Andre Citroën, wynalazca, inżynier, człowiek niezwykle optymistycznie nastawiony do życia, nazywany często europejskim Henrym Fordem, dokonał w czasie swojego życia tyle, że można by obdzielić jego historią co najmniej kilka osób. Oto kalendarium najważniejszych i kluczowych dla jego postaci wydarzeń.
1878 – 5 lutego Andre Citroën rodzi się przy ulicy 44 rue Lafitte w Paryżu.

1885 – Citroën w wieku siedmiu lat idzie szkoły Lycee Condorcet w Paryżu, w tej samej dzielnicy, w której mieszka,

1898 – W wieku 20 lat Andre Citroën wstępuje do Ecole Polytechnique w Paryżu, czyli na politechnikę założoną w 1794 roku. Od 1804 roku uczelnia ta ma status wojskowy.
18 kwietnia 1900: Jeszcze w czasie studiów Citroën odwiedza swoją rodzinę w Polsce. W miejscowości Głowno pod Łodzią podziwia podwójne koła daszkowe i nabywa prawa do ich produkcji.

lipiec 1900 – Andre Citroën kończy Ecole Polytechnique.
1901 Citroën – odbywa służbę państwową w pułku artylerii armii francuskiej.
1902 – Citroën otwiera nieduży warsztat zajmujący się produkcją kół zębatych, działając pod nazwą Andre Citroen et Cie.
1907 – Andre Citroën otwiera biuro Citroën & Company w centrum Londynu, przy 19/21 Queen Victoria Street. Dzisiaj ten budynek już nie istnieje.
1908 – Citroën przejmuje odpowiedzialność za zarządzanie firmą Automobiles Mors, produkującą samochody.

1912 – Citroën składa pierwszą wizytę w USA i spotyka się z Henrym Fordem w Detroit.
1913 – Firma produkująca koła zębate nazywa się teraz Engrenages Citroën, Hinstin et Cie i zostaje zarejestrowana jako spółka akcyjna.
27 maja 1914 – Citroën poślubia Giorginę Bingen.
1 sierpnia 1914 – w momencie wybuchu I wojny światowej Citroën zostaje zmobilizowany jako rezerwista.
17 marca 1915 – Citroën rozpoczyna budowę fabryki amunicji przy ulicy Quai de Javel w Paryżu. W ciągu trzech miesięcy fabryka osiąga pełną zdolność produkcyjną.
1917– Citroën zostaje osobą odpowiedzialną za organizację systemu kartek żywnościowych, aby wyżywić ludzi w Paryżu. Zostaje członkiem założycielem Cercle de l’Union Interalliee (Związku Międzyzakładowego),
1918 – Citroën reorganizuje sprawy związane z arsenałem rządu francuskiego w miejscowości Roanne, niedaleko Lyonu.
1919 – Fabryka Quai de Javel zmienia profil produkcji i zostaje przygotowana do produkcji samochodu Citroën Typu A, pierwszego w Europie auta produkowanego na skalę masową.
październik 1920 – w Saint-Denis we Francji zostają zaprezentowane pierwsze egzemplarze półgąsienicowych pojazdów Citroën -Kegresse. Powstaje firma Societe Citroën -Kegresse-Hinstin, która ma produkować te pojazdy.
1920 – Citroën Type A zwycięża we francuskich testach zużycia paliwa na torze Le Mans i zostaje uznany za najbardziej ekonomiczny samochód świata.
1921 – na paryskim salonie samochodowym zostaje zaprezentowany Citroën B2 w wersji konwencjonalnej i z napędem gąsienicowym
czerwiec 1922 – premiera Citroëna 5CV (C3)
lipiec 1922 – Andre Citroën bierze udział w pokazie samochodu Citroën-Kegresse w Slough w Anglii
21 sierpnia 1922 – otwarcie biura Citroëna-Kegresse w Londynie
październik 1922 – Napisz Citroën zostaje wykonany na niebie przez samoloty nad Paryżem
styczeń 1923 – konwój Citroënów B2 na gąsienicach dojeżdża do Timbuktu tym samym pokonując Saharę jako pierwsze samochody na świecie.
23 lipca 1923 – W Londynie zostaje otwarta firma Citroën Cars Ltd, pierwsza zagraniczna filia Citroëna
listopad 1923 – Andre Citroën przyjeżdża do Londynu na premierę filmu o pokonaniu Sahary samochodami. W premierze bierze udział królowa
marzec 1924 – Citroën jedzie do USA
28 lipca 1924 – powstaje spółka akcyjna Citroën. Otwiera oddziały we Włoszech, Belgii, Szwecji, Hiszpanii, Danii oraz Holandii.
lipiec 1924 – tempo produkcji samochodów w fabryce Citroëna we Francji wzrasta do 260 dziennie
wrzesień 1924 – Citroën zakłada firmę Compagnie des Taxis Citroën w Paryżu
październik 1924 – Citroën B10, pierwszy samochód z całkowicie stalowym nadwoziem, zostaje zaprezentowany na targach w Paryżu.
1924 – Andre Citroën zostaje kawalerem Legii Honorowej – najwyższe odznaczenie nadawane przez państwo francuskie. Legia nadawana jest za szczególne osiągnięcia w życiu wojskowym i cywilnym.
1925 – wieża Eiffla zostaje oświetlona setkami tysięcy żarówek przez czarodzieja świateł na zlecenie Citroëna. Napis Citroën był widoczny z ogromnej odległości.
październik 1925 – na targach w Paryżu Citroën prezentuje samochód B12.
1926 – produkcja Citroëna osiąga 400 samochodów dziennie.
18 lutego 1926 – Citroën otwiera fabrykę w Slough w Wielkiej Brytanii, pierwszą poza Francją
25-28 października 1926 – Citroën odwiedza Londyn i otwiera trzy salony marki w najbardziej prestiżowych miejscach stolicy Anglii.
1926 – Andre Citroën zostaje oficerem Legii Honorowej.
maj 1927 – fabrykę Citroëna we Francji odwiedza Książę Walii, Edward VIII.
21 maja 1927 – Andre Citroën przyjmuje na wielkiej fecie w fabryce Charlesa Lindbergha, które samotnie przeleciał Atlantyk.
lipiec 1927 – przedstawiciel banków handlowych Lazard Freres dołącza do rady dyrektorów Automobiles Citroën.
1928 – liczba samochodów Citroëna dochodzi do 400.000 szt
16 stycznia 1928 – Andre Citroën uczestniczy w premierze filmu o Czarnej Wyprawie Citroëna, poprzedzonej obiadem u Księcia Walii.
październik 1928 – na targach w Paryżu prezentowane są nowe modele samochodów: C4 oraz C6
1929 – 1929 Andre Citroëna jest odpowiedzialny za organizację francuskiego pawilonu na Międzynarodowej Wystawie w Barcelonie.
1929 – Łuk Triumfalny, Place de la Concorde, Madeleine i Chambre des Deputes zostają oświetlone na koszt Citroëna jako prezent dla mieszkańców Paryża.
1929 – Andre Citroën zostaje awansowany na komandora Legii Honorowej.
1930 – w wyniku rozbieżności poglądów przedstawiciele Lazard Freres rezygnują z członkostwa w zarządzie Automobiles Citroëna.
kwiecień 1931 – wyprawa Citroëna do Azji Środkowej (Croisiere Jaune) opuszcza miejsca startu w Bejrucie i Pekinie.
październik 1931 – inauguracja Magasin d’Europe w Paryżu. Andre Citroën płynie do USA, aby wygłosić przemówienie na VIII Kongresie Amerykańskiego Przemysłu Ciężkiego w Nowym Jorku.
1931 – Założenie Societe des Transports Citroen, sieci autobusowej obejmującej Francję metropolitalną.
styczeń 1932 – utworzenie towarzystwa ubezpieczeń komunikacyjnych Citroën.
12 lutego 1932 – Croisiere Jaune dociera do Pekinu.
5 marca-29 kwietnia 1932 – w Montlhery Rosalie II pokonuje 36 000 kilometrów w 54 dni ze średnią prędkością 104 km/h, co stanowi nowy rekord świata pod względem odległości i prędkości.
15 marca 1932 – śmierć prawej ręki Citroëna, kierownika wyprawy Croisiere Jaune, Georga Marie Haardta, w Hongkongu.
październik 1932 – na Salonie Paryskim zostają zaprezentowane nowe modele 8CV, 10CV i 15CV. 30 listopada:
1932 – na Sorbonie odbywa się przyjęcie dla osób z wyprawy Citroena do Azji Środkowej a prezydent Lebrun wręcza Citroënowi złoty medal Francuskiego Towarzystwa Geograficznego.
1932 – Citroën zostaje awansowany na Wielkiego Mistrza Legii Honorowej.
10 marca – 10 sierpnia 1933 – modernizacja fabryki Citroëna w Quai de Javel.
15 marca-27 lipca 1933 – Citroën Petite Rosalie pokonuje 300.000 km w 133 dni, bijąc 106 światowych rekordów wytrzymałości.
8 października 1933 – odnowiona fabryka zostaje ponownie otwarta bankietem dla 6.000 gości z kilkudziesięciu krajów. Andre Citroën przemawia trzydziestoma językami do gości.
18 października 1933 – Citroën odwiedza angielskiego inżyniera, sir Harry’ego Ricardo, aby omówić wspólne przedsięwzięcie dotyczące silników diesla. W efekcie powstał silnik diesla do Citroëna Rosalie.
listopad 1933 – trzy gąsienicowe ciężarówki Citroëna zostają wysłane Antarktykę, aby wziąć udział w amerykańskiej ekspedycji prowadzonej przez admirała Richarda E. Byrda.
28 lutego 1934 – Z powodu odmowy Banku Francji udzielenia dalszego kredytu krótkoterminowego niektóre rachunki finansowe, odsetki i należne rachunki handlowe nie mogą być zapłacone. Apel do sieci dealerów Citroëna pozwala zebrać firmie potrzebne fundusze. Andre Citroën zwraca się też o pomoc do rodziny Michelin, z którą zna się i współpracuje od wielu lat.
18 kwietnia 1934 – zupełnie nowy model Citroën Traction Avant (Citroën 7CV) zostaje oficjalnie zaprezentowany na targach Magasin d’Europe.
październik 1934 – Francoise Lecot jedzie Citroënem Traction Avant z Paryża do Moskwy i z powrotem, non-stop.
październik 1934 – gama Traction Avant jest sensacją Salonu Samochodowego w Paryżu.
listopad 1934 – drobny wierzyciel wszczyna w sądzie gospodarczym w Paryżu postępowanie upadłościowe przeciwko Automobiles Citroën.
21 grudnia 1934 – nie mogąc udowodnić swojej wypłacalności, spółka zostaje objęta zarządem finansowym.
3 stycznia 1935 – fabryki Citroëna zostają zamknięte podczas inwentaryzacji przeprowadzanej przez zarządców.
18 stycznia 1935 – Citroën zostaje przyjęty do kliniki Georges Bizet.
3 lipca 1935 – Citroën umiera na raka żołądka w klinice.
5 lipca 1935 – Andre Citroën zostaje pochowany na cmentarzu Montparnasse w Paryżu.
31 lipca 1935 – porozumienie między Automobiles Citroën a wierzycielami zostaje formalnie ratyfikowane przez sąd. Firma Michelin przejmuje pełną kontrolę nad Automobiles Citroën. Zaczyna się nowa epoka, bazująca jednak na pomysłach, osiągnięciach i duchu Andre.
Najnowsze komentarze