środa, 29 czerwca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Różne

Bezpieczne Święta to święta na porządnych oponach

Ogumienie z zimową homologacją i prawidłowym ciśnieniem to spokojny wyjazd bez niespodzianek

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2021-12-23
w Różne, Wiadomości
Czas czytania 5 minut
73 2
0
64
UDOSTĘPNIEŃ
213
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Duży awans Peugeota w brytyjskim badaniu satysfakcji kierowców Driver Power 2022

Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis

Citroën AMI, ë-Berlingo i ë-C4 dla wyspy La Maddalena. Policja pojedzie na prąd

Koniec roku to szczególny czas. Święta i nowy rok, zimowa aura i ferie. W wielu przypadkach łączy je jedno – podróż, często samochodem. By bezpiecznie dojechać i wrócić kierowca musi być wypoczęty, a pojazd przygotowany do drogi. Jednym z kluczowych elementów, które w trakcie zimowej aury mają szczególne znaczenie dla bezpieczeństwa, są opony.

Świąteczne wyjazdy to nasza tradycja. Niestety narodową tradycją jest również brak zdrowego rozsądku za kierownicą, czego najlepszym przykładem są policyjne statystyki. Polska ma najwyższy europejski wskaźnik zgonów na drogach. W latach 2016-2019 na krajowych trasach doszło do największej liczby wypadków śmiertelnych na Starym Kontynencie, na miliard przebytych kilometrów[1]. Do wielu z tych tragicznych w skutkach wydarzeń dochodzi w okresie jesienno-zimowym, jak też święta, które charakteryzują się dużym natężeniem ruchu na drogach.

– Polacy lubią podróżować. Nie inaczej jest w okresie świątecznym. Niestety szybko zapadający zmrok, niesprzyjająca aura oraz niskie temperatury utrudniają jazdę. By bezpiecznie dojechać do celu nie wystarczą umiejętności i dobry stan techniczny pojazdu. O tej porze roku kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze mają także porządne opony z homologacją zimową – uważa Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Wymień na czas

Żeby uniknąć wypadku na drodze podczas zimy trzeba pamiętać o kilku podstawowych kwestiach. Wśród nich jest m.in. wymiana opon na zimowe. Znaczny odsetek kierowców ma problem z oceną, kiedy powinno dokonać się sezonowej zmiany. Wiele osób tkwi w przeświadczeniu, że takim momentem są pierwsze opady śniegu i oblodzenia. A to duży błąd! Opony wymieniamy się w momencie, kiedy o poranku temperatury spadają poniżej 7 st. Celsjusza.

– Przy hamowaniu na suchej drodze, przy temperaturze 10ºC, opona letnia ma niewielką przewagę 20-30 cm krótszej drogi hamowania (nad tzw. zimówkami). Jednak wieczorem temperatura może spaść, a tym samym letnie ogumienie zacznie być niebezpieczne. Najnowszy test PZPO[2] pokazuje, że już w temperaturze 6°C na mokrej nawierzchni, bez śniegu, samochód osobowy na letnich oponach z prędkości 85 km/h zahamuje o 6 metrów dalej niż na zimowych. Dlatego z wymianą letniego ogumienia na zimowe lub całoroczne nie czekamy na pierwszy śnieg – wyjaśnia Piotr Sarnecki.

Guma nie może pękać

Zanim jednak założymy opony zimowe na felgi, a następnie na samochód, warto skontrolować ich stan. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, głębokość bieżnika w Polsce nie powinna być mniejsza niż do wskaźnika minimalnego zużycia opony określonego przez jej producenta. Jeśli go nie ma, to do głębokości 1,6 mm. Jest to dolna granica, której nie można przekroczyć. Ponadto należy się przyjrzeć czy na ogumieniu nie ma widocznych pęknięć. Jeżeli by się pojawiły, nie pozostaje nic innego, jak tylko zakupić nowy komplet. Podobnie jest z wybrzuszeniami. W wielu przypadkach są one wynikiem najechania na przeszkodę (np. dziura w drodze, studzienka), a konsekwencją może być pęknięcie podczas jazdy.

