, nie działając już jako partner umowny klienta. „Idziemy w kierunku modelu agencyjnego” – powiedziała Maria Grazia Davino, szefowa europejskiej sprzedaży Stellantis na konferencji w Nuertingen.
Od czerwca 2023 roku wejdzie w życie rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych, które przyznaje producentom zwolnienie z przepisów antymonopolowych. Przepis pozwoli prowadzić sieci dealerskie, w których producenci decydują kto i gdzie sprzedaje ich produkty.
Źródło: Reuters, zdjęcie: DS STORE Poznań, Auto Club
Najnowsze komentarze