W latach 80-tych Citroën montował pod maską swojego flagowego samochodu benzynowy silnik 2.5 z turbodoładowaniem.
Na przestrzeni ostatnich dekad paleta jednostek napędowych w każdym koncernie zmieniła się kilkukrotnie. Konstrukcje niegdyś stanowiące szczyt gamy, dziś pozostają znane tylko entuzjastom marki. Jedną z ciekawszych konstrukcji Citroëna sprzed kilku dekad jest benzynowa jednostka 2.5 Turbo.
Benzynowy silnik trafił pod maskę flagowego modelu marki z owego okresu – modelu CX. Na szczycie katalogu tego ultrakomfortowego samochodu klasy średniej znajdował się czterocylindrowy benzynowy silnik wspomagany turbosprężarką. Duża przynajmniej jak na europejskie realia pojemność skokowa wsparta dodatkowo sprężarką przełożyła się na przyzwoite, chociaż nie topowe osiągi.
Inżynierom PSA nie przyświecał jednak cel związany ze sportem. Jednostka napędowa miała był nie mocna, ale przede wszystkich cicha i niezawodna. A kluczową cechą jest tu płynne oddawanie mocy oraz elastyczność. Silnik dostępny był od 1986 do 1992 roku.
Moc 168 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 294 Nm nie znajdą się na szczycie ówczesnych wyników, ale nie ma też powodu do narzekania. Inżynierowie przykryli głowicą o dwóch zaworach na każdy czterocylindrowy blok, zastosowana turbosprężarka otrzymała stałą geometrię łopat i stosunkowo niewielkie ciśnienie doładowania – co zresztą ma pozytywną cechę, wydłużając jej trwałość. Jej niska bezwładność przekładała się na praktyczny brak zjawiska turbodziury, co w doładowanych silnikach z tamtych lat było nie lada osiągnięciem.
Większość benzynowych silników dostępnych w modelu CX zasilana była gaźnikiem, niektóre konstrukcje posiadały też prosty wtrysk paliwa. Jednak 2.5 Turbo korzystał z wielopunktowego wtrysku paliwa. W starszej konstrukcji niewrażliwość na jakość i czystość tankowanego paliwa ma ogromne znaczenie – po latach użytkowania, postoju w zbiorniku paliwa i całym układzie paliwowym musiały zgromadzić się zanieczyszczenia, które trafiają do komór spalania.
Pod względem dostępności części eksploatacyjnych do jednostki 2.5 Turbo sytuacja nie wygląda idealnie, niemniej jednak nadal będziemy w stanie zaopatrzyć się w niezbędne elementy. Wiele podzespołów w razie konieczności można zamówić z francuskich, lepiej zaopatrzonych, źródeł – zamówione części dostaniemy po dwóch, trzech dniach. Musimy być gotowi oczywiście na trochę problemów wynikających nie z wad konstrukcji, lecz dużych przebiegów a niekiedy długotrwałego postoju. Kluczowe są między innymi przewody paliwowe, ich stan po zakupie trzeba zbadać i w razie potrzeby całość wymienić.
Jeśli rozważacie zakup takiego auta warto zwrócić uwagę na spore zużycie paliwa w mieście, znacząco przekraczające 10 litrów na 100 km.
Miłośników klasyków ucieszy fakt, że nie ma problemu z serwisem w Polsce – są warsztaty specjalizujące się w tych modelach, które poradzą sobie bez kłopotu z wyzwaniami . Tu szczególną pomocą będą grupy i fora dyskusyjne poświęcone zarówno Citroënowi w ogóle jak i grupy Citroëna CX. Społeczność marki jest niezwykle życzliwa i pomocna!
Najnowsze komentarze