Inżynier, przedsiębiorca, założyciel jednej z najbardziej znanych marek na świecie – André Citroën – urodził się 5 lutego 1878 r., czyli 140 lat temu. Nieustanne poszukiwanie innowacji to wartość, którą wzorem swojego twórcy, marka Citroën kultywuje do dziś.
André Citroën był piątym dzieckiem francuskiego handlarza diamentami Luisa Citroëna i Polki Maszy Amelii Kleinman. Jego rodzice poznali się podczas jednej z biznesowych podróży Francuza do Warszawy. W 1873 r. zamieszkali w jednak Paryżu, gdzie w 1878 r. urodził się André. Przodkowie słynnego twórcy kultowych modeli m.in. 2CV, HY, CX czy DS nosili nazwisko Limoenman, czyli… człowiek z cytrynkami, dopiero dziadek André, Barend, zdecydował się na jego zmianę.
W 1900 r. po ukończeniu studiów inżynierskich na École polytechnique André Citroën wstąpił do wojska. W trakcie służby odwiedził m.in. ojczysty kraj matki. Podczas wizyty w Polsce, w jednym z warsztatów zobaczył nieznane mu wcześniej koła zębate o zakończeniach w kształcie „jodełki”. Wykształcenie techniczne pozwoliło mu dostrzec wszystkie zalety takiej konstrukcji – możliwość przenoszenia większych obciążeń i cichszą pracę. Citroën odkupił prawa do tego wynalazku i w 1902 r. założył we Francji fabrykę kół zębatych Citroëna. Wzór zębatki, opatentowany w postaci charakterystycznych szewronów, do dziś widnieje w logo marki.
W wieku 27 lat André był już znanym z innowacyjnych rozwiązań, nowoczesnego zarządzania, idealnego wyczucia czasu i potrzeb rynku, francuskim przedsiębiorcą. Bogate i przepełnione sukcesem doświadczenia z fabryką Morsa oraz spotkanie z Henrym Fordem spowodowały, że André szukając dalszych opcji rozwoju i możliwości wykorzystania nowoczesnej fabryki, zaplanował kolejny ruch. Wybór padł na motoryzację – André zamierzał produkować samochody seryjnie. Pierwsze auto z logo Citroëna – typ A – wyjechało z jego fabryki w 1919 r. Ta strategia była udana: niespełna 10 lat później Citroëna produkował 400 pojazdów dziennie, co stanowiło 1/3 całej produkcji we Francji.
André Citroën stale poszukiwał innowacji, które pozwoliłyby mu być o krok przed konkurencją. W latach 30. XX w. zlecił opracowanie pierwszego samochodu z samonośną karoserią i napędem na przednie koła. Koszt prac na tym autem i równoczesnej przebudowy fabryki okazał się zbyt duży i w 1934 r. Citroën został przejęty przez Michelina. Ale model Traction Avant okazał się jednak sukcesem i zapewnił dalsze funkcjonowanie marki.
Citroën był pionierem nie tylko na polu techniki – miał też niewyczerpane pomysły na promocję swoich produktów. Ustawił w całej Francji znaki drogowe z logo marki, przez 10 lat ogromny napis Citroën świecił na wieży Eiffla. Stworzył wypożyczalnie swoich samochodów, dostarczał pojazdy taksówkarzom, sprzedawał je na raty, a by wychować nowych klientów, produkował także zabawki w kształcie Citroënów.
Duch André Citroëna, wizjonera i poszukiwacza nowych rozwiązań, jest obecny w marce do dziś – z fabryki Citroëna niejednokrotnie wyjeżdżały samochody, które zmieniały motoryzację. Wystarczy tu wymienić choćby Citroena 2CV – tani, niewielki samochód, który zmotoryzował Francję, czy model DS19 – do dziś będący symbolem najśmielszych wizji, komfortu i innowacyjnych technologii, takich jak choćby pneumatyczne zawieszenie. Ten wynalazek został w kolejnych latach doprowadzony do perfekcji w takich modelach jak CX czy XM. Citroën zawsze idealnie wykorzystujący także trendy marketingowe, twierdził, że najlepszą reklamą jego samochodów będzie jakość i wytrzymałość. W 1933 r. zorganizowano pokaz jazdy non-stop, w którym seryjny Citroën, wybrany z taśmy produkcyjnej, przejechał w ciągu 133 dni 300 tysięcy kilometrów ze średnią prędkością 93 km/h! Było to kolejne imponujące osiągnięcie geniuszu „człowieka od cytrynek” i dowód znakomitej jakości Citroëna.
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze