wtorek, 28 czerwca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Benzynowy silnik 1.6 THP – czy to dobry wybór w używanym samochodzie? Eksploatacja, serwis, usterki i naprawa

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2022-01-15
w Różne, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
2.4k 24
5
2.1k
UDOSTĘPNIEŃ
7k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Renault na Le Mans Classic 2022

Citroën C4 X zostanie zaprezentowany już jutro. Pokazano film z fragmentem auta, widać tył!

Jak klimatyzacja wpływa na zużycie paliwa? Otwarte okno kontra klimatyzowanie

Przez wiele lat w gamie aut koncernu PSA oferowana była doładowana benzynowa jednostka 1.6 THP, opracowana wspólnymi siłami z inżynierami BMW. Zdobyła liczne laury w międzynarodowych konkursach (International Engine of the Year), jednak przypięto jej łatkę wadliwej i kosztownej w eksploatacji. Wśród użytkowników znajdziemy zarówno przykłady potwierdzające słowa o jej poważnych problemach jakościowych, jak i egzemplarze które nie borykały się z żadnymi trudnościami przez długie lata.

Współpracę między BMW a PSA Peugeot Citroen ogłoszono w 2002 roku. Silniki 1.6 VTi (wolnossący) i 1.6 THP (turbo) pojawiły się w samochodach obu grup w 2006. Silniki okazały się problematyczne, ale dzisiaj znamy już dokładnie przyczyny i wiemy jak im zaradzić. Dostępne są też odpowiednie części i podzespoły, które niwelują wady jednostki. Większość wad obaj producenci starał się wyeliminować w toku produkcji i jednostki po 2011 roku są już znacznie lepsze i mniej problemowe w porównaniu do tych wcześniejszych.

W redakcji mamy na przykład od nowości Peugeot 3008 rocznik 2016 z benzynowym silnikiem 1.6 THP, z którym nie ma żadnych problemów.

Silnik benzynowy 1.6 THP w zamyśle twórców zastąpić miał wolnossące jednostki, oferując przy tym wyraźnie lepszą dynamikę, elastyczność i niższe spalanie przy rozsądnym obchodzeniu się z pedałem gazu. Istotnie zadanie powiodło się, silnik zaskakuje cichą i kulturalną pracą w każdym zakresie obrotów.

W najpopularniejszej chyba wersji o mocy 156 KM sprawnie radzi sobie ze stosunkowo ciężkim Peugeotem 508 I generacji czy Citroënem C5 X7. W ruchu miejskim spalanie nie przekracza 11 litrów na 100 kilometrów, natomiast spokojna podróż drogami krajowymi pozwoli zbliżyć do wartości 7 litrów.

Wysokie zaawansowanie techniczne pozwoliło w pełni spełnić pokładane w nim nadzieje. Obok zmiennych faz rozrządu zastosowano turbosprężarkę, bezpośredni wtrysk paliwa i napęd rozrządu realizowany przy wykorzystaniu łańcucha. Udało się zaprojektować silnik praktycznie pozbawiony turbodziury (czyli takiego zakresu obrotów, w którym sprężarka pracuje mało efektywnie) a maksymalny moment obrotowy dostępny jest poniżej 2000 obrotów/minutę, co bezpośrednio przekłada się na dynamikę i finalnie niskie spalanie.

Zalety tego silnika są oczywiste, jednak w dłuższej eksploatacji wychodzi kilka wad a przyczyną większości z nich jest napęd rozrządu. Wadliwy napinacz łańcucha korzysta z oleju silnikowego, szybko dochodzi do jego rozszczelnienia co prowadzi do pracy łańcucha w niesprzyjających warunkach, zwłaszcza przed osiągnięciem temperatury roboczej. Degradacja łańcucha postępuje szybko, zwiastuny jego zużycia mogą pojawić się nawet przy przebiegu ledwie 40-60 tysięcy kilometrów. Silnik po uruchomieniu wydaje z siebie niepokojący dźwięk, przypominający pracę silnika diesla – klekotanie cichnie po osiągnięciu temperatury roboczej. W najczarniejszym scenariuszu dochodziło do przeskoczenia łańcucha na kołach zębatych, to kończyło się dewastacją zaworów i głowicy. Dlatego trzeba go wymieniać częściej i zwracać baczną uwagę na stan.

Trudności z napędem rozrządu to nie wszystko. Niepoprawne napięcie łańcucha skutkuje symbolicznym przestawieniem faz rozrządu, co przekłada się na zaburzenie procesu tworzenia i spalania mieszanki paliwowo powietrznej. Po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów dochodzi do odkładania się nagaru na zaworach, wtryskiwaczach i układzie dolotowym.

Długotrwała praca z nieprawidłowo działającymi fazami rozrządu pogłębia problem gromadzenia się zanieczyszczeń w silniku, nagar zajmuje także rowki przeznaczone dla pierścieni tłokowych blokując je – dochodzi do przedostawania się spalin do oleju. Co gorsza, olej trafia do cylindrów gdzie zostaje spalany w znacznych ilościach. Pozostawianie silnika bez ingerencji specjalisty prowadzi do dalszych zniszczeń. Olej silnikowy w kontakcie ze spalinami ulega szybszemu zużyciu, zapewnia coraz gorsze smarowanie – dodając do tego zalecany przez producenta interwał wymiany określony na 30 tysięcy kilometrów, otrzymujemy wyjątkowo niesprzyjające warunki pracy. Kolejne zalecenie dla posiadaczy THP: olej zmieniać należy znacznie częściej.

Pamiętajmy także o zauważalnym spalaniu oleju, często jednostka pracuje przy zbyt niskim jego poziomie – co odbije się na żywotności turbosprężarki. Długotrwałe gromadzenie nagaru kończy się także zablokowaniem zaworu recyrkulacji spalin. Większości wymienionych przypadłości można uniknąć odpowiednio szybko reagując na przyśpieszone zużycie napędu rozrządu.

Warto również pamiętać o o rozciągającym się łańcuchu łączącym dwa wałki rozrządu. Jego pracy towarzyszy słyszalny dla fachowca hałas, i znowu – bagatelizowanie problemu może zakończyć się uszkodzeniem głowicy. Przytrafiają się także uszkodzenia kolektora dolotowego, czy blokujące się wariatory sterujące ciśnieniem oleju w układzie – blokują się w skrajnych położeniach, silnik przechodzi w takiej sytuacji w tryb awaryjny. Defekt wariatorów wpływa na przestawienie faz rozrządu.

Kupiłem używany samochód z silnikiem 1.6 THP – jak o niego dbać?

Do końca okresu produkcji poprawiono większość wad, w tym wytrzymałość napinacza i łańcucha. Samochód z silnikiem 1.6 THP można kupić i użytkować bezpiecznie, jest jednak kilka warunków i czynności które użytkownik powinien realizować, aby uniknąć większych wydatków:

  • częstsza kontrola poziomu oleju,
  • wymiana oleju co 10 tysięcy kilometrów,
  • regularna kontrola stanu łańcucha i napinacza (przy wymianie oleju),
  • wymiana łańcucha i napinacza co 100 tysięcy kilometrów,
  • delikatne obchodzenie się z silnikiem przed jego rozgrzaniem,
  • stosowanie po zakupie i co 50-60 tysięcy kilometrów dobrej chemii czyszczącej układ dolotowy i zawory,

Ostatecznie koncern PSA zakończył produkcję silnika 1.6 THP. Zastąpiła go bezproblemowa jednostka 1.6 PureTech, występująca w odmianach do 225 KM.

Kupując samochód z silnikiem 1.6 THP z rynku wtórnego warto nie tylko wymienić potencjalnie problematyczne części, ale również dobrze go wyczyścić odpowiednimi środkami a nawet zaaplikować ceramizer. To plus regularna wymiana oleju sprawią, że będzie długo i bezproblemowo służył.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.8 5 głosy
Ocena artykułu
Tagi: porady i serwisPSA
Udostepnij842Tweet526Udostepnij147
Poprzedni

Citroën: 11 niezwykłych polskich przedwojennych reklam. „Ci co kupują samochód przez snobizm, wzdychają do Rolls Royce’a”

Następny

Citroen C4 „Cytrynka” – samochód z 1932 roku w XXI wieku

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Następny
Adam Leszczyński

Citroen C4 "Cytrynka" - samochód z 1932 roku w XXI wieku

DS Automobiles ze znaczącym wzrostem sprzedaży w roku 2021 w Hiszpanii

Nowy Peugeot 308 plug-in hybrid

Odwrót od transportu publicznego? Zaczynamy mieć klientów, którzy nigdy wcześniej nie kupowali samochodów

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
5 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Duster1 - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • Jan - Renault prezentuje model Zoe 2023
  • Abi - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • gosc - Nowa Dacia Duster Extreme: ruszyły zamówienia na polskim rynku
  • Piotr - Renault Kadjar TCe 160 – jak wypadł na długim dystansie? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 25/2022
  • jarek - Dacia musi wstrzymać produkcję na 7 dni. Co jest powodem?
  • gosc - Nowa Dacia Duster Extreme: ruszyły zamówienia na polskim rynku
  • gosc - Nowa Dacia Duster Extreme: ruszyły zamówienia na polskim rynku
  • fiti - Jaki używany samochód kupić: Renault Mégane, Ford Focus czy Hyundai i30? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 23-24/2022
  • Expert - Citroën C4 X zostanie zaprezentowany już jutro. Pokazano film z fragmentem auta, widać tył!


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Renault na Le Mans Classic 2022
  • Citroën C4 X zostanie zaprezentowany już jutro. Pokazano film z fragmentem auta, widać tył!
  • Jak klimatyzacja wpływa na zużycie paliwa? Otwarte okno kontra klimatyzowanie
  • Renault prezentuje model Zoe 2023
  • GreenWay przejmuje sieć stacji ładowania Revnet
  • Duży wzrost zamówień na Renault Trafic. Fabryka zwiększa zatrudnienie
  • Renault Kadjar TCe 160 – jak wypadł na długim dystansie? Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 25/2022
  • Opel Crossland sukcesem. Z linii montażowych zjechało już 500.000 egzemplarzy
  • Nowy DS 7 w szczegółach – dużo zdjęć i filmów
  • 100 klasycznych Peugeot na 100-lecie dealera pod Paryżem


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
5
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.