Alfa Romeo jest marką współtworzącą koncern Stellantis, stąd jej obecność na naszych łamach. Wprawdzie samochody, jakie zostaną pokazane na zaplanowanych na bieżący tydzień targach Retromobile 2023 powstały jeszcze w czasach, gdy o fuzji Włochów z Francuzami nikomu się nie śniło, ale są to tak piękne samochody, że szkoda byłoby ich nie wspomnieć.
Ze 130.000 oczekiwanych gości, ponad 600 wystawcami z całego świata i ponad 1.000 wystawionych samochodów, 47. Edycja targów Retromobile zapowiada się wspaniałą imprezą. Będą na niej obecne działy Alfa Romeo i Stellantis Heritage. Dział Dziedzictwa został założony w Turynie w 2015 roku z misją odzyskiwania, zachowania i promowania Alfy Romeo i jej dziedzictwa historycznego poprzez udział w wydarzeniach branżowych oraz świadczenie usług dla fanów i właścicieli klasycznych samochodów. Na targach Retromobile 2023 będą prezentowane dwa cenne klasyczne samochody: Alfa Romeo S.Z. (1989) i Alfa Romeo 1900 Super Sprint (1956).
Alfa Romeo S.Z. (ES30), 1989
Prezentowany na Retromobile 2023 model jest bardziej wyjątkowy niż rzadki. Wśród pierwszych wyprodukowanych jest samochód „ex-works” z toru testowego Balocco, gdzie testowano na nim różne rozwiązania. Prawdziwy samochód „laboratoryjny”, różni się kilkoma szczegółami od późniejszych wersji S.Z. tak bardzo, że można go uznać za prototyp.
Był to ambitny projekt o nazwie ES30, czyli „Eksperymentalny samochód sportowy 3.0 l”, który zrodził się z pragnienia Alfy Romeo, by potwierdzić swoją tradycję samochodów sportowych z napędem na tylne koła przy jednoczesnym wykorzystaniu nowych technologii.
Marka powierzyła produkcję tysiąca modeli firmie Zagato, która montowała je w zakładzie na obrzeżach Mediolanu.
W ten sposób powstała Alfa Romeo S.Z. (Sprint Zagato), rasowy samochód sportowy o agresywnej, ale niepowtarzalnej linii. Osadzone na stalowym podwoziu nadwozie jest wykonane z materiałów kompozytowych, podczas gdy podłoga i mechanika pochodzą z samochodu wyścigowego Alfa Romeo 75 (Grupa A), z trzylitrowym silnikiem V6 o mocy podniesionej do 207 KM i osiągającym prędkość maksymalną 245 km/godz.
W bezprecedensowy sposób wykorzystano przy tym projekcie systemy projektowania i produkcji CAD/CAM (Computer Aided Design, Computer Aided Manufacturing), co pozwoliło znacznie skrócić czas rozwoju, zwłaszcza w odniesieniu do udoskonaleń i zmian w toku.
Samochód został całkowicie rozebrany i gruntownie odrestaurowany w Warsztatach Klasycznych: karoseria została rozebrana i zabezpieczona; wnętrze zostało całkowicie odnowione z dbałością o stan konserwatorski; zbiornik paliwa został oczyszczony specjalnym środkiem; gruntownemu dostrojeniu poddano również silnik, a felgi zostały poddane kompletnemu czyszczeniu, które zachowuje ich oryginalność.
Alfa Romeo 1900 Super Sprint, 1956
W 1955 roku 1900 Sprint został zastąpiony wersją „Super Sprint”, która była produkowana do 1958 roku. Powstało w sumie 599 sztuk.
Bardzo podobny do swojego poprzednika, 1900 Super Sprint jest wyposażony w nową pięciobiegową skrzynię biegów, której sterowanie pozostaje na kierownicy, ale ma krótsze przełożenia.
Elementy mechaniczne są takie same jak w modelu 1900 Super T.I. sedan, silnik o pojemności skokowej 1.975 cm³ i z dwoma odwróconymi, podwójnymi gaźnikami. Silnik z 4 cylindrami rzędowymi generuje moc 115 KM przy 5.500 obr./min i pozwala na uzyskanie maksymalnej prędkości 190 km/h. Charakterystyczna elegancja Alfy Romeo wywodzi się z konstrukcji Touring Body, która w połączeniu z badaniami nad materiałami zapewnia samochodowi lekkość i niski współczynnik aerodynamiczny – optymalny dla najlepszych osiągów wyścigowych. Dzięki Świadectwu pochodzenia wystawionemu przez Stellantis Heritage – Alfa Romeo Classiche możemy potwierdzić, że prezentowany na Retromobile 2023 prywatny model został wyprodukowany 14. lipca 1956 roku i sprzedany 3 dni później w Paryżu. Niebieski lakier i silnik są oryginalne.
Alfa Romeo Classiche
Program dziedzictwa „Alfa Romeo Classiche” zapewnia szereg usług, których celem jest ochrona i promowanie historii kultowej włoskiej marki. Najwyższe kierownictwo marki jest osobiście zaangażowane we wszystkie działania składające się na cały wachlarz usług dedykowanych. W rzeczywistości komisji certyfikacyjnej przewodniczy dyrektor generalny Alfy Romeo i szef ds. Dziedzictwa, a wspiera ją Muzeum Alfa Romeo, w którym znajdują się rejestry produkcji i cała dokumentacja techniczna wykorzystywana przez komisję do analizy informacji o badanych samochodach.
Program dziedzictwa Alfa Romeo Classiche składa się ze świadectwa pochodzenia, które pozwala odkryć historię każdego samochodu poprzez numer podwozia.
Usługa obejmuje dokładne sprawdzenie dokumentacji w archiwach firmy oraz wydanie certyfikatu potwierdzającego rok produkcji i oryginalną konfigurację samochodu: specyfikację modelu, numer seryjny silnika, oryginalny wygląd zewnętrzny i szczegóły wnętrza.
„Certyfikat autentyczności” to dokument, za pomocą którego marka, wspierana przez Dział Dziedzictwa, poświadcza autentyczność klasycznego samochodu. Aby uzyskać ten certyfikat, każdy samochód przechodzi rygorystyczny proces kontroli i oceny przeprowadzany przez wyspecjalizowany zespół, weryfikujący autentyczność samochodu i jego komponentów oraz funkcjonowanie głównych części mechanicznych.
Dział oferuje też „Usługę renowacji”, którą wykonuje ten sam zespół, który opiekuje się historyczną kolekcją Stellantis. Usługo jest dostępna dla klientów prywatnych, obejmując usługi od prostej konserwacji po całkowitą renowację.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alfa Romeo / Stellantis
Najnowsze komentarze