W dobie rosnącego nacisku na ochronę środowiska wielu kierowców zastanawia się, czy zakup nowego, bardziej ekologicznego samochodu to rzeczywiście najlepsze rozwiązanie. Naukowcy z Kyushu University w Japonii wykazali, że dłuższe użytkowanie starszych, oszczędnych samochodów może przynieść większe korzyści dla środowiska niż szybkie przechodzenie na nowe pojazdy, w tym także elektryczne. Kluczowe znaczenie ma tu proces produkcji, który generuje znaczące emisje CO₂, zwłaszcza w przypadku samochodów elektrycznych, gdzie produkcja baterii jest szczególnie energochłonna.
Według badania, wydłużenie życia samochodu o 10% może zmniejszyć całkowity ślad węglowy motoryzacji w Japonii o imponujące 30,7 miliona ton CO₂. Wskazano również, że dłuższe użytkowanie stosunkowo nowych i oszczędnych pojazdów ma jeszcze większy wpływ na redukcję emisji niż ich szybka wymiana.
Decyzja o pozostaniu przy obecnym samochodzie czy zakupie nowego zależy jednak od kilku kluczowych czynników, takich jak zużycie paliwa, roczny przebieg czy charakter lokalnej sieci energetycznej w przypadku aut elektrycznych. Im mniejsza różnica w efektywności między starym a nowym pojazdem, tym bardziej opłaca się zatrzymać dotychczasowe auto. Z kolei osoby pokonujące duże dystanse mogą szybciej zauważyć korzyści środowiskowe wynikające z bardziej ekonomicznego lub elektrycznego pojazdu.
Badania wskazują również, że środowiskowe korzyści wynikające z zakupu nowego samochodu pojawiają się dopiero po upływie określonego czasu. W pierwszym roku zatrzymanie obecnie używanego auta samochodu jest zazwyczaj bardziej ekologiczne, ponieważ emisje związane z produkcją nowego pojazdu są bardzo wysokie. Dopiero po czterech latach nowy samochód elektryczny może mieć niższy całkowity ślad węglowy niż starsze auto o spalaniu co najmniej 9,4 litra na 100 km. W przypadku nowego samochodu spalinowego o zużyciu paliwa wynoszącym około 6,7 litra na 100 km, korzyści mogą być widoczne dopiero po siedmiu latach użytkowania.
Eksperci, w tym Dan Gearino z Inside Climate News, podkreślają, że decyzja o wymianie samochodu powinna być podejmowana świadomie. Jeśli Twój obecny pojazd zużywa niewiele paliwa i nie pokonujesz dużych dystansów – powyżej 50.000 km rocznie, lepszym rozwiązaniem jest zatrzymanie używanego auta na kolejne lata. Z kolei kierowcy posiadający pojazdy o wysokim zużyciu paliwa i realizujący duże przebiegi mogą rozważyć przejście na nowy pojazd lub samochód elektryczny, o ile lokalna sieć energetyczna sprzyja takim decyzjom.
Badanie z Kyushu University zmienia sposób postrzegania ekologii w motoryzacji. Najbardziej zrównoważone podejście często polega na tym, by jak najlepiej wykorzystać to, co już posiadamy. Utrzymywanie samochodów w dobrym stanie technicznym, ich dłuższe użytkowanie i ograniczenie zbędnych przejazdów to kroki, które każdy kierowca może podjąć, by realnie zmniejszyć emisje CO₂ i chronić środowisko.
źródło: A generlized framework for analyzing car lifetime effects on stock, flow and carbon footprint
Najnowsze komentarze