Autonomiczny Citroën AMI, którego oprogramowanie jazdy i system sterowania to dzieło brytyjskiej firmy Osmosis AI, wyruszył na publiczne drogi. Trwa program testów i kalibracji. Wkrótce do projektu dołączą kolejne podmioty.
Branża motoryzacyjna stawia coraz większy nacisk na autonomiczne technologie, a ciekawe projekty pojawiają się na całym świecie. Po trzech miesiącach intensywnych prac rozwojowych i testów, inżynierowie Osmosis AI wypuścili na publiczne drogi autonomiczny prototyp oparty na Citroënie AMI. Ten niewielki, elektryczny pojazd miejski stał się platformą dla najnowszej generacji systemów autonomicznych, opartych na sztucznej inteligencji.
Faza testów i kalibracji
Obecnie projekt wchodzi w kluczowy etap testowania i kalibracji. System autonomiczny przechodzi rygorystyczne próby na drogach, gdzie inżynierowie dopracowują algorytmy sterowania, poprawiają bezpieczeństwo i dostosowują pojazd do warunków rzeczywistego ruchu. Testy te mają kluczowe znaczenie dla spełnienia i przekroczenia branżowych norm dotyczących niezawodności oraz precyzji nawigacji. Zagadnienie nie jest trywialne, ale dzięki nowym technologiom i algorytmom ma dużą szansę na sukces. Samochodzik bez problemu radzi sobie w gęstym ruchu i wykrywa zarówno pojazdy jak i pieszych oraz zwięrzęta.
Zaawansowane oprogramowanie i AI
HOS 1.0 – Podstawowy algorytm sterowania
Pierwsza wersja systemu wykorzystuje algorytm oparty na regułach, który pozwala na wykrywanie przeszkód i analizę dróg przejezdnych. Jest to kluczowy element początkowej fazy testów.
HOS 2.0 – Sztuczna inteligencja w akcji
Kolejna iteracja systemu to HOS 2.0, który korzysta z przetwarzania obrazu i algorytmów głębokiego uczenia. Dzięki zaawansowanej analizie wizualnej system potrafi precyzyjnie oceniać warunki na drodze, wykrywać obiekty i podejmować dynamiczne decyzje w czasie rzeczywistym.
Integracja Vision-Language Model (VLM)
Zespół pracuje również nad integracją modelu VLM, który pozwoli systemowi autonomicznemu lepiej rozumieć kontekst drogowy, interpretując sygnały wizualne w połączeniu z danymi językowymi. System ten przeszedł już ponad 10.000 mil symulacyjnych testów, wykazując ogromny potencjał w identyfikacji skomplikowanych scenariuszy drogowych.
Symulacje i zaawansowane szkolenie AI
Aby zapewnić najwyższą skuteczność autonomicznej jazdy, inżynierowie opracowali autorską platformę symulacyjną Qubeley. Ten system pozwala na:
- Generowanie realistycznych scenariuszy drogowych w oparciu o wideo, tekst i analizę trajektorii.
- Wykorzystanie modelu nauczyciel-uczeń, w którym sztuczna inteligencja „uczy się” od ekspertów oraz systemów opartych na regułach, rozwijając się w sposób kontekstowy.
Dzięki temu podejściu system autonomiczny nie tylko rozpoznaje sytuacje drogowe, ale także przewiduje i reaguje na nie w sposób bardziej naturalny, zbliżony do zachowania doświadczonego kierowcy.
Firma Osmosis AI poszukuje teraz partnerów do wczesnych testów komercyjnych. O kolejnych postępach tego ciekawego projektu będziemy Was informować na bieżąco.
DriveAgent zastąpi kierowców?
Celem projektu Osmosis AI jest stworzenie uniwersalnego rozwiązania, które może zastąpić kierowców w dowolnym pojeździe, także ciężarowym. Do tego jeszcze długa droga, ale pierwszy krok został już postawiony.
Najnowsze komentarze