Alpine świętuje 60-lecie swojego A110 z prototypem pełnym innowacji „Made in” Alpine i przenoszącym markę w przyszłość. Prawdziwe laboratorium, A110 E-ternité jest w 100% elektrycznym kabrioletem, któremu udało się zachować legendarną zwinność Alpine z niezrównaną lekkością jak na samochód elektryczny z tego segmentu!
„Chcę zelektryfikować Alpine, aby uczynić z niego samochód na miarę wieków” to sformułowanie użyte przez Luca de Meo wkrótce po jego przybyciu do Grupy Renault. Laurent Rossi, prezes firmy Alpine, oraz inżynierowie marki podjęli to wyzwanie. W ciągu niespełna roku zespół marki zrealizował to śmiałe wyzwanie.
A110 E-ternité, w 100% elektryczny, jest owocem tej odkrywczej pracy. To hiperłącze między prestiżową przeszłością a w 100% elektryczną przyszłością, ilustruje prace, które Alpine obecnie wdraża, aby opracować gamę nowych modeli.
NIEMOŻLIWE WYZWANIE?
Grupa Renault zajmuje się pojazdami elektrycznymi od ponad dziesięciu lat i zdobyła wiele cennych doświadczeń we wszystkich dziedzinach przemysłu motoryzacyjnego. Jest więc zupełnie naturalne, że zespoły Alpine bardzo wcześnie rozpoczęły swoje rozważania na ten temat.
Przybycie Luca de Meo i ogłoszenie 100% elektrycznego zakresu w Alpine dało jasny kierunek pracy zespołów i możliwość odkrywczej pracy nad elektrykiem. A110 stał się idealnym wsparciem dla tej pracy badawczej, prawdziwym łącznikiem między prestiżową przeszłością a jeszcze bardziej ambitną przyszłością.
Od tego momentu cel był jasny: zelektryfikować kolejne Alpine i dlaczego nie zacząć od Alpine A110, mitu sportowego znanego z lekkości i zwinności, a wszystko to w ramach realistycznego budżetu.
„TECHNOLOGIA I INNOWACJA W CENTRUM PROJEKTU”
Specyfikacja była prosta: zelektryfikować A110, dorównując osiągom, równowadze i zwinności wersji spalinowej, jednocześnie polegając na mocnych stronach, doświadczeniu i technologiach grupy.
Aby doprawić to wyzwanie, Alpine uzupełni tę specyfikację o cztery innowacje:
- innowacyjny system multimedialny oparty na osobistym tablecie kierowcy, zapewniający intuicyjną i naturalną łączność, oparty na systemie Google lub Android, umożliwiający scentralizowanie wszystkich aplikacji użytkownika na jednym urządzeniu,
- najnowocześniejszy system audio z 8 głośnikami pozwalającymi odtworzyć dźwięk przestrzenny,
- innowacyjne materiały łączące wydajność i zrównoważony rozwój,
- rozwiązanie pozwalające cieszyć się ciszą technologii elektrycznej: marzenie o jeździe elektrycznym Alpine A110 na otwartej przestrzeni, bez dźwięku.
WYZWANIA ZWIĄZANE Z UKŁADEM NAPĘDOWYM
UKŁAD NAPĘDOWY I MODUŁY AKUMULATOROWE Z GRUPY
Naturalnym było przyjrzenie się najpierw temu, co było już dostępne dla tego nowego projektu w banku części i technologii grupy Renault. Moduły baterii są identyczne jak w przypadku samochodu Mégane E-Tech. Jednak aby osiągnąć optymalny rozkład masy i pomieścić dwanaście modułów baterii, konieczne było zaprojektowanie specjalnych obudów baterii dla A110 i dostosowanie architektury wewnętrznej. Cztery moduły zostały więc umieszczone z przodu, a osiem z tyłu. Aby sprostać temu wyzwaniu, inżynierowie pozwolili sobie na umieszczenie tych modułów w przestrzeni w innowacyjny sposób.
Pomimo dodania tych dwunastu modułów, całkowita masa Alpine A110 E-ternité pozostaje wyjątkowo lekka, ze wzrostem jedynie o 258 kg w stosunku do klasycznego Alpine. Jest to możliwe dzięki niskiej masie dla pakietu akumulatorów (392 kg).
SKRZYNIA BIEGÓW OPRACOWANA SPECJALNIE PRZEZ FIRMĘ ALPINE
Aby uwolnić się od kompromisu 0 do 100 / max prędkości i wyścigu o elektryczny KW, który wymaga dużych baterii, do „standardowego” silnika grupy dodano innowacyjną skrzynię biegów. Ale żadna skrzynia biegów dostępna we własnym zakresie nie pozwoliła inżynierom Alpine na spełnienie wymogów projektowych. Pragnieniem było znalezienie wydajnej skrzyni biegów bez zrywania momentu obrotowego, a jednocześnie lekkiej i poręcznej.
Skrzynia biegów została opracowana we własnym zakresie, ze sprzęgłami zwymiarowanymi do przenoszenia dużych momentów obrotowych. Rozwiązanie z podwójnym sprzęgłem sprawia, że nie ma przerwy w dostawie momentu obrotowego przy jednoczesnym zachowaniu kompaktowości i lekkości.
SYSTEM ELEKTRONICZNY: UDANE POŁĄCZENIE DWÓCH TECHNOLOGII
Zespół Alpine wykazał się również pomysłowością w zakresie układu elektronicznego, łącząc dwie różne architektury elektroniczne. W celu zapewnienia komunikacji między dwoma systemami wprowadzono jeden komputer. Ta innowacja przynosi nowe możliwości uproszczenia architektury lub ciągłego doskonalenia w całym cyklu życia produktu.
WYPOSAŻENIE ORYGINALNE
A110 E-ternité oferuje jeszcze więcej, dzięki nowemu wyposażeniu opracowanemu jednocześnie przez inżynierów Alpine.
DŁUGO OCZEKIWANY KABRIOLET
Od dłuższego czasu słychać było prośby o stworzenie A110 w formie kabrioletu. Alpine postanowiło więc podjąć jednocześnie jeszcze jedno wyzwanie. Trudność polegała przede wszystkim na znalezieniu rozwiązania pozwalającego na szybką integrację na strukturze Alpine A110. Inżynierowie Alpine wyobrazili sobie więc proste i lekkie rozwiązanie, nie naruszające sztywności seryjnego A110, z dwiema skorupami dachu z przetworzonego węgla. Został on zaprojektowany i wykonany w całości we własnym zakresie.
EKRAN CENTRALNY I SYSTEM AUDIO
Zespół Alpine postawił sobie za punkt honoru opracowanie pojazdu, który jest zarówno piękny, jak i wydajny. Wnętrze musiało to odzwierciedlać. Zespołowi udało się połączyć wymagania projektu z wymaganiami architektury elektronicznej:
- najnowocześniejszy system audio z 8 głośnikami, w tym subwooferem, odtwarzający dźwięk przestrzenny dzięki dodaniu kanału centralnego i dwóch głośników tylnych.
- innowacyjny system multimedialny: osobisty tablet kierowcy staje się ekranem multimedialnym pojazdu, integrując wszystkie typowe aplikacje użytkownika. System ten pozwala na wykorzystanie na pokładzie najnowszych technologii ekranowych lub systemów operacyjnych, nadążając jednocześnie za ewolucją wyposażenia osobistego.
INNOWACYJNE MATERIAŁY
Zarówno lekkie, jak i bardziej przyjazne dla środowiska materiały użyte na niektórych kluczowych częściach wykonane są z… lnu. Równolegle powstał drugi w 100% elektryczny prototyp A110 E-ternité, który umożliwił zastosowanie tej technologii w niektórych elementach nadwozia, takich jak skóra maski, dach, tylna szyba, kratka, poszycie foteli i tylne błotniki…. Materiał pochodzi z firmy Terre de Lin zlokalizowanej w pobliżu Dieppe (Normandia, Francja). Równie mocny jak węgiel, a przy tym o lepszej akustyce, len jest bardzo obiecującym materiałem. Ten nowy eksperyment pozwala Alpine przygotować się na przyszłość.
Alpine A110 wersja klasyczna kontra elektryczna:
Alpine A110 spalinowy |
A110 E-TERNITE |
|
Max moment obrotowy |
320/340 Nm |
300Nm |
Max moc |
215/221 kW |
178kW |
Przyspieszenie |
4,4s / 4,2s |
to 4,5 s |
Prędkość maksymalna |
260/280 km/h |
250 km/h |
1000 metrów ze startu zatrzymanego |
22,8/22,4 s |
23,7 s |
Waga |
1120 kg |
1378 kg |
Zasięg |
550 |
420 |
Akumulator |
brak |
60 kWh/200 kW |
Waga |
1120 kg |
1378 kg |
źródło: Alpine
Najnowsze komentarze