poniedziałek, 23 maja, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Będziesz musiał oddać samochód wojsku? Przed II Wojną Światową też to obowiązywało, trzeba było także oddawać motocykle i autobusy!

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-01-24
w Historia
Czas czytania 4 minut
495 5
10
428
UDOSTĘPNIEŃ
1.4k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Citroën 2CV Ghan-1 – lekki samochód rozpoznawczy z działkiem i karabinem maszynowym

Citroen 2CV mógł trafić do Polski już w 1957 roku!

Niezwykły elektryczny Bugatti z… 1926 roku

Oddanie samochodu dla wojska nie jest wynalazkiem współczesnym. Przed wojną Polacy też musieli oddawać swoje samochody a co ciekawe, listy posiadaczy aut były publikowane w powszechnie dostępnych gazetach. Z archiwów można się dowiedzieć kto miał jakie auto, na ile osób i do czego je używał.

Jakie samochody mieli Polacy na Kresach? Lektura listy ujawnia takie marki jak Austro-Daimler, Buick, Citroën, Chrysler, Fiat, Ford, Hudson, Peugeot Pontiac, Renault, Steyer, Studebaker i Tatra. Większość z tych samochodów użytkowana była prywatnie i jak widać nie przeszkadzało to rządowi zabierać je w razie potrzeby. Żadne RODO nie obowiązywało, publikowano imiona i nazwiska oraz miejscowości.

Oto jedno z takich ogłoszeń, pochodzące z 1935 roku z Tarnopolskiego Dziennika Wojewódzkiego:

„Ogłoszenie Wojewody Tarnopolskiego z dnia 31 stycznia 1935 r. Nr. W-89. w sprawie ustalenia listy kolejności osób obowiązanych do dostarczania środków przewozowych na rzecz wojska w czasie pokoju, samochodów i motocykli na rok 1935.

Na podstawie postanowiefi § 8 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Ministra Spraw Wojsko-
wych z dnia 29 lipca 1930 r. wydanego w porozumie-niu z Ministrami Skarbu i Robót Publicznych o obo-wiązku dostarczania jako środków przewozowych na rzecz wojska w czasie pokoju samochodów, motocykli i rowewów (Dz. U. R. P. Nr. 58. poz. 470), podaję poniżej listę kolejności osób, obowiązanych do dostarcza-nia środków przewozowych na rzecz wojska w czasie pokoju, samochodów i motocykli, zestawioną według powiatowych władz administracji ogólnej na rok 1935:

Na koniec jeszcze ciekawostka dla osób, które lubią wiedzieć więcej. Nie będzie na temat motoryzacji, ale zapewne Was nieco rozbawi: RODO nie obowiązywało również przy publikowaniu danych o osobach, które uchylały się od pracy.

Oto fragment z gazety:

Ogłoszenie Urzędu Wojewódzkiego Tarnopolskiego z dnia 19 stycznia 1935 r. Nr. ZO-47 dotyczące przestrogi przed osobami wyłudzającemi wsparcia. Następujące osoby, uchylające się od pracy, włóczą się po kraju, wyłudzając wsparcia na rachunek gminy obowiązanej do trwałej opieki :

a) z Województwa Tarnopolskiego: 1) Anna Franczak, urodzona 1916 r. w Czerniszówce pow. skałacki i tam zamieszkała, włóczy się od gminy do gminy, wyłudzając wsparcia na rachunek gminy w Czerniszówce;

b) z Województwa Poznańskiego: 1) Jan Nowak, robotnik, urodzony 19 czerwca 1894 r. w Parkowie pow. Obornicki, syn Wawrzyńca i Wiktorji z domu Rybarczyk-Nowaków, wyznania rzym.-kat., żonaty, zamieszkały w Obornikach przy ul. Szamotulskiej Nr. 54. 2) Majchrzak Jan, siodlarz, urodzony 25 maja 1896 w Wargowie powiat obornicki, syn Antoniego i Katarzyny z domu Sobkowiak-Majchrzaków, wyznania rzymsko-katolickiego, żonaty, ostatnio zamieszkały w Obornikach przy ul. Kopernika 37. 3) Kujawa Michał, urodzony 8. 9. 1862 r. zamieszkały w Kubalinie, gm. Daszewice pow. poznański. 4) Kordylewska Marjanna, 77 lat zamieszkała w lwnie, pow. Sroda. 5) Nowacki Florjan, urodzony 24. 12. 1912 r., syn Józefa i Marji, zamieszkały w Zbąszyniu pow. Nowy Tumyśl. 6) Slotała Franciszek, urodzony 8. I. 1919 r., syn Piotra i Stanisławy z Leszna. 7) Wolski Józef, urodzony 17. 2. 1914, syn Franciszka i Kazimiery, zamieszkały w Lwówku, pow. Nowy Tomyśl.

c) z Województwa ślaskiego: 1) Wilrbald Grzywoc, urodz. 17. 4. 1913 r. w Król. Hucie, syn Wilhelma i Franciszki wyłudza zapomogi na rachunek gminy Wielkie Hajduki.
d) z Województwa Woiyńskiego: 1. Berger Mojsze, syn Chaima (false Icka) i Frejdli, urodzony 1897 r. w Mińsku Maz. wraz z żoną Frajdlą z domu Meteler (false Franią z Broniewieckich).

Ostrzega się przed udzielaniem jakichkolwiek wsparć wymienionym osobom na rachunek gminy zobowiązanej do trwałej opieki, gdyż wsparcia te nie będą przez właściwe gminy zwracane.

źródło: Tarnopolski Dziennik Wojewódzki. 1935, nr 2

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Originally posted 2020-12-22 19:23:10.

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: CitroenRenault
Udostepnij171Tweet107Udostepnij30
Poprzedni

Polska ma szansę zyskać na rozwoj e-mobilności. Nowe miejsca pracy i zyski w zasięgu ręki

Następny

Szef Stellantis: Elektryfikacja to wybór polityczny a nie przemysłowy

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny
Carlos Tavares

Szef Stellantis: Elektryfikacja to wybór polityczny a nie przemysłowy

Renault Captur I generacji ciekawą alternatywą na rynku wtórnym. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 04/2022

Peugeot Expert

Nowy Peugeot bez bocznych poduszek powietrznych

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Łukasz - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Yaro - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Paweł - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Darek - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • wolny człowiek - Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Arek - Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?
  • Krzysztof - Dacia Jogger 1.0 TCe 110 KM Comfort. Dobrze i tanio? Wnioski z podróży – polemika
  • 308 sw 2022 - Peugeot 308, 3008 i 5008 mają nowe cenniki. 1.2 PureTech 130 w górę
  • 43443 - Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie
  • Tak - Mazda 3 2.0 Skyactive 165 KM kontra Renault Mégane 1.3 TCe 160 KM. Który lepszy?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Test: Dacia Jogger z LPG – sposób na wygodne i tanie podróżowanie
  • Norma Euro 7 to głupota. Renault wzywa do przemyślenia strategii ochrony środowiska
  • Brak części w fabryce w Trémery z powodu kradzieży. Pracownicy wynieśli 200 wtryskiwaczy
  • Fabryka Stellantis w Charleville odzyskuje ciepło i ogrzewa nimi pomieszczenia oraz domy
  • Peugeot 308, 3008 i 5008 mają nowe cenniki. 1.2 PureTech 130 w górę
  • Ile kosztuje najtańsza Dacia z klimatyzacją? Sprawdzamy ceny popularnych modeli: Duster, Jogger i Sandero 2022
  • Kolejki w warsztatach zakładających instalacje LPG
  • Czy to nowy Citroën 2CV 2022?
  • Citroën ogłasza plany na swój pierwszy samochód elektryczny dla Indii
  • Silnikovoodoo czyli hejt na małe silniki. Dlaczego Polacy nie lubią litrowych jednostek turbo?


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2020 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
10
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Reply
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.