Miałem o tym nie pisać, bo rzecz dotyczy samochodu, który w swoich czasach nie miał realnych związków z francuską motoryzacją. I fakt, że Alfa Romeo dziś wchodzi w skład koncernu Stellantis jest – w moim przekonaniu – za małą przesłanką, by dużo o niej pisać. Z drugiej jednak strony jako esteta czuły na piękne linie w motoryzacji (i nie tylko) nie mogłem się powstrzymać… Wszak Alfa Romeo 1900 wygląda po prostu bosko!
Mam więc nadzieję, że wybaczycie mi tę chwilę słabości i wraz ze mną będziecie podziwiać ten wspaniały – zwłaszcza w wersji coupe – samochód.
Nie ma „Nagród Motor Klassik” bez nagrody dla Alfy Romeo. W edycji 2022 marka podbiła kategorię „Classic Coupés”. Bez żadnych wątpliwości, z 30,8% głosów, czytelnicy renomowanego magazynu poświęconego samochodom klasycznym przyznali pierwsze miejsce Alfie Romeo 1900C Super Sprint z lat 50. XX wieku.
„Dla Alfa Romeo to wielki zaszczyt, a teraz ważna tradycja być zaliczaną do zwycięzców w Motor Klassik Award. Jestem bardzo dumny, że doświadczeni czytelnicy po raz kolejny przyznali pierwszą nagrodę jednemu z naszych kultowych modeli. Nie bez powodu Alfa Romeo 1900C Super Sprint jest uważana za jedno z najpiękniejszych coupe wszech czasów”- skomentował Niccolò Biagioli, manager marki Alfa Romeo.
Magazyn Motor Klassik ukazuje się od 1984 roku. W aktualnej edycji corocznego konkursu „Motor Klassik Award” wzięło udział ponad 18.000 czytelników. Ceremonia wręczenia nagród odbyła się na targach „Retro Classics” w Stuttgarcie.
Krótka historia Alfy Romeo 1900C Super Sprint
W 1950 roku wraz z modelem 1900 rozpoczęła się nowa era dla Alfy Romeo. W tym okresie marka założona w 1910 roku przekształciła się z producenta ekskluzywnych samochodów luksusowych i sportowych w producenta samochodów dla masowego odbiorcy. Dzięki wprowadzeniu nowych metod produkcji przemysłowej, w latach 1950-1959 fabryka Alfa Romeo w mediolańskiej dzielnicy Portello wyprodukowała ponad 17.500 aut z serii 1900, ilość dotychczas nieosiągalną dla marki.
Model 1900 był pierwszą Alfą Romeo z nadwoziem samonośnym. Ten projekt skutecznie oznaczał koniec efektywnego modelu biznesowego wielu firm projektowych. Do tego czasu studia te mogły kupować od Alfy Romeo wyposażone podwozie (podwozie z zawieszeniem kół, silnik, skrzynię biegów i układ napędowy) i uzupełniać je o nadwozie, które sami zaprojektowali i wyprodukowali. Alfa Romeo mimo zmian nadal odpowiadała na to rosnące zapotrzebowanie, oferując również podwozie modelu 1900 bez nadwozia.
Kilkunastu projektantów nadwozi zaprojektowało swoje modele coupé i kabriolety w oparciu o Alfę Romeo 1900, w tym Touring, Pininfarina, Zagato, Bertone, Vignale i Ghia.
W przypadku kabrioletów i sportowych coupe rozstaw osi został skrócony o 13 cm do 250 cm. Ta modyfikacja jest oznaczona dodatkowym C (z włoskiego „corto” czyli „krótki”) w skrócie 1900C. Jeśli chodzi o słowo Super, oznaczało to najmocniejszy silnik. Najnowsza wersja czterocylindrowego silnika o pojemności 1.9 litra z wyścigowym DNA, o mocy 85 kW (115 KM), była wyposażona w dwa górne wałki rozrządu i pięciobiegową skrzynię biegów, dwie cechy, które nie były wcale takie oczywiste w tamtych czasach.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Stellantis
Najnowsze komentarze