Alfa Romeo GTV6 była najbardziej sportowym wariantem Alfetty. Wśród sukcesów można wymienić cztery tytuły marki w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych. Czytelnicy „Motor Klassik” wybrali to kultowe coupé z lat 80. Na zwycięzcę w plebiscycie „Motor Classic Award” w kategorii „Włoska klasyka”. Alfa Romeo GTV6 uzyskała aż 28,6% wskazań w tej kategorii.
Sześciocylindrowy motor Alfy Romeo GTV6 uznawany jest za jeden z najlepszych silników XX wieku. Z kolei za projekt nadwozia odpowiadał Giorgetto Giugiaro.
Alfa Romeo cieszy się wysokim statusem wśród niemieckich fanów klasycznych pojazdów. Dowodem na to jest kolejne zwycięstwo w „Motor Klassik Awards”. Tym razem czytelnicy największego magazynu zajmującego się autami vintage i youngtimerami wybrali Alfę Romeo GTV6 jako zwycięzcę w kategorii „Włoska klasyka”.
„Wygląda na to, że Alfa Romeo ma abonament na zwycięstwa w Motor Klassik Awards. Jestem dumny z entuzjazmu, z jakim czytelnicy magazynu co roku głosują na Alfę Romeo. Wraz z Alfą Romeo GTV6 wybrali teraz kultowy model z naszej historii jako swój ulubiony wśród włoskich klasyków” – powiedział Niccolò Biagioli, dyrektor marek premium w koncernie Stellantis.
Alfa Romeo GTV6 zaprezentowana w 1980 roku była topowym modelem spośród wariantów coupé modelu Alfetta. Sześciocylindrowy silnik w układzie V rozwijał moc 116 kW (158 KM) i uczynił Alfa Romeo GTV6 jednym z najszybszych samochodów sportowych produkowanych seryjnie w tamtych czasów. Dopracowana aerodynamicznie konstrukcja w kształcie klina przeniosła trend w kierunku futurystycznych kształtów nadwozia, który był wówczas popularny w samochodach pokazowych, na pojazd produkcyjny.
Ogromnym zainteresowaniem czytelników cieszyły się też dwa inne klasyki Alfy Romeo. Alfa Romeo Giulia TZ (1962) zajęła drugie miejsce w kategorii klasycznych samochodów sportowych. Alfa Romeo 1900C Super Sprint (1953) zdobyła również srebrny medal w „Classic Coupés”.
„Motor Klassik” ukazuje się od 1984 roku. W edycji 2023 corocznego konkursu „Motor Klassik Award” wzięło udział ponad 18.000 czytelników. Jeden z nich jest teraz nowym właścicielem klasycznej Alfy Romeo. „Motor Klassik” rozlosował bowiem wśród wszystkich uczestników Alfę Romeo Spider z serii 916, która była produkowana w latach 1994-2004!
Alfa Romeo GTV6 – klin z Arese
Już w latach pięćdziesiątych Alfa Romeo zastosowała proces, który pozwolił zaoszczędzić koszty rozwoju i produkcji, który jest obecnie znany w branży motoryzacyjnej jako strategia platformy. I tak włoska marka oferowała również model Alfetta w wersjach nadwozia typu sedan (od 1972 r.) i coupe (od 1975 r.) z w dużej mierze identyczną technologią. Alfetta została nazwana na cześć samochodu wyścigowego, którym Alfa Romeo wygrała Mistrzostwa Świata Formuły 1 w 1950 i 1951 roku. W obu przypadkach cechą charakterystyczną była konstrukcja transaxle: koncepcja z silnikiem z przodu i zespołem skrzyni biegów/sprzęgła na napędzanej tylnej osi zapewniała optymalny rozkład masy. Alfetta Coupé była produkowana w ówczesnej głównej fabryce Alfy Romeo na przedmieściach Mediolanu, Arese.
Za rewolucyjny projekt odpowiadało dobrze wówczas zapowiadające się studio projektowe Giugiaro. Do tego czasu tak ekstremalny kształt klina istniał tylko w samochodach wyścigowych lub pojazdach koncepcyjnych. Nic więc dziwnego, że społeczność fanów wkrótce zażądała większej mocy silnika, niż początkowo oferowany motor czterocylindrowy: 96 kW (131 KM) w Alfie Romeo Alfetta GTV było granicą.
Zmieniło się to w 1980 roku. Alfetta Coupé otrzymała sześciocylindrowy silnik oferowany wcześniej w luksusowym sedanie Alfa Romeo 6, który miał pojemność skokową 2.5 litra i moc 116 kW (158 KM). Alfa Romeo GTV6, znana jako „Klin z Arese”, osiągała prędkość maksymalną 205 km/h i znalazła się w czołówce ligi samochodów sportowych. Silnik widlasty o kącie rozwarcia cylindrów wynoszącym 60° został zaprojektowany przez Giuseppe Busso, który wcześniej opracował inne, obecnie już legendarne, silniki dla Alfy Romeo i Ferrari. Silnik, wykonany prawie w całości z lekkiego metalu, przeszedł do historii motoryzacji jako „Busso V6”. Uważany jest za jeden z najlepszych silników XX wieku.
Produkcja Alfy Romeo GTV6 zakończyła się w 1986 roku. Do tego czasu z linii montażowej fabryki w Arese zjechało około 21.000 egzemplarzy. Dzięki licznym modernizacjom i zwiększeniu pojemności skokowej do 3.2 litra, sześciocylindrowy silnik zapewniał doskonałe osiągi przy zachowaniu świetnych właściwości jezdnych w różnych modelach serii Alfa Romeo do 2005 roku.
Przeczytaj o naszych wrażeniach z jazd najnowszymi wersjami Giulii i Stelvio
Na torze wyścigowym Alfa Romeo GTV6 kontynuowała światowy sukces Giulii GTA. Od 1982 do 1985 roku Alfa Romeo cztery razy z rzędu zdobyła tytuł producenta w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych. Godne uwagi sukcesy odnosiła także w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Brała też udział w Mistrzostwach Niemiec Samochodów Turystycznych (DTM).
Skonfiguruj Alfę Romeo dla siebie
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis
Najnowsze komentarze