Przedstawiamy kulisy projektowania A390_β show car, będącego zapowiedzią przyszłego sportowego fastback Alpine A390, który zostanie wprowadzony na rynek w 2025 roku.
Prezentacja show car A390_β, prawdziwej kwintesencji sportowego charakteru i technologii, to szczególnie ważny moment dla marki Alpine. To materialne potwierdzenie poziomu doskonałości, jaki będzie reprezentował przyszły model seryjny.
Show car stwarza również szereg okazji dla konstruktorów – na przykład do testowania i wprowadzania nowych materiałów, zwiększania poziomu wykorzystania materiałów charakterystycznych dla marki, takich jak włókno węglowe, czy też do testowania nowych metod produkcji. Jako że każda część A390_β jest produkowana na zamówienie, marka Alpine zwróciła się do wyspecjalizowanych partnerów, prawdziwych mistrzów w swoich dziedzinach, aby skorzystać z ich unikalnej wiedzy technicznej przy produkcji tego wyjątkowego samochodu pokazowego.
Test: Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 esprit Alpine – kiedy Captur to za mało
Przyjrzyjmy się dwóm wybranym firmom partnerskim, Erpro Group i Lavoisier Composites, które podzieliły się swoimi kompetencjami i francuską myślą techniczną, aby przyczynić się do powstania Alpine A390_β show car.
- Zagłówki siedzeń zostały wydrukowane w technice druku 3D przez Erpro Group, francuskiego lidera tej technologii, który opracowuje zaawansowane prototypy dla sektora samochodowego, lotnictwa, designu i branży produktów luksusowych.
- Podłoga samochodu została wyprodukowana z włókna węglowego przez Lavoisier Composites, start up z Lyonu specjalizujący się w rozwoju i produkcji części z materiałów kompozytowych ekologicznego pochodzenia. Jest to unikatowy produkt, w całości wytworzony z odpadów produkcyjnych z przemysłu lotniczego i fotowoltaicznego.
Alpine A390_β – szeroki wachlarz innowacyjnych materiałów
Projektowanie show caru jest bez wątpienia jednym z najważniejszych punktów w rozwoju nowego modelu dla zespołu projektantów Alpine. Nie tylko mogą zobaczyć namacalny efekt wielu miesięcy prac koncepcyjnych, lecz także mają doskonałą okazję, by uwolnić się od przyjętych w branży wzorców i wykorzystać maksimum możliwości we wszystkich aspektach związanych z samochodem.
Dla Stéphanie Petit, Chief Designer Color & Material Alpine, jest to również kluczowy czas badań nad materiałami zgodnymi z wartościami marki (lekkość, wytrzymałość i odpowiedzialność ekologiczna), które będą mogły być stosowane w przyszłych seryjnych modelach marki.
Tymi samymi wartościami zespół Alpine kieruje się przy poszukiwaniu partnerów posiadających jednocześnie zawodowe kompetencje, możliwości technologiczne i zdolności adaptacji, które umożliwiają pracę nad tymi materiałami i dostosowywanie ich do wymogów projektu A390_β.
„Ścisła współpraca z lokalnymi producentami, którzy podzielają wartości Alpine i dysponują wyjątkowymi kompetencjami technicznymi, jest potężnym czynnikiem napędzającym wdrażanie coraz to nowych innowacji w naszych przyszłych modelach” – powiedziała Stéphanie Petit, Chief Designer Color & Material Alpine
Elementy wykonane na zamówienie
Każdy show car jest unikalnym tworem, który łączy w sobie komponenty wykonane w całości na zamówienie. Ich produkcję zdecydowano się powierzyć partnerom z Francji ze względu na wysokie standardy i dbałość o szczegóły, które cechują francuskich wytwórców, dostęp do najnowocześniejszego sprzętu i bliskość geograficzną, która ułatwia komunikację i transport części.
W przypadku A390_β do wytworzenia kluczowych części wybrano dwóch francuskich producentów: Erpro Group do produkcji zagłówków i innych elementów drukowanych w 3D oraz Lavoisier Composites do wykonania podłogi.
„A390_β wyróżnia się zaawansowaniem technicznym i odważnymi rozwiązaniami. Stała dostępność dynamicznych i wyspecjalizowanych partnerów jest prawdziwym atutem dla naszego zespołu projektowego, który może na bieżąco testować i ulepszać swoje realizacje. Współpraca umożliwia łączenie indywidualnych specjalizacji w celu tworzenia rzeczy unikalnych w skali światowej” – powiedział Marc Poulain, Chief Advance Designer Alpine
Erpro Group – celowe wyrafinowanie dzięki możliwościom druku 3D
Wnętrze A390_β jest celowo koncepcyjne. Umożliwia projektantom przekazanie futurystycznej wizji kabin Alpine, a jednocześnie zachowuje wszystkie cechy charakterystyczne dla marki. Marc Poulain, Chief Advance Design Alpine, opracował symbolikę całości inspirowaną alpejskimi masywami, która łączy się z zaawansowanymi technicznie materiałami z przodu, gdzie można odnaleźć kanony stylistyczne typowe dla kokpitów w bolidach Formuły 1.
Przedni fotel przywodzi na myśl lekkość, którą widać również w doborze materiałów: skorupa siedziska jest wykonana z włókna węglowego, a zagłówek to elastyczna konstrukcja wydrukowana w 3D, wtopiona w przezroczysty element, który wydaje się wycięty z bryły lodu. Produkcja zagłówka wiązała się z pewnymi trudnościami: jest wykonany z jednego bloku o wysokiej przezroczystości, a więc musi być lekki, wytrzymały, a jednocześnie oddychający i elastyczny w razie kolizji.
Wykonanie tej mozolnej pracy marka Alpine powierzyła Erpro Group, francuskiemu liderowi druku 3D, który opracowuje zaawansowane prototypy dla sektora samochodowego, lotnictwa i branży produktów luksusowych. Cyrille Vue, prezes i założyciel firmy, postrzega swój zespół jako rzemieślników ery cyfrowej, którzy są w stanie wykonać nawet najbardziej złożone projekty klientów.
Cyrille i jego projektant Vincent Rigommier rozpoczęli prace od poszukiwania materiału idealnego. Świadomi, że jedynie druk 3D umożliwi realizację zagłówka w stu procentach zgodnego z otrzymanymi projektami, skupili się na biopochodnym elastomerze Pebax® Rnew® firmy Arkema, pozyskiwanym częściowo z nasion rącznika.
Następnie wydrukowali kilka próbek w celu ustalenia idealnej grubości, tak aby materiał wyglądał na bardzo lekki, ale jednocześnie był wytrzymały i elastyczny. Po ponad trzech tygodniach pracy w pełnym wymiarze i wielu spotkaniach ze Stéphanie i zespołem projektowym Alpine udało się opracować dwa widowiskowe zagłówki A390_β. Tym samym po raz pierwszy w historii wykorzystano tego rodzaju proces w produkcji samochodu.
„Naszym głównym celem jest wspieranie klientów w ich dążeniu do innowacji. Oddajemy im do dyspozycji całą wiedzę fachową Erpro Group w dziedzinie druku 3D, aby mogli tworzyć części, których nigdy przedtem nie byli w stanie wyprodukować” – dodaje Cyrille Vue, prezes Erpro Group
Lavoisier Composites:
- 1. projekt we współpracy z Alpine
- 9 miesięcy pracy
- 360 profili w konstrukcji podłogi
Erpro Group:
- Współpraca z Alpine od 2022 r.
- 3 tygodnie pracy nad jednym zagłówkiem
- 12 godzin produkcji, 48 godzin chłodzenia
Lavoisier Composites – drugie życie zaawansowanych materiałów
Choć mogłoby się wydawać, że podłoga samochodu spełnia jedynie praktyczną funkcję, Marc Poulain i jego zespół chcieli, by w A390_β stanowiła ona kluczowy element designu wnętrza. W ten sposób chcieli podkreślić wrażenie prędkości, które jest mocno obecne we wnętrzu.
Zespół projektantów Alpine skontaktował się w tym celu z Lavoisier Composites, start upem z Lyonu specjalizującym się w rozwoju i produkcji części z materiałów kompozytowych ekologicznego pochodzenia. Nazwa firmy upamiętnia Antoine’a Lavoisiera, ojca nowoczesnej chemii, a jej motto to słowa uczonego: „Materia nie może zginąć ani powstać, podlega jedynie transformacji”.
Zgodnie z tą zasadą Lavoisier Composites współpracuje w szczególności z przemysłem lotniczym i fotowoltaicznym w celu wykorzystywania odpadów produkcyjnych i tworzenia innowacyjnych materiałów i części z kompozytów. Procesy produkcyjne, takie jak prasowanie tłoczne, umożliwiają wykorzystanie materiałów o wysokiej zawartości włókien węglowych w celu uzyskania bardzo specyficznych kształtów.
Aby zachować mineralną estetykę bazaltowych ścian, pożądaną przez projektantów, firma Lavoisier Composites wyprodukowała podłogę składającą się z niezliczonych elementów o trójkątnym przekroju, których powierzchnia ma głębię włókna węglowego i połysk krzemu. Ta wyjątkowa realizacja została wykonana w całości na podstawie modelu 3D stworzonego przez projektantów Alpine.
Oprócz walorów estetycznych podłoga Lavoisier Composites daje również Alpine okazję do pracy z materiałami odpowiedzialnymi ekologicznie i pokazania tym samym, że taki sposób produkcji jest możliwy. Nasze unikalne doświadczenie w ponownym wykorzystaniu materiałów o wysokich parametrach technicznych umożliwia nam produkowanie części konstrukcyjnych o obniżonym wpływie na środowisko.
Ile kosztuje nowe Renault Rafale? Wersje, wyposażenie, cena
„Lavoisier Composites nadaje drugie życie zaawansowanym materiałom i tym samym zwraca szczególną uwagę na szacunek do materiału w przemyśle. Coś, co może się wydawać ograniczeniem, staje się atutem dla naszych klientów, którzy zaczęli traktować ochronę środowiska jako kluczowe wyzwanie” – powiedział Esteban Villalon, prezes Lavoisier Composites.
W jedności siła
Współpraca z partnerami wdrażającymi innowacje, takimi jak Erpro Group i Lavoisier Composites, umożliwia Alpine budowanie kompetencji w zakresie wyjątkowych materiałów, które przesuwają granice designu i zmuszają do zmiany postrzegania dotychczasowych procesów produkcyjnych. Taka otwartość umysłu to niezbędny sposób myślenia dla producenta, który chce ciągle ewoluować.
Informacja prasowa: Renault Polska
Alpine A390_β, czyli A110 na sterydach. Seryjny model stawi czoła Tesli i Porsche w 2025 roku
Najnowsze komentarze