Renault miało zdecydowanie najciekawsze stoisko spośród francuskich producentów obecnych na tegorocznym Paris Mondial de l’Automobile. Nie dość, że marka zaprezentowała cztery prototypy, czy też koncepty, to jeszcze pokazała gamę nowych i nowoczesnych modeli, z których najświeższym był niewątpliwie kompaktowy SUV Austral. Nic dziwnego, że stoisko Renault na Paris Mondial de l’Automobile 2022 podczas dnia prasowego było cały czas pełne ludzi.
Grupa Renault potraktowała paryskie targi bardzo poważnie. Przygotowała stoiska dla marek Renault, Alpine, Dacia i Mobilize. Wiodąca marka Renault na Paris Mondial de l’Automobile 2022 pokazuje cztery (a w zasadzie nawet pięć) konceptów i kilka aktualnie oferowanych modeli. Zacznijmy więc może od tych modeli, których kupić nie można.
Renault Hippie Caviar Motel
Najpierw samochód, który już został pokazany na targach w Hanowerze. To wizja pojazdu rekreacyjnego o napędzie elektrycznym ze 120-konnym silnikiem i akumulatorami trakcyjnymi o pojemności 45 kWh. Zapewniają one zasięg do 285 km, a pół godziny ładowania z szybkiej ładowarki (auto przyjmuje prąd stały o mocy do 80 kW) uzupełnia zasięg o ok. 170 km. Miejsc dla pasażerów jest niedużo, za to miejsc na bagaże – wewnątrz i na zewnątrz – nie brakuje. Autem można przewieźć rowery, narty (Renault na Paris Mondial de l’Automobile 2022 pokazało mocowania właśnie na deski) i masę innego sprzętu potrzebnego do bardzo aktywnego wypoczynku na łonie natury. Łonie, którego nie skazicie spalinami. Zgodnie z nazwą w tym samochodzie można się też przespać patrząc przez szklane okno dachowe na – miejmy nadzieję – rozgwieżdżone niebo.
Renault 5 Turbo 3E
Ten koncept bardzo mocno nawiązuje do legendarnego Renault 5 Turbo 2. Przygotowano go dla uczczenia przypadającej w tym roku 50. rocznicy wprowadzenia na rynek Renault 5. Obchody tego jubileuszu trwają od ładnych kilku miesięcy. Ba – już w ubiegłym roku zaprezentowano koncept, o którym napiszę za chwilę, a który bardzo mocno nawiązuje do legendarnego autka Renault.
Renault na Paris Mondial de l’Automobile 2022 pokazało model 5 Turbo 3E. Ten samochód wziął już udział we wrześniowym pokazie podczas Chantilly Arts & Elegance 2022, a teraz trafił do centrum ekspozycyjnego w Porte de Versaille. Jest oczywiście pojazdem elektrycznym, o mocno sportowej stylistyce z wielkim spojlerem z tyłu sugerującym udział w wyścigach. Z przodu zresztą spojlerów także nie brakuje – widać, że aerodynamicy mieli tu dużo do powiedzenia. Są też potężne wloty powietrza, które ma za zadanie chłodzić silnik.
Nic dziwnego – trzeba zapewnić docisk autu, które dysponuje mocą 380 KM, momentem obrotowym o wartości 700 Nm i ma tylny napęd. Stworzono go z myślą nie tylko o klasycznych wyścigach, ale i o coraz popularniejszym drifcie. Ciekawostką jest to, że każde z tylnych kół napędzane jest przez odrębny silnik elektryczny. Akumulatory dostarczające mocy są w stanie zgromadzić 42 kWh energii. Umieszczono je tradycyjnie pod podłogą, co obniża środek ciężkości i zapewnia lepszy rozkład masy.
Renault 5 Turbo 3R rozpędza się do setki w 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Nadwozie wykonano z włókna węglowego, co pozwoliło na zmniejszenie masy. Przednie koła mają 19” cali średnicy, tylne są o cal większe.
Renault 5 Prototype
Piękny, mocny żółty kolor przyciągał wzrok – taką właśnie barwę wybrano dla Renault 5 Prototype. Samochód ten również zagościł na stoisku Renault na Paris Mondial de l’Automobile 2022. To także auto powstałe z myślą o 50. rocznicy wprowadzenia Renault 5 na rynek. Dodajmy, że Renault 5 Prototype został już rok temu uznany przez Car Design News za Samochód Koncepcyjny Roku 2021. „Styl nadwozia będzie w ponad 90% wierny stylowi samochodu produkcyjnego!” – zapowiedział wówczas Gilles Vidal, dyrektor stylu Renault.
Tak – Renault 5 Prototype ma zaowocować autem seryjnym, które w dodatku ma być szeroko dostępne dla klientów, a więc relatywnie tanie. Ubiegłoroczne zapowiedzi producenta mówiły, że nowa „piątka” będzie o 1/3 tańsza od Zoe! Przyjdzie nam na nie wprawdzie poczekać do 2024 roku, ale to już tylko kilkanaście miesięcy!
Ten sam prototyp zdobył też główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Motoryzacji w Paryżu na początku bieżącego roku. Zebrał tam aż 70& głosów! Dodajmy, że w tym przypadku głosowali zwykli ludzie – nie była to nagroda branżowa. Dobrze to wróży modelowi seryjnemu, który „będzie w ponad 90% wierny stylowi” konceptu!
Renault 4EVER Trophy
Renault na Paris Mondial de l’Automobile 2022 pokazuje też model 4EVER Trophy. Auto koncepcyjne nawiązuje do legendarnego Renault 4, ale jest oczywiście SUV-em. Na jego bazie powstanie wkrótce elektryczny SUV segmentu B. Ma wykorzystywać też samą nowoczesną modularną platformę CMF-BEV, która znajdzie zastosowanie w przypadku nowej „piątki”. 4EVER Trophy prezentuje najbardziej ekstremalną wizję takiego samochodu – gotowego wyruszyć na bezdroża i na imprezy przeprawowe.
„Aby podkreślić nowoczesność 4EVER Trophy, zdecydowaliśmy się na minimalistyczną stylistykę high tech, bez żadnych zbędnych elementów. Wszystkie detale zostały starannie dopracowane. Musieliśmy znaleźć właściwe rozwiązania stylistyczne zarówno dla tych, którzy pamiętają Renault 4, jak i dla młodych pokoleń” – twierdzi Gilles Vidal, dyrektor designu Renault. Z kolei Luca de Meo, prezes Renault, uważa, że „Renault 4 jest mitycznym samochodem. A mit ma to do siebie, że jest wiecznie żywy. I dziś chcemy położyć nacisk na ten właśnie uniwersalizm Renault 4. To samochód, który podoba się każdemu. Chcemy odnaleźć ten wymiar w nowoczesnej interpretacji tego modelu wyposażonej w napęd elektryczny”. Czy to się udało? Ciekawi jesteśmy Waszych opinii. Koncept, jak to koncept, z reguły nie każdemu się podoba, ale auto produkcyjne z reguły jest mocno „ugładzone”.
Jeśli zastanawiacie się, co t za elementy pojawiły się przy każdym kole, to spieszę wyjaśnić, iż są to sprężarki. Mają za zadanie regulację – na życzenie kierowcy – ciśnienia w oponach. W każdej z opon! Takie rozwiązanie przydaje się w terenie. Cały szereg innych elementów też nawiązuje do jazd terenowych – to choćby taśmy do mocowania bagażu na dachu, osłony nadwozia i podwozia, w tym akumulatora trakcyjnego, koło zapasowe i łopata na dachu auta, kliny zabezpieczające, duży skok zawieszenia i widoczne pod nadkolami kolorowe sprężyny. Użyty kolor (dla kobiet: fuksja, dla mężczyzn: różowy) świetnie współgra z szarością nadwozia.
Renault Scenic Vision
Ten koncept pokazano już w maju na paryskim szczycie ChangeNOW. Nie było lepszej okazji, żeby zaprezentować samochód, którego ślad węglowy jest o aż 75% mniejszy, niż konwencjonalnego samochodu elektrycznego! Renault Scenic Vision wykorzystuje masę materiałów odnawialnych, a 95% tego auta nadaje się do recyklingu! Zadbano też o nagromadzenie wielu systemów zwiększających bezpieczeństwo – to auto ma zmniejszać liczbę wypadków o 70%. Seryjny model zapowiadany jest na rok 2024 i będzie przedstawicielem segmentu C.
Do napędu posłuży silnik elektryczny zasilany ogniwem paliwowym używającym wodoru. Jednostka napędowa wywodzi się od tej, która już działa w Renault Megane E-Tech Electric, tyle że w dostępnym aktualnie modelu źródłem energii jest akumulator, który trzeba ładować. W Renault Scenic Vision akumulator będzie miał 40 kWh pojemności, a ładowany będzie przez ogniwo o mocy 15 kW. Zbiornik wodoru ma zapewnić zasięg rzędu 800 km, a tankowanie go nie powinno trwać dłużej, niż 5 minut. Producent ma nadzieję, że pod koniec obecnej dekady sieć stacji, na których będzie można zatankować wodór, pozwoli na powszechne korzystanie z tego napędu.
Samochody już produkowane seryjnie
Renault na Paris Mondial de l’Automobile 2022 pokazało kilka modeli z aktualnie oferowanej gamy. Była wśród nich rynkowa nowość – kompaktowy SUV Austral, który zastąpi Kadjara. W ubiegłym tygodniu miałem przyjemność uczestniczyć w europejskiej premierze dla mediów, a swoje pierwsze wrażenia z jazdy Australem opisałem tutaj. Po Renault Megane E-Tech Electric, również pokazywanym w Paryżu, jest to już drugi model prezentujący nową wizję stylistyki, w tym zmienioną koncepcję wnętrza. Austral robi znakomite wrażenie jeśli chodzi o wygląd, okazuje się ergonomiczny w użytkowaniu, a i jakość została znacznie podwyższona.
Renault Megane E-Tech Electric, to samochód, który jest oferowany od dobrych kilku miesięcy, także w Polsce. Jeździ fajnie, jest zwarty, choć na kanapie nie rozpieszczę miejscem. Za to w mieście spisuje się świetnie, a przecież auta elektryczne najwięcej korzyści dają właśnie w ruchu miejskim. To tutaj zużywają najmniej energii (bo mogą ją łatwo odzyskać), to tutaj nie emitują spalin, to tutaj nie generują hałasu. Nic dziwnego, że Renault na Paris Mondial de l’Automobile 2022 pokazało swojego najnowszego „elektryka”.
Pierwszy na rynku marek popularnych SUV coupe, czyli Renault Arkana, również pojawił się na stoisku Renault na Paris Mondial de l’Automobile 2022. Zaprezentowano wersję hybrydową. To auto nie jest już nowością, na drogach Francji widuje się je często, najwyraźniej więc przypadło do gustu klientom na rodzimym rynku.
Stoisko Renault na Paris Mondial de l’Automobile 2022 nie mogło też nie przyjąć nowego Kangoo w wersji zachęcającej do aktywnego wypoczynku. Bagażnik dachowy obciążono rowerami, a silnik elektryczny nie obciąża środowiska. Całość wygląda dobrze, szczególnie we francuskich realiach przyrody – w regionie paryskim aura jest zwykle dużo bardziej łaskawa, niż w Polsce.
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze