Citroen testuje autonomiczną wersję modelu C4 Picasso. Samochód potrafi pokonać bramki autostradowe bez udziału kierowcy. Dlaczego to takie istotne?
Nie tak dawno pisaliśmy o dokonaniach samojezdnego modelu Renault. Koncern testuje model na autostradzie w Normandii pod kątem pokonywania bramek oraz omijania robót drogowych. Podobne próby przeprowadza również Grupa PSA. Do testów służy autonomiczna wersja Citroena C4 Picasso.
Testy Citroena na prawdziwej autostradzie były możliwe dzięki współpracy PSA z operatorem autostrad VINCI Autoroutes. Podobnie, jak w przypadku autonomicznego Renault, odbywa się to dzięki interakcji pomiędzy systemami w samochodzie a inteligentną infrastrukturą.
Dlaczego pokonywanie obszaru poboru opłat jest takie istotne? Dla systemów autonomicznej jazdy, taki odcinek może być problematyczny, ze względu na brak wyznaczonych pasów na jezdni. To one kierują samojezdny model. Teraz pojazdy „uczą się” jeździć bez pomocy znaków poziomych. Trudność polega na obraniu przez model odpowiedniej trajektorii do wjazdu w bramkę oraz przewidywaniu zagrożeń ze strony czynników zewnętrznych, takich jak zbliżające się „zwykłe” samochody.
Infrastruktura daje znak pojazdowi 500 m przed bramkami w miejscowości Saint-Arnoult, we Francji w kierunku Paryża. Łączność z samochodem pozwala na podążanie po zaplanowanej trasie aż do szlabanu. Z kolei 300 m przed punktem poboru opłat, samochód otrzymuje informację, która bramka jest dostępna. Po uiszczeniu opłaty, Citroen otrzymuje sygnał, że szlaban jest otwarty i może samodzielnie wyjechać. Następnie C4 Picasso ustawia się na pasie wyznaczonym białymi liniami na jezdni. Na razie trzy pasy w Saint-Arnoult zostały dostosowane do obsługi samochodów autonomicznych. W przypadku Renault system działa podobnie, ale wskazówki dla modelu pojawiają się 1 km przed punktem poboru opłat.
Projekt, który dotyczy opracowania samojezdnego samochodu oraz jego interakcję z inteligentną infrastrukturą, został zapoczątkowany w zeszłym roku. W obszarze badań znajduje się obecnie również jazda po parkingu, znalezienie wolnego miejsca, a także poruszanie się w ruchu miejskim i radzenie sobie z korkami, wypadkami czy robotami drogowymi na trasie.
Najnowsze komentarze