Citroën BX? Gdy słyszymy nazwę Bertone, niemal odruchowo myślimy o smukłych liniach Lamborghini Miura, futurystycznym Countachu Marcello Gandiniego czy eleganckim Ferrari Dino 308 GT4. Trudno się dziwić — to właśnie studio Bertone wpisało się złotymi zgłoskami w historię motoryzacji, projektując jedne z najbardziej ikonicznych samochodów XX wieku. Ale niewielu wie, że tworzyli nie tylko auta. W ich portfolio znajdziemy również… zegarki.
Historia firmy sięga początku XX wieku. Założona przez Giovanniego Bertone w Turynie, firma początkowo zajmowała się budową powozów konnych. Jednak to jego syn, Nuccio Bertone, przekształcił rodzinne przedsiębiorstwo w symbol włoskiego designu motoryzacyjnego.
Citroën BX: prawdziwa historia modelu, który stał się ikoną lat osiemdziesiątych
Bertone współpracowało z największymi markami na świecie: Lamborghini, Ferrari, Maserati, Fiat, Volvo, BMW, Citroën, Volkswagen, tworząc nie tylko seryjne modele, ale również ponad 60 prototypów — futurystycznych, odważnych, często wyprzedzających swoje czasy.
BX kontra Sierra. Dwa podejścia do projektowania w roku 1980
Wśród najbardziej znanych projektów studia znajdziemy:
-
Lamborghini Miura, Espada, Marzal, Countach – auta, które zdefiniowały estetykę włoskich supersamochodów.
-
Ferrari Dino 308 GT4 – pierwsze Ferrari w historii z silnikiem V8 umieszczonym centralnie.
-
Maserati Quattroporte II, Khamsin – elegancja i luksus w czystej formie.
-
Fiat X1/9, Spider – sportowe auta dostępne dla szerszego grona kierowców.
-
Volvo 262 Coupé i 780, Volkswagen Polo, BMW 3200 CS – dowód na to, że Bertone potrafił tworzyć także bardziej „przyziemne” modele, nie tracąc przy tym nic ze swojego stylu.
-
Citroën XM i BX – to właśnie Bertone stoi za ostrymi, kanciastymi liniami tych francuskich klasyków lat 80. i 90. BX wzorowany był na Lamborghini Countach.
Citroën BX – geometryczna elegancja
Choć Citroën BX kojarzy się z francuską marką, jego projekt wyszedł spod ręki włoskich stylistów z Bertone. Auto zadebiutowało w 1982 roku i natychmiast przyciągało uwagę charakterystyczną sylwetką, która łączyła ostre linie z aerodynamiczną lekkością. To właśnie BX był jednym z przykładów, jak Włosi potrafili tchnąć emocje w nawet najbardziej racjonalne projekty. Sprzedano ponad 2 mln sztuk.
Nie tylko auta: Bertone i zegarki
Co ciekawe, Bertone nie ograniczało się jedynie do projektowania karoserii. W pewnym momencie swojej działalności studio zaczęło tworzyć również zegarki, traktując je jako miniaturowe dzieła sztuki użytkowej. Tak samo jak w motoryzacji, również w świecie zegarków Włosi postawili na odważne linie, innowacyjne materiały i nietypowe rozwiązania. Ich czasomierze wyróżniały się nowoczesnym designem, który odzwierciedlał filozofię studia: forma podążająca za funkcją, ale nigdy bez charakteru.
Dzisiaj zegarki te są trudno dostępne, ale wciąż można je spotkać na aukcjach. Te w dobrym stanie osiągają tak kosmiczne ceny jak kosmiczna była karoseria BX. Warto poszukać, jeśli chcecie oprócz samochodu mieć w kolekcji także coś mniejszego…
Najnowsze komentarze