Renault, Nissan i Mitsubishi Motors zacieśnią współpracę i przyspieszą tempo prac nad wspólnymi platformami, silnikami i nowymi technologiami.
Nowy plan na najbliższych sześć lat zakłada następujące cele:
– wyprodukowanie ponad 9 milionów samochodów z wykorzystaniem czterech wspólnych platform podłogowych,
– zwiększenie udziału wspólnych silników z jednej trzeciej do trzech czwartych,
– wygenerowanie nowych obszarów synergii dzięki wykorzystaniu rozwiązań technologicznych partnerów w zakresie samochodów elektrycznych, mobilnych technologii i jazdy autonomicznej,
– wprowadzenie 12 nowych modeli z napędem 100% elektrycznym na bazie wspólnych platform i komponentów,
– opracowanie 40 nowych samochodów wyposażonych w system jazdy autonomicznej,
– poszerzenie zakresu działalności o usługi w zakresie mobilności na żądanie z wykorzystaniem zautomatyzowanych samochodów.
Zaprezentowany nowy sześcioletni plan „Alians 2022” zakłada dwukrotne zwiększenie efektu synergii w ramach Aliansu w skali roku. Celem jest uzyskanie 10 miliardów euro oszczędności rocznie w 2022 roku.
Dziś Alians rozpoczyna nowy etap rozwoju. Plan Alians 2022 zakłada uzyskanie efektu synergii w wysokości 10 miliardów euro rocznie. Będzie to możliwe z jednej strony dzięki przyspieszeniu współpracy między Renault, Nissanem i Mitsubishi Motors w obszarze platform, silników i nowych technologii dla samochodów elektrycznych, autonomicznych i wyposażonych w mobilne technologie. Z drugiej strony przyczynią się do tego większe oszczędności skali. Nasza roczna sprzedaż powinna przekroczyć 14 milionów samochodów, co przełoży się na koniec planu na obroty w wysokości 240 miliardów euro – podkreślił prezes Aliansu, Carlos Ghosn.
W ramach planu Alians 2022 partnerzy będą znacznie intensywniej wykorzystywać wspólne platformy. Na czterech wspólnych platformach ma zostać wyprodukowanych dziewięć milionów samochodów. Zwiększy się również wykorzystanie wspólnych silników. Będą one stanowić 75% łącznej sprzedaży Aliansu.
Plan zakłada również znaczny wzrost wymiany technologii dla samochodów elektrycznych, opracowanie i wdrożenie systemów jazdy autonomicznej i integracji samochodu z otoczeniem jak również nowych usług w obszarze mobilności.
Do 2022 roku zostanie wprowadzonych na rynek 12 nowych modeli elektrycznych o zerowej emisji, zaprojektowanych na bazie dedykowanych wspólnych platform oraz uniwersalne komponenty, które będzie można wykorzystać do samochodów z różnych segmentów. Jednocześnie pojawi się 40 pojazdów o zróżnicowanym poziomie jazdy autonomicznej aż do pojazdu w pełni autonomicznego. Nowa strategia usług związanych z mobilnością zakłada m.in. wprowadzenie usługi przewozu osób na żądanie (on demand) z wykorzystaniem zautomatyzowanych pojazdów.
Wraz z nowym planem Alians 2022 zaprezentowano nowe logo Aliansu, symbolizujące wzmocnienie współpracy pomiędzy tworzącymi go producentami.
Plan przyspieszy wzrost i zwiększy zyskowność partnerów wchodzących w skład Aliansu. Zwiększymy efekt synergii dzięki współpracy pomiędzy naszymi trzema koncernami, które zachowają swoją autonomię, ale będą działały ze skutecznością połączonej organizacji. Od 1999 roku Alians zapewnił wzrost i wysokie wyniki dzięki współpracy obu tworzących go firm. Podczas realizacji planu Alians 2022 pokażemy, że potrafimy wypracować wzrost i osiągnąć wysoką wydajność również przy trzech lub nawet większej liczbie partnerów – podsumował Carlos Ghosn.
RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI:
Grupy Renault, Nissan Motor i Mitsubishi Motors tworzą największe zgrupowanie producentów samochodów na świecie. Jest to najdłużej trwająca i najbardziej produktywna współpraca pomiędzy firmami reprezentującymi różne kultury w przemyśle samochodowym. Łączna sprzedaż trzech partnerów osiągnęła w 2016 roku blisko 10 milionów samochodów na 200 rynkach zbytu. Alians jest nastawiony na współpracę i optymalizację synergii w celu maksymalnego zwiększenia konkurencyjności swoich członków. Nawiązał także strategiczną współpracę z innymi producentami jak np. niemiecki Daimler czy chiński koncern Dongfeng. Alians jest liderem na rynku samochodów o zerowej emisji. Rozwija zaawansowane technologie w celu zaoferowania klientom powszechnie dostępnych samochodów wyposażonych w systemy jazdy autonomicznej i mobilne technologie.
ALIANS 2022 – CELE I SZCZEGÓŁOWE ZAŁOŻENIA
Alians 2022 – wielkość sprzedaży, przychodów i obszary synergii
W tym roku Alians, w skład którego wchodzą Renault, Nissan i Mitsubishi Motors, stał się największą grupą motoryzacyjną na świecie pod względem wielkości sprzedaży. W pierwszym półroczu 2017 jego sprzedaż wzrosła o 7% w stosunku do analogicznego okresu 2016 roku. Wyniosła 5,27 miliona samochodów, a łączna sprzedaż samochodów elektrycznych przekroczyła 500 tysięcy sztuk.
Łączna sprzedaż trzech partnerów w 2022 roku powinna przekroczyć 14 milionów samochodów rocznie. Skonsolidowane obroty mają osiągnąć poziom 240 miliardów, tj. o ponad 30% więcej w porównaniu do 180 miliardów w 2016 roku.
Po zwiększeniu wartości synergii w 2016 roku o 16%, co odpowiada kwocie 5 miliardów euro, nowym celem jest wygenerowanie do 2022 roku 10 miliardów euro. Dwukrotny wzrost wartości synergii będzie możliwy w szczególności dzięki Mitsubishi Motors, które umożliwi zwiększenie udziału lokalnych dostawców, wykorzystania wspólnych zakładów i platform samochodowych, a także wzmocni pozycję Aliansu zarówno na dojrzałych jak i wschodzących rynkach.
Oczekiwane są również dodatkowe efekty synergii w dziedzinie samochodów dostawczych, obsługi posprzedażnej i wymiany technologii w zakresie samochodów elektrycznych, autonomicznych i zintegrowanych oraz usług. Uzupełnią one już istniejące zakresy ściślej współpracy wykorzystującej wspólne piony konstrukcyjne, produkcji i logistyki, zakupów i zasobów ludzkich.
Wspólne platformy i silniki
Dzięki trzem wymienionym poniżej kierunkom prac w zakresie technologii partnerzy rozwiną wykorzystanie wspólnych platform i silników.
Plan obejmuje następujące projekty:
– W 2022 roku na czterech wspólnych platformach będzie montowanych ponad 9 milionów samochodów. W 2016 roku były to dwa miliony samochodów i dwie platformy.
– Po zakończeniu realizacji planu partnerzy będą dysponowali 22 wspólnymi silnikami na 31 istniejących. Dla porównania w 2016 roku było to 14 silników z 38.
– Wzorem wspólnych platform CMF zostanie opracowana wspólna platforma przeznaczona do samochodów elektrycznych wyposażonych w funkcje jazdy autonomicznej.
– Mitsubishi Motors będzie mógło korzystać w swoich samochodach z platform CMF i wspólnych silników jeszcze przed rokiem 2020.
Poszerzenie projektu wspólnych platform CMF to efekt sukcesu modułowej architektury wykorzystywanej wspólnie w ostatnich latach przez Renault i Nissana. Na ich bazie opracowano z wykorzystaniem wspólnych silników liczne modele takie jak Nissan Rogue, Nissan Qashqai, Nissan X-Trail, Renault Mégane, Renault Scénic, Renault Talisman, Renault Kwid i Datsun redi-GO.
Główne kierunki rozwoju nowych technologii w ramach planu Alians 2022
Wdrażanie planu zgodnie z tymi trzema kierunkami działań przyczyni się do zwiększenia efektu synergii, a jednocześnie pozwoli uniknąć rozdrobnienia działań na rzecz rozwoju nowych technologii i przyspieszy dostęp do innowacyjnych rozwiązań wszystkim partnerom.
-
Wzmacnianie wiodącej pozycji Aliansu w dziedzinie samochodów elektrycznych
Jako pionier i światowy lider sprzedaży samochodów z napędem 100% elektrycznym, Alians stawia sobie za cel utrzymanie pozycji największego producenta samochodów elektrycznych dostępnych dla szerokich rzesz użytkowników na całym świecie. Do 2022 roku firmy będące partnerami Aliansu będą oferowały bardziej rozbudowaną gamę produktów, obejmującą wszystkie segmenty na swoich głównych rynkach zbytu, jakimi są Japonia, Stany Zjednoczone, Chiny i Europa.
Główne planowane kierunki rozwoju:
– Wspólne dla modeli elektrycznych, modułowe platformy, które do 2020 roku obejmą szereg segmentów rynku. Zgodnie z przewidywaniami, od 2022 roku 70% modeli elektrycznych będzie produkowanych na bazie tych platform.
– Wprowadzenie do oferty w 2020 roku nowej rodziny silników i akumulatorów trakcyjnych, wykorzystywanych wspólnie przez wszystkich partnerów Aliansu.
– Wprowadzenie na rynek 12 nowych modeli elektrycznych do 2022 roku.
– Zwiększenie zasięgu samochodów elektrycznych do 600 km do roku 2022 (zgodnie z metodologią homologacji w cyklu NEDC[1])
– Obniżenie do roku 2022 ceny akumulatorów trakcyjnych o 30% (w porównaniu do cen w 2016 roku)
– Skrócenie do roku 2022 czasu ładowania akumulatora trakcyjnego do 15 minut dla uzyskania zasięgu 230 km (w porównaniu do 90 km w 2016 roku)
– Bardziej spłaszczony, zoptymalizowany kształt akumulatora trakcyjnego, umożliwiający zwiększenie ilości miejsca w kabinie i dający więcej możliwości pod względem stylistyki auta.
– Wprowadzenie do 2022 roku nowego, doładowywanego napędu hybrydowego, opracowanego przez Mitsubishi Motors, jako wspólnego rozwiązania dla modeli Aliansu z segmentów C i D.
-
Jazda autonomiczna i pojazdy zautomatyzowane
Alians stawia sobie ambitny cel wprowadzenia na rynek do roku 2022 gamy 40 modeli samochodów o różnych poziomach autonomicznej jazdy.
W kilku regionach świata w ramach rozwijania technologii jazdy autonomicznej realizowane są obecnie programy jazd testowych, które pozwolą partnerom Aliansu na wprowadzenie do oferty funkcji jazdy autonomicznej w modelach samochodów dla szerokich rzesz użytkowników. Kluczowe daty tego programu przedstawiają się następująco:
– 2018: samochód z funkcją jazdy autonomicznej na autostradzie, wymagający stałego kontrolowania otoczenia przez kierowcę
– 2020: samochód z funkcją jazdy autonomicznej w mieście, wymagający stałego kontrolowania otoczenia przez kierowcę
– 2020: samochód z funkcją jazdy autonomicznej na autostradzie, wymagający sporadycznego kontrolowania otoczenia przez kierowcę
– 2022: pierwszy w 100% autonomiczny samochód, nie wymagający jakiejkolwiek interwencji ze strony kierowcy
Wspólnie z naszymi partnerami DeNA (Japonia) i Transdev (Francja) prowadzone są też obecnie testy samochodów zautomatyzowanych, będące wstępem do nowej epoki w dziedzinie zapewniania mobilności, w której Alians zamierza:
– dzięki współpracy z nowymi partnerami stać się jednym z wiodących operatorów usług w zakresie mobilności na żądanie z wykorzystaniem zautomatyzowanych samochodów,
– stać się liczącym się dostawcą na rynku pojazdów transportu zbiorowego i wypożyczalni samochodów (car sharing).
-
Mobilne technologie i usługi zapewniania mobilności
Zespół Aliansu ds. connected cars i usług zapewniania mobilności pracuje nad rozwijaniem nowych usług i nawiązaniem nowych umów o współpracy. Już w 2018 roku Alians wprowadzi do oferty szereg nowych produktów w zakresie mobilnych technologii, w tym:
– wspólny system infotainmentu i wspólny system mobilnych technologii w samochodach,
– nową platformę Connected Cloud do obsługi wszystkich interfejsów wymiany danych,
– Platforma Connected Cloud stworzy nowe możliwości w zakresie jazdy autonomicznej dla pojazdów zautomatyzowanych, pojazdów wykonujących przejazdy wahadłowe i autonomicznych pojazdów dostawczych.
Platforma Connected Cloud umożliwi ponadto optymalizację wykorzystania, jak na przykład usprawnienie obsługi logistycznej czy też współdzielenie się danymi w procesach produkcyjnych. Może także służyć jako narzędzie obniżania kosztów obsługi gwarancji. Plan rozwoju mobilnych technologii obejmować będzie stworzenie otwartego ekosystemu, umożliwiającego wprowadzanie nowych usług i elementów wyposażenia, które będą pojawiały się w ciągu całego cyklu życia pojazdu.
źródło: Renault Polska
[1] NEDC (New European Driving Cycle) umożliwia pomiar zużycia paliwa oraz emisji CO2 i zanieczyszczeń generowanych przez lekkie pojazdy osobowe zgodnie z aktualnie obowiązującymi w UE przepisami.
Najnowsze komentarze