Silniki benzynowe są dzisiaj zdecydowanie bardziej popularne niż diesle. Wśród nich znajduje się jednostka 1.4 VTi, stosowana m.in. w samochodach marek Citroën i Peugeot.
Przez całe lata 90-te i na początku dwutysięcznych wszystkie silniki benzynowe produkowane przez koncern PSA śmiało zasługują na uznanie i są godne polecenia. Dopiero współpraca z BMW zachwiała dobrą passę, wraz z pojawieniem się jednostki 1.6 THP. Na szczęście nie wszystkie silniki opracowane wspólnie z Bawarczykami to wybór podwyższonego ryzyka – z perspektywy czasu pozytywne oceny zbiera 1.4 VTi.
BMW i PSA wspólnie postanowili opracować szereg silników benzynowych, wolnossących i doładowanych dedykowanych szerokiej grupie pojazdów. Wszystkie miały korzystać z nowoczesnych rozwiązań technicznych wspomagających ich efektywność. Wśród modeli do których trafił czterocylindrowy 1.4 VTi możemy wymienić Mini One, Peugeota 207, 208, 308 I generacji czy Citroëna DS3, C4 II generacji i C3 Picasso.
Zgodnie z pierwotnymi założeniami w gamie Peugeota i Citroëna jednostka zastąpiła ceniony, lecz mocno przestarzały silnik 1.4 obecny w sprzedaży od początku lat 90-tych. W gwoli przypomnienia, korzystał z wielopunktowego wtrysku paliwa, paska rozrządu generując niewielkie koszty bieżącej obsługi. Nowa konstrukcja została opracowana całkowicie od podstaw.
Zarówno blok jak i głowicę wykonano z aluminium, co oczywiście przełożyło się na niższą masę całego silnika. Jednostka otrzymała szesnastozaworową głowicę i niezawodny wielopunktowy wtrysk paliwa. Podobnie jak pozostałe owoce współpracy z BMW, jednostka dysponuje napędem rozrządu korzystającym z łańcucha. W zależności od wersji dysponuje mocą 95-98 KM, co jest wynikiem wciąż godnym pochwały dla konstrukcji pozbawionych doładowania.
W pełni sprawny w samochodach segmentu B i C sprawuje się nad wyraz dobrze zapewniając wystarczającą dynamikę przy niskim zużyciu paliwa. Użytkownicy zwracają uwagę również na dobrą kulturę pracy i spontaniczną reakcję na gaz. Zgodnie z wizją producenta łańcuch rozrządu jest dożywotni, praktyka wygląda jednak zgoła inaczej. Interwał wymiany 4.3 litra oleju 5W30 określono na 30 tysięcy kilometrów.
Podstawowym wyzwaniem jest tutaj żywotność łańcucha rozrządu. W egzemplarzach serwisowanych zgodnie z instrukcjami producenta rzadko wytrzymuje więcej niż 150-200 tysięcy kilometrów – ulega rozciągnięciu, jest to efektem zastosowania zbyt słabych materiałów. Mechanicy sugerują regularne kontrole jego stanu i wymianę zazwyczaj po 100-130 tysiącach kilometrów – koszt operacji to około 1500 złotych.
Negatywny wpływ na żywotność silnika i łańcucha ma też zbyt długi przebieg między wymianami oleju. Skrócenie tego okresu do 10-15 tysięcy kilometrów istotnie wydłuża jego wytrzymałość. Dodatkowo, głównie w egzemplarzach z początkowego okresu produkcji, problemy mógł stwarzać napinacz łańcucha rozrządu.
Inną bolączką trapiącą większość 1.4 VTi jest nadmierne zużycie oleju. Nawet egzemplarze z relatywnie niskimi przebiegami mogą spalić 0.5-1 oleju silnikowego na tysiąc kilometrów, co przy niewielkiej pojemności układu smarowania może mieć zgubny wpływ na żywotność jednostki – w tym przypadku cotygodniowe uzupełnianie poziomu oleju w silniku bywa niestety czynnością obowiązkową.
Zbyt niski stan oleju to nie tylko gorsze smarowanie, ale również niewłaściwa praca hydraulicznego napinacza rozrządu – prowadząc do dalszych zaburzeń w pracy jednostki napędowej.
Usterkowość jednostki i zadowolenie właściciela zależne jest wprost od częstotliwości wymian oleju już od dnia zakupu i dbałości o dobry stan techniczny. Pozornie błahe zaniedbania mogą pociągnąć za sobą usterki.
Silniki 1.4 VTi stosowano m.in. w samochodach:
- Citroën C3
- Citroën C3 Picasso
- Citroën C4
- Peugeot 207
- Peugeot 208
- Peugeot 308
Najnowsze komentarze