To historyczny moment. 13. grudnia 2021 r. pierwszy produkcyjny egzemplarz samochodu marki Peugeot napędzany wodorem opuścił linię produkcyjną. Peugeot jest jednym z pierwszych producentów oferujących, oprócz wersji spalinowych i akumulatorowych, wodorowe ogniwo paliwowe. wersja z napędem w segmencie pojazdów użytkowych.
„Dzięki e-Expertowi Hydrogen Peugeot staje na czele nachodzącej technologii bezemisyjnej, która jest szczególnie istotna dla rynku lekkich samochodów dostawczych: technologia wodorowo-elektryczna. Umożliwia intensywne codzienne użytkowanie bez konieczność doładowania, a to decydująca zaleta dla profesjonalistów, którzy w ciągu jednego dnia muszą pokonać kilkaset kilometrów autostradą, a następnie wjechać na tereny miejskie o ograniczonej emisji spalin. Technologia wodorowa opracowana przez Stellantis i zastosowana w naszym Peugeot e-Expert Hydrogen umożliwia takie zastosowania” – powiedziała Linda Jackson, dyrektor generalna marki Peugeot.
Napędzany wodorem van Peugeota wyróżnia się perfekcyjną integracją całego układu elektrycznego typu plug-in z wodorowymi ogniwami paliwowymi średniej mocy w komorze silnika i podwoziu. Rezultat: brak kompromisów w zakresie objętości ładunku i nisko położony środek ciężkości, co jest gwarancją stabilności, bezpieczeństwa i zwinności.
Pierwszym klientem, który otrzyma Peugeota e-Expert Hydrogen jeszcze przed końcem roku, jest Watea by Michelin, spółka zależna zajmująca się ekologicznymi rozwiązaniami w zakresie mobilności w grupie Michelin.
e-Expert Hydrogen jest najnowszym symbolem strategii marki „Extended power of choice”, umożliwiającą klientom wybór spośród szerokiej gamy silników najlepiej dopasowanych do ich specyficznych potrzeb.
Wersja elektryczna wykorzystująca wodorowe ogniwa paliwowe demonstruje możliwość szybkiego wdrożenia zelektryfikowanej oferty gamy Peugeot Expert. Rozpoczęcie produkcji nastąpiło zaledwie 15 miesięcy po wprowadzeniu na rynek w 2020 roku zasilanego akumulatorami modelu e- Expert, który na początku 2021 roku został wybrany Międzynarodowym Vanem Roku i jest szóstym pojazdem Peugeot, który zdobył tę prestiżową nagrodę od 1992 roku.
Peugeot e-Expert Hydrogen jest technicznie oparty na wersji elektrycznej e-Expert. Jest produkowany we Francji, w zakładzie Hordain (Nord, Hauts de France), a następnie wzbogacany w instalację wodorową w Niemczech w Rüsselsheim, na liniach produkcyjnych centrum kompetencyjnego Stellantis poświęconego technologii wodorowej.
Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen to innowacja w postaci systemu elektrycznego typu plug-in na wodorowe ogniwa paliwowe średniej mocy, charakterystycznego dla Stellantis, składającego się z:
– ogniwa paliwowego wytwarzającego energię elektryczną potrzebną do napędzania pojazdu dzięki wodorowi znajdującemu się w samochodowym zbiorniku;
– wysokonapięciowego akumulatora litowo-jonowego o pojemności 10,5 kWh, który można ładować z sieci elektrycznej, który zasila silnik elektryczny w określonych fazach jazdy.
Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen – najważniejsze cechy:
– zdolność do pokonania wszystkich odległości bez lokalnej emisji dwutlenku węgla;
– zdolność do napełnienia wodoru w ciągu 3 minut w ilości pozwalającej na pokonanie 400 km w cyklu homologacji WLTP (w trakcie homologacji);
– gniazdo ładowania akumulatora wysokonapięciowego;
– dostępne dwie długości (standardowa i długa) o takiej samej charakterystyce pojemności ładunkowej jak wersje z silnikiem wysokoprężnym i elektrycznym;
– kubatura przestrzeni ładunkowej do 6,1 m³;
– do 1.000 kg ładowności;
– do 1.000 kg uciągu;
– możliwość użytkowania we wszystkich warunkach drogowych i autostradowych, przy maksymalnej prędkości 130 km/h;
Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen jest innowacyjny technologicznie i ma silny charakter. Można nim jeździć wszędzie, nawet w centrach miast, cicho i bez emisji dwutlenku węgla i nie wymaga kompromisów w zakresie osiągów, komfortu czy przyjemności z jazdy.
Wraz z ogłoszeniem różnych projektów międzynarodowych wodór staje się obecnie głównym filarem transformacji energetycznej. Zwłaszcza w Europie ekosystem się rozwija, a European Clean Hydrogen Alliance zainwestuje około 60 miliardów euro w promowanie tego rozwiązania.
Dzięki planom rządowym liczba stacji wodorowych w Europie stale rośnie, a marka Peugeot współpracuje bezpośrednio z dostawcami energii, proponując oferty pakietowe.
Dzięki nowemu e-Expert Hydrogen, Peugeot pozycjonuje się jako główny gracz w tym energetycznym wyzwaniu.
Peugeot e-Expert Hydrogen dołącza tym samym do koncernowego brata, Citroëna e-Jumpy Hydrogen.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze