Do ogólnego wzrostu przyczyniła się większa liczba samochodów sprzedanych w USA i w Europie Zachodniej.
Wspólnie z AvtoVAZ Alians posiada 10-procentowy udział w sprzedaży samochodów na całym świecie.
Alians pozostaje światowym liderem na rynku samochodów o zerowej emisji – sprzedaż aut elektrycznych produkcji Alinasu wzrosła o 24%.
Alians Renault-Nissan sprzedał w 2014 roku rekordową liczbę 8.470.610 samochodów, do czego przyczyniła się zwiększona sprzedaż w USA i w Europie Zachodniej.
Sprzedaż wzrosła już piąty rok z rzędu – w porównaniu z rokiem poprzednim o 2,5%. Renault i Nissan wspólnie z AvtoVAZ, największym rosyjskim producentem samochodów, posiadają 10-procentowy udział w światowej sprzedaży samochodów.
Do zwiększenia sprzedaży Aliansu w 2014 roku przyczyniły się silny popyt w Stanach Zjednoczonych, ożywienie gospodarcze w Europie Zachodniej oraz bogata oferta nowych, atrakcyjnych modeli samochodów – powiedział Carlos Ghosn, prezes Aliansu Renault-Nissan. Pomimo spadku sprzedaży w Rosji i Brazylii, które miały miejsce w ostatnim czasie, mamy mocną pozycję i optymistycznie podchodzimy do naszych długoterminowych projektów na rynkach.
Grupa Renault, trzeci pod względem wielkości producent samochodów w Europie, sprzedała w 2014 roku na całym świecie 2.712.432 samochody – to o 3,2% więcej niż w roku 2013. W Europie Zachodniej sprzedaż Renault wyniosła 1.464.611 samochodów i wzrosła o 12,5%, czyli ponad dwukrotnie więcej niż wyniósł średni wzrost na rynku. Udział Renault w rynku europejskim osiągnął 10 procent, a tym samym wzrósł o 0,6 punktu procentowego. Dacia jest najszybciej rozwijającą się marką w Europie, a jej udział w rynku zwiększył się o 0,4 punktu procentowego.
Sprzedaż Renault poza Europą Zachodnią spadła o 5,9% (1.247.821 sprzedanych samochodów) ze względu na spowolnienie gospodarcze na wielu rynkach. Pomimo trudnej sytuacji marka Renault zdobyła rekordowy udział w rynkach brazylijskim i rosyjskim. Zajmują one obecnie drugie i trzecie miejsce wśród największych rynków zbytu Renault, zaraz po Francji.
Nissan sprzedał na całym świecie rekordową liczbę 5.310.064 samochodów osobowych i użytkowych, odnotowując wzrost w wysokości 4,1%. Na swoich największych rynkach, w USA i w Chinach, po raz kolejny odnotował sprzedaż ponad 1 miliona aut.
AvtoVAZ sprzedał 448.114 samochodów – oznacza to spadek rzędu 16,3%, spowodowany ogólnym pogorszeniem się sytuacji gospodarczej RosjiAlians Renault-Nissan wspólnie z państwową spółką Rostec posiada większość udziałów w firmie AvtoVAZ, która produkuje samochody pod marką Łada. Łącznie Alians Renault-Nissan i AvtoVAZ sprzedają około jednej trzeciej samochodów w Rosji.
Największe sukcesy rynkowe Aliansu Renault-Nissan
10 największych rynków zbytu Aliansu w 2014 roku to USA, Chiny, Rosja, Japonia, Francja, Meksyk, Brazylia, Wielka Brytania, Niemcy i Włochy.
W Chinach, które stanowią największy na świecie rynek samochodów, Nissan sprzedał 1.221.598 samochodów, co oznacza wzrost na poziomie 0,5%. Nissan posiada w Chinach pozycję wiodącego japońskiego producenta samochodów; jego udział w rynku wynosi 5,5%. W 2016 Renault rozpocznie produkcję aut w Chinach wspólnie z wieloletnim partnerem Nissana, Dongfeng Motor. Nowy wspólny zakład w Wuhan będzie początkowo posiadać zdolność produkcyjną na poziomie 150 tys. samochodów rocznie, z możliwością jej dwukrotnego zwiększenia w późniejszym terminie.
W Stanach Zjednoczonych Nissan sprzedał rekordową liczbę 1.386.895 aut (wzrost o 11,1%), dzięki czemu osiągnął najwyższy w historii udział w rynku w wysokości 8,4%. Padły również rekordy sprzedaży modeli Altima, Rogue, Versa, Juke, NV200 oraz w pełni elektrycznego Nissana LEAF.
Pomimo spowolnienia gospodarczego w Rosji Alians osiągnął 30,7% udziału w rynku – o 1,1 punktu procentowego więcej niż dotychczas. Sprzedaż AvtoVAZ w Rosji wyniosła 387.307 samochodów (spadek o 15%). Udział firmy w rynku wyniósł 15,5% – w stosunku do poprzedniego roku spadł o 0,9 punktu procentowego. Renault sprzedało 194.531 aut (o 7,4% mniej niż rok wcześniej), za to jego udział w rynku wzrósł o 0,3 punktu procentowego do rekordowych 7,9%, dzięki sukcesowi SUV-a Duster i udanemu debiutowi trzech nowych modeli: nowego Logana, nowego Sandero i Sandero Stepway. Nissan sprzedał w Rosji 182.412 samochodów, odnotowując tym samym wzrost w wysokości 17,7%. Jego udział w rynku wzrósł o 1,8 punktu procentowego, osiągając 7,3%.
W Japonii, na swoim rodzimym rynku, Nissan sprzedał 670.263 samochodów, czyli o 1,3% mniej niż rok wcześniej. Jego udział w rynku utrzymał się na poziomie 12%.
Na swoim krajowym rynku, czyli we Francji, Renault sprzedało 577.601 samochodów (wzrost o 5,5%). Jego udział w rynku wzrósł o 1,3 punktu procentowego i osiągnął 26,6%. Clio był najchętniej kupowanym samochodem osobowym w kraju, a Captur okazał się bestsellerem wśród crossoverów.
W Meksyku Nissan osiągnął rekordową sprzedaż na poziomie 293 204 pojazdów. Oznacza to wzrost o 10,9% – znacznie więcej niż ogólny wzrost w tej branży. Nissan jest numerem jeden wśród producentów samochodów w Meksyku i posiada 25,8% udziału w rynku.
W Brazylii Renault sprzedało 237.187 samochodów – o 0,3% więcej niż w poprzednim roku. Udział firmy w rynku utrzymał się na rekordowym poziomie 7,1%.
Samochody o zerowej emisji
Alians Renault-Nissan sprzedał w 2014 roku 82.602 samochodów elektrycznych, czyli o 24% więcej niż w poprzednim roku. Tym samym jego udział w rynku światowym wyniósł 56%. Nissan LEAF był najchętniej kupowanym samochodem elektrycznym na świecie – sprzedano 61.507 egzemplarzy – tymczasem w samej Europie prym wiodło Renault, ze sprzedażą 17.813 samochodów.
Odkąd w grudniu 2010 roku do sprzedaży wprowadzono Nissana LEAF, pierwszy produkowany masowo samochód elektryczny Aliansu, łączna ilość aut z napędem elektrycznym sprzedanych przez Alians wyniosła 217.365. Największymi rynkami zbytu Nissana LEAF są Stany Zjednoczone (72.322 samochody sprzedane od wprowadzenia na rynek), Japonia (48.641) i Europa (33.481). Tymczasem Renault sprzedało – od debiutu rynkowego Kangoo Z.E. w październiku 2011 roku – ogółem 56.499 samochodów elektrycznych na całym świecie.
Około połowa aut elektrycznych sprzedawanych na świecie to samochody Aliansu – wśród nich Twizy, dwuosobowy pojazd miejski Renault oraz samochód użytkowy Nissan e-NV200, dostępny w Europie i Japonii od 2014 roku.
ALIANS RENAULT-NISSAN
Alians Renault-Nissan umożliwia strategiczną współpracę pomiędzy Renault, z siedzibą w Paryżu a Nissanem, z siedzibą w Yokohamie, w Japonii. Wspólnie oba koncerny sprzedają
co 10 samochód na całym świecie. Obie firmy, które są strategicznymi partnerami od 1999 roku, sprzedały w 2014 roku 8,5 miliona samochodów w niemal 200 krajach. Alians prowadzi strategiczną współpracę z producentami samochodów, takimi jak AVTOVAZ (Rosja), Daimler (Niemcy), Mitsubishi (Japonia), Dongfeng (Chiny) i Ashok Leyland (Indie).
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze