Czas na trzecią relację z targów Auto Shanghai 2017. Trzecią w ogóle i trzecią związaną z Grupą PSA. Po DS Automobiles i Citroënie przyszedł czas na Peugeota. A marka z kroczącym lwem w logo ewidentnie próbuje iść w dwóch kierunkach, które w Państwie Środka wydają się być najbardziej perspektywiczne.
Jak doskonale wiecie, w Chinach świetnie sprzedają się od lat sedany. Trójbryłowe nadwozie jest synonimem prestiżu, elegancji i wysokiego statusu społecznego właściciela samochodu. Tyle, że świat się zmienia, zmienia się też motoryzacja, a najdynamiczniej zmieniają się Chiny. Sedany, owszem, pozostają za Wielkim Murem bardzo popularne, ale Chińczycy wykazali się czujnością i tak jak reszta świata pokochali SUV-y. Peugeot na szczęście dobrze wyczuł tę tendencję i na Auto Shanghai 2017 zaprezentował modele z obu tych grup.
Sedany od lat były w ofercie francuskiej marki na chińskim rynku i to widać. W Pekinie jeździ ich dużo, w Szanghaju nieco mniej, ale też są widoczne. Na przykład Peugeoty 307 sedan, doskonale znane zarówno nad Żółtą Rzeką, jak i na przykład w Rosji, czy na Ukrainie. Czasem i na polskich drogach można spotkać to auto, z reguły na wschodnich numerach rejestracyjnych.
Na targach Auto Shanghai 2017 oczywiście 307-ki sedan już nie było. To model stary, jak na chińskie warunki. Ale sedanów na stoisku Peugeota nie brakowało. Zaczynając od najmniejszego, ale i najnowszego 308, przez najaktualniejsze wydanie 408-ki, aż po prestiżowego 508.
Nowy Peugeot 308 sedan, to auto oparte o aktualną 308-kę znaną choćby u nas. W Chinach napędzane jest wyłącznie silnikami benzynowymi i tu pewna niespodzianka – w ofercie są nie tylko jednostki THP PureTech, o których pisałem przypadku DS i Citroëna, ale też starsze silniki. Bazową jednostką jest motor 1.6 CVVT o mocy 120 KM, czyli najwyraźniej jednostka znana u nas jako 1.6 VTi. Kolejny poziom cenowy i mocowy stanowi silnik 1.2 THP, czyli 130-konna jednostka znana u nas jako PureTech. Dla najbardziej wymagających klientów dostępny jest motor 1.6 THP o mocy 167 KM.
Dwa słabsze silniki dostępne są bądź to z pięciobiegowymi skrzyniami manualnymi, bądź z sześciobiegowymi automatami. Skrzynia automatyczna jest jedyną przekładnią oferowaną z najmocniejszą jednostką napędową.
Peugeot 308 sedan ma 4.590 mm długości, 1.820 mm szerokości i 1.488 mm wysokości. Rozstaw osi sięga 2.675 mm, jest więc różny zarówno od europejskiego hatchbacka, jak i od kombi. Masa własna samochodu oscyluje od 1.275 kg do 1.365 kg. Niestety cenami Peugeot na Auto Shanghai 2017 się nie chwalił, nie ma ich też w przywiezionych przeze mnie z Chin prospektach.
Dodajmy jeszcze, że Chińczycy mogą kupić także model 308S, co jest po prostu hatchbackiem, praktycznie takim samym, jak ten oferowany na Starym Kontynencie. Gama silnikowa tej wersji jest analogiczna do tego, co można mieć w 308 sedan. Na Auto Shanghai 2017 jednakże tej wersji nie pokazano.
Nie było tam też Peugeota 301 – sedana mocno zbliżonego do auta o tym samym oznaczeniu dostępnego choćby w Polsce. W Chinach jest on dostępny wyłącznie z silnikiem 1.6 CVVT, czyli 120-konnym benzyniakiem. Wyboru można dokonać jedynie co do skrzyni biegów, i oczywiście wersji wyposażeniowej. Skrzynia może być manualna pięciobiegowa, bądź automatyczna sześciobiegowa. Wersje wyposażeniowe są trzy, ale nie podejmuję się tłumaczyć chińskich folderów – wybaczcie ;-)
Większy sedan nosi oznaczenie 408 i jest już autem dość prestiżowym. Ma 4.750 mm długości (o 308 mm więcej od 301-ki i 160 mm więcej od 308-ki sedan), 1.820 mm szerokości i 1.488 mm wysokości (czyli wymiary analogiczne, jak 308 sedan nie licząc długości całkowitej). Różni się też rozstaw osi – w Peugeocie 408 wynosi on 2.730 mm, czyli o 55 mm więcej, niż w 308 sedan.
Nieco inna jest też gama silnikowa. Bazowym silnikiem jest wolnossący motor 1.8 CVVT o mocy 140 KM uzyskiwanej przy 6.300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy osiąga wartość 172 Nm przy 3.500 obr./min. Auto z tym silnikiem rozpędza się do 197 km/h jeśli ma pięciobiegową skrzynię manualną i do 200 km/h z sześciobiegowym automatem. Waży odpowiednio 1.315 kg lub 1.370 kg i niezależnie od wersji spala średnio 5,9 l/100 km.
Peugeota 408 można też mieć z silnikiem 1.2 THP o mocy 130 KM oraz z jednostką 1.6 THP generującą 167 KM. W tym pierwszym przypadku klient ma wybór skrzyni biegów analogiczny jak z motorem 1.8 CVVT, w tym drugim oferowany jest tylko automat. Oczywiście najnowsza odmiana Peugeota 408 prezentowana była na Auto Shanghai 2017.
Na szczycie oferty sedanów znajduje się w Chinach Peugeot 508. Występuje w czterech wersjach wyposażeniowych, dostępne są dwa silniki (1.6 THP167 oraz 1.6 THP 203) i tylko automatyczna skrzynia biegów.
To jedna gałąź rynku, w której oferta Peugeota jest mocna. Druga, co widać było wyraźnie podczas Auto Shanghai 2017, sukcesywnie się rozwija. Mowa oczywiście o SUV-ach. Aktualnie Peugeot wraz ze swoim chińskim partnerem, firmą Dongfeng, oferuje cztery tego typu auta.
Na dole gamy SUV-ów znajduje się Peugeot 2008, taki trochę w wersji sprzed europejskiego liftingu. W gamie są trzy jednostki napędowe: 120-konny silnik 1.6 CVVT łączony bądź z pięciobiegowym manualem, bądź ze skrzynią typu Tiptronic, 130-konna jednostka 1.2 THP oferowana z sześciobiegowym automatem oraz motor 1.6 THP 167 KM dostępny również wyłącznie z tymże automatem. Peugeot 2008 oferowany jest w Chinach w trzech poziomach wyposażenia, przy czym najniższy dostępny jest wyłącznie z silnikami 1.6 CVVT. Poziom drugi i trzeci można zamówić z dowolnym silnikiem, ale z najwyższym poziomem można mieć tylko skrzynie automatyczne – Tiptronic, albo klasyczny automat.
W kwestii Tiptronic’a jeszcze słówko – nazwa jest zastrzeżona przez Porsche, ale pojawia się oficjalnie w materiałach Peugeota. Ciekawe, o co więc chodzi. Na pewno jest to skrzynia zautomatyzowana, ale dziwni mnie trochę użycie tej nazwy w oficjalnych prospektach Peugeota.
Oprócz 2008-ki na Auto Shanghai 2017 Peugeot pokazał też model 3008. Chodzi o auto analogiczne do tego, jakie oferowane było na Starym Kontynencie z tym samym oznaczeniem do roku 2016. Chińczycy wciąż mogą je kupić, bądź ze 150-konnym wolnossącym benzyniakiem 2.0, bądź z turbodoładowaną jednostką 1.6 THP o 17 KM mocniejszą. Ta druga oferowana jest albo z Tiptronic’iem, albo z automatem. Silnik dwulitrowy dostępny jest z każdą z tych skrzyń i dodatkowo z pięciobiegowym manualem.
Ale na rynku chińskim od niemal roku oferowany jest też Nowy 3008. Tyle, że za Wielkim Murem nosi on oznaczenie 4008. Pozwoliło to oferować zarówno starszy model, jak i rynkową nowość. Oczywiście 4008-ka jest większa, ma też większy rozstaw osi, ale jest też oczywiście droższa (konkretnymi cenami jednak – jak wspomniałem – nie dysponuję). Ten zabieg pozwolił jednak rozbudować gamę SUV-ów tak, by niemal każdy znalazł w niej coś dla siebie.
Chiński Peugeot 4008 oferowany jest z dwoma silnikami THP. Mniejszy ma pojemność 1.598 cm³ i moc 167 KM. Większy generuje 203 KM z pojemności skokowej wynoszącej 1.751 cm³. Pozwalają one pędzić tym atrakcyjnym SUV-em z prędkościami odpowiednio 205 km/h i 220 km/k zużywając przy tym średnio 6,4 lub 6,6 litra benzyny na 100 km. Oczywiście nie przy prędkości maksymalnej ;-) Według folderu reklamowego wszystkie wersje silnikowe łączone są ze skrzyniami Tiptronic. Peugeot 4008, choć nie jest nowością targów Auto Shanghai 2017 (debiutował przed rokiem w Pekinie), wzbudzał ogromne zainteresowanie Chińczyków odwiedzających targi w Szanghaju. Ale to nic dziwnego – raz, że auto jest bardzo atrakcyjne, a dwa – wciąż zachwyca świeżością. Na ulicach Szanghaju przez sześć dni spędzonych w tym mieście, nie spotkałem ani jednego egzemplarza.
Za to specjalną oprawę miał czwarty z SUV-ów, który firma Peugeot wprowadza właśnie na rynek chiński. Tym razem jednak to Chińczycy musieli poczekać. My w Europie znamy to auto już od jesieni, kiedy to miało premierę w Paryżu. Teraz trafia do oferty na poszczególnych rynkach europejskich – można je zamawiać nawet w Polsce. Chodzi oczywiście o Peugeota 5008. W Chinach dostępny będzie dopiero niedługo, ale widać było wyraźnie podczas Auto Shanghai 2017, że producent przykłada do tego modelu naprawdę dużą wagę.
Trudno się zresztą dziwić – skoro mieszkańcy Państwa Środka chcą kupować takie samochody, to trzeba im je dostarczyć. A to klientela coraz bardziej wymagająca. Wiedzą, czego chcą, oczekiwania mają wysokie i wierzę, że docenią jakość i świetną stylistykę Peugeotów 4008 i 5008.
Na targach Auto Shanghai 2017 nie zabrakło też zwycięskiego w Rajdzie Dakar Peugeota 3008 DKR. I słusznie – warto się chwalić takimi osiągnięciami. Tym bardziej, że ten model i w tym roku ma wziąć udział w Rajdzie Jedwabnego Szlaku (Silk Way Rally). Peugeot przywiózł też na Auto Shanghai 2017 koncepcyjnego Instincta, który wzbudzał wielkie zainteresowanie w Genewie raptem półtora miesiąca wcześniej.
Krzysztof Gregorczyk