Znaleźć idealne auto rodzinne, to dopiero jest karkołomne zadanie. Wszystko zależy od potrzeb i preferencji. Jeszcze trudniejszym zadaniem będzie znalezienie samochodu idealnego do dalekich rodzinnych podróży. Budżet 120 tysięcy złotych obecnie daje szerokie możliwości wyboru. Lecz tylko na rynku wtórnym. Obok wymierającego gatunku – kombi klasy średniej sprawdzą się także modne SUV-y, jak Peugeot 5008 i wciąż cenione minivany, którego dobrym przykładem jest Renault Scenic.
120 tysięcy złotych na rynku wtórnym daje nam szansę na zakup relatywnie młodych kombi klasy średniej, które dla rodziny sprawdzą się znakomicie. Do dyspozycji mamy praktycznie tylko dwa modele: Peugeot 508 II i Renault Talisman. 508 drugiej generacji jest piękny, ale przestronności nie można mu zarzucić w żadnym wypadku. Pozostaje nam Renault Talisman produkowany w Europie od 2015 do 2022 roku, także jako przepastne kombi. W kwestii przestronności imponuje. Talisman, znany jako Samsung SM6 na innych rynkach. W cenniku Renault z miernym skutkiem zastąpił dwa modele: Lagunę III i Latitude. Nadwozie zaprojektowano z wyczuciem estetyki, zadbano również o doskonałą ochronę antykorozyjną. Kabina flagowego niegdyś modelu serwuje więcej niż wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych osób. Także na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem, zaś pojemność bagażnika to 572 litry.
Zobacz także: Używany Peugeot 508 I – wady, bolączki i problemy po dłuższej eksploatacji. Jak to wygląda?
Materiały wykończeniowe są dużo wyższej jakości niż w modelach wyżej wymienionych. Tworzywa są tym razem miękkie, estetyczne i solidnie spasowane – choć wprawne oko znajdzie elementy z twardych elementów. Talisman nie zawodzi w kwestii wyposażenia dodatkowego, egzemplarze ubogie nie występują w naturze. Z dużą łatwością wybierzemy Talismana z dwustrefową klimatyzacją, skórzaną tapicerką, multimediami, automatyczną przekładnią i szeregiem systemów dbających o nasze bezpieczeństwo. Do dalekich eskapad nadal nie stworzono lepszego źródła siły napędowej niż silnik diesla. W gamie Talismana znajdziemy ich całą plejadę. Cennik otwiera zbyt słaby lecz oszczędny 1.5 dCI o mocy 110 KM. Znacząco lepiej sprawują się kolejne propozycje: 1.6 dCi 130-160 KM, 1.7 dCi 120-150 KM, a zwłaszcza 2.0 dCi 160-200 KM. Przywarą modelu są automatyczne dwusprzęgłowe przekładnie EDC sześcio- lub siedmiobiegowe, których trwałość jest niestety bardzo dyskusyjna.
A może modny SUV? Peugeot 5008 II generacji 
Jeśli nie obszerne kombi segmentu D, to może rodzinny i modny SUV? Pierwsza generacja Peugeota 5008 była pozbawionym wyrazu VAN-em, model nie odniósł sukcesu. Drugie wcielenie 5008 produkowane od 2017 roku stało się modnym SUV-em stawiającym na design. Dynamicznie narysowane nadwozie na chwilę obecną nie boryka się z rdzawym problemem. Mnogość wydatnych przetłoczeń tworzy fenomenalną całość, skutecznie wyróżniając 5008 z tłumu konkurentów. Wnętrze czerpie garściami chociażby z 508 II, obsługa nowoczesnego kokpitu wymaga chwili przyzwyczajenia – później wszystko przyjdzie nam intuicyjnie.
Testy Renault, Peugeot, Citroën. Zobacz opinie na temat francuskich samochodów
Jakość użytych materiałów jest zupełnie współczesna. Plastiki i tekstylia pochodzą z wysokiej półki i wciąż potrafią prezentować się okazale. Pozycja na przednich fotelach jest relaksująca, gros użytkowników doceni wysoką pozycję i dobrą widoczność. Na tylnej kanapie wygodnie przewieziemy dwie dorosłe osoby, bądź dwójkę najmłodszych w fotelikach. Pod podłogą bagażnika skrywają się dwa dodatkowe miejsca, nie można ich nazwać pełnoprawnymi. Gama silników diesla 5008 II składa się z czterocylindrowych 1.6 BlueHDi 120 KM, w późniejszych latach zastąpił go 1.5 BlueHDi 120 KM, przez początkowy czas oferowano także poszukiwanego dziś diesla 2.0 BlueHDi 150 KM zapewniającego nie tylko niskie zużycie paliwa ale również należytą dynamikę.
Auto dla rodziny? Nie mogło zabraknąć Renault Scenic 
Francuscy inżynierowie to bez dwóch zdań specjaliści wśród producentów rodzinnych aut. Jednym z nich było Renault produkujące cztery generacje kompaktowego Scenica, pierwsze trzy były tylko praktycznymi urządzeniami do rodzinnych wycieczek. Czwartej zaś próbowano nadać modny design, upodobniając ją do crossovera z wielkimi obręczami kół. Scenic i Grand Scenic czwartej generacji produkowany był od 2016 do 2022 roku. Karoserię zabezpieczono przed korozją doskonale, wzorem poprzedników i innych modeli Renault z ostatnich lat. Wnętrze jest nie tylko przestronne, spełniające wyśrubowane wymogi rodziny, ale również wykonane z materiałów dobrej jakości. Rzecz jasna mamy do dyspozycji mnóstwo schowków, półek i przestronny bagażnik – w wersji Grand pod podłogą czekają dwa dodatkowe siedziska.
Ile kosztuje nowy elektryczny Renault Scenic E-Tech? Cena, wersje, wyposażenie
Na liście dodatkowego wyposażenia znajdziemy rozbudowane multimedia z nawigacją, systemy bezpieczeństwa, skórzaną tapicerkę, dwusprzęgłowe przekładnie automatyczne EDC, przyzwoity system nagłośnienia i szereg innych. Gama silnikowa Scenica IV idealnie współgra z wakacyjnymi planami na dalekie podróże, dostępne silniki diesla to 1.5 dCi 110 KM, 1.6 dCi 130-160 KM i 1.7 Blue dCi 120-150 KM – wszystkie są oszczędne, oraz wymagają specjalistycznej obsługi by pozostać w pełnej sprawności.
Najnowsze komentarze