Po pięciu latach owocnej współpracy koncern Daimler oraz Alians Renault-Nissan wkraczają w nową fazę wzajemnych działań. W Meksyku powstała spółka joint venture należąca dokładnie po połowie do obu udziałowców. Spółka nazywa się COMPAS (co wzięło się od Cooperation Manufacturing Plant Aguascalientes) i zarządzana jest przez managerów reprezentujących obie grupy producenckie. Zadaniem spółki jest produkcja w Meksyku samochodów pod markami Mercedes-Benz i Infiniti.
Partnerzy zainwestują łącznie miliard dolarów amerykańskich (USD). COMPAS będzie nadzorował budowę, a następnie eksploatację fabryki, która będzie produkowała nową generację kompaktowych samochodów premium marek Mercedes-Benz i Infiniti. Nowa fabryka będzie zlokalizowana w pobliżu już eksploatowanego zakładu Nissan Aguascalientes A2. Wstępna zdolność produkcyjna sięgnąć ma 230.000 samochodów rocznie, a do roku 2020 stworzy około 3.600 bezpośrednich miejsc pracy. Jednakże jeśli popyt okaże się wysoki, nie będzie problemu ze zwiększeniem wydajności zakładu. Produkcja samochodów Infiniti ruszy w roku 2017, a pierwsze egzemplarze Mercedesów zjadą z taśmy produkcyjnej w roku 2018.
Spółką COMPAS zarządza zespół, w skład którego wchodzą Ryoji Kurosawa (Chief Executive Officer), Uwe Jarosch (Chief Financial Officer) oraz Glaucio Leite (Chief Quality Officer). Procesy decyzyjne są wspierane przez zarząd, w skład którego wchodzi po trzech menadżerów reprezentujących każdego z partnerów. Są to (pozwoliłem sobie zachować anglojęzyczne nazwy stanowisk): Michael Göbel, Head of Production Compact Cars, Mercedes-Benz Cars; Axel Harries, Head of Quality Management, Mercedes-Benz Cars; Christian Schulz, Head of Controlling, Mercedes-Benz Cars Operations. oraz Armando Avila, Manufacturing VP, Nissan Mexico; Carlos Servin, Finance VP, Nissan North America; Takehiro Terai, Total Customer Satisfaction VP, Nissan North America.
„COMPAS jest doskonałym przykładem globalnego zasięgu współpracy Aliansu Renault-Nissan i Daimlera. Wspólnie łączymy wiedzę i doświadczenie Nissana i Daimlera w jednym zakładzie produkcyjnym w Meksyku, gdzie powstawać będą kompaktowe samochody premium nowej generacji” – powiedział Ryoji Kurosawa. – „Na miejsce produkcji wybraliśmy Aguascalientes z uwagi na ugruntowaną bazę kooperantów w tym kraju oraz doświadczenia Nissana, który od trzech dekad wydajnie produkuje tu swoje samochody”.
Ryoji Kurosawa wie, co mówi. Może się poszczycić przeszło trzydziestoletnim doświadczeniem w Nissanie i Infiniti. Ostatnio był dyrektorem naczelnym zakładu Tochigi w Japonii i odpowiadał za produkcje i jakość Infiniti, w tym flagowego modelu Q50.
„Poprzez spółkę COMPAS Mercedes-Benz będzie po raz pierwszy produkował samochody kompaktowe w regionie NAFTA, dzięki czemu szybko i elastycznie będzie mógł służyć swoim klientom w tych okolicach” – stwierdził Uwe Jarosch, menedżer związany z Daimlerem od przeszło 40 lat. Zajmował różne stanowiska, głównie w międzynarodowych działach zajmujących się finansami i kontrolingiem. Ostatnio był wiceprezesem odpowiedzialnym za finanse działu samochodów osobowych Mercedesa w Indiach i znacząco przyczynił się do rozwoju lokalnej produkcji i sieci dystrybucyjnej w tym kraju.
„Dzięki zastosowaniu najlepszych w obu naszych firmach procesów produkcyjnych i kontroli jakości będziemy wytwarzać samochody najwyższej klasy mogąc jednocześnie maksymalizować zasoby i optymalizować w tym samym czasie koszty” – cieszy się Glaucio Leite dodając przy tym, że „Nie ma obaw o zachowanie wymogów jakościowych obu marek, ani – tym bardziej – ich tożsamości. Są one odpowiednio zabezpieczone”.
Związki Glaucio Leite z Daimlerem sięgają już 24 lat. Doświadczenie zawodowe zawiera różne miejsca pracy, w tym Brazylię, Niemcy, Stany Zjednoczone i Chiny. Ostatnim zadaniem był nadzór nad końcowym przygotowaniem produkcji nowej generacji Mercedesa klasy E w fabryce w Sindelfingen w Niemczech.
Obaj partnerzy planują też wspólną produkcję samochodów kompaktowych w innych regionach świata, w tym w Europie i w Chinach.
KG
Najnowsze komentarze