Nie wolno zapomnieć też o kole zapasowym. Choć rzadko się go używa, to również trzeba sprawdzić, czy jest w dobrym stanie. Nigdy nie wiadomo, kiedy się przyda.

Sprawdź ciśnienie

Kolejnym punktem na tzw. „check liście” jest ciśnienie opon. Obecnie większość nowych samochodów posiada czujniki ciśnienia w ogumieniu. To jednak nie zwalnia użytkowników z obowiązku regularnego sprawdzania czy stan napompowania jest odpowiedni. Jasno trzeba podkreślić, że producenci pojazdów ściśle określają jakie powinny być te parametry. Można je znaleźć np. na słupku bocznym (słupek „B”). Dzięki przestrzeganiu zaleceń będziemy mogli cieszyć się z właściwego prowadzenia naszego pojazdu. Trzeba też pamiętać, że ciśnienie w oponach sprawdzamy na zimno, najlepiej raz w miesiącu i każdorazowo przed każda dalszą podróżą. Tak samo sprawdzamy wspominane koła zapasowe – czy są napompowane do odpowiedniego poziomu ciśnienia.

Pakuj z głową

Istotne podczas wyjazdów jest też pakowanie. Przypadkowe rozmieszczenie bagaży może mieć opłakane skutki. Niezabezpieczona walizka czy nawet telefon komórkowy w momencie wypadku nabierają energii kinetycznej porównywalnej z uderzeniem przez betonowy słup. Przykład? 9 kg pakunek przy nagłym hamowaniu z prędkości 90 km/h przelatuje przez auto z siłą uderzenia aż 450 kg! Warto zawczasu zabezpieczyć wszystkie luźne przedmioty oraz zadbać także o pupili.

Skontroluj płyny

Przed wyjazdem w zimową podróż warto sprawdzić poziom płynów eksploatacyjnych np. chłodniczego, hamulcowego, oleju silnikowego i płynu do spryskiwaczy). Trzeba także sprawdzić stan oświetlenia – czy świeci właściwie i czy żadna żarówka nie jest przepalona.

 

Więcej informacji na stronie oponymajamoc.pl.

 

 

źródło: Genesis PR; zdjęcie: KG

[1] https://www.motofakty.pl/artykul/polskie-drogi-najniebezpieczniejsze-w-europie-ranking.html

[2] https://www.youtube.com/watch?v=XhDF4FOko5c

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: bezpieczeństwoporady i serwis
Udostepnij26Tweet16Udostepnij4
Poprzedni

Turbo Compound – nowa generacja silników Renault Trucks. Moc i oszczędność!

Następny

Elektryczny Peugeot, Citroën i DS z dopłatą. PSA Finance w programie „Mój Elektryk”

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny
Nowy Citroen e-C4

Elektryczny Peugeot, Citroën i DS z dopłatą. PSA Finance w programie „Mój Elektryk”

Dacia nową ulubioną marką Francuzów. Pokonała Peugeot i Renault

Peugeot 4008, Peugeot 308 Cross

Peugeot: jakie nowości modelowe w 2022 roku?

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Tomasz - Dlaczego kierowcy Audi i BMW jeżdżą jak idioci? Nowe wyniki badań zachowań za kółkiem zaskakują
  • czy to - Peugeot Partner I – oszczędne rozwiązanie dla firmy i dla wymagającej przestrzeni rodziny. Tani diesel
  • Anonimowo - Dlaczego kierowcy Audi i BMW jeżdżą jak idioci? Nowe wyniki badań zachowań za kółkiem zaskakują
  • Marcin - System start – stop: wyłączać czy nie wyłączać? Oto jest pytanie
  • Jdm - Citroën AMI, ë-Berlingo i ë-C4 dla wyspy La Maddalena. Policja pojedzie na prąd
  • Marcin ( ten co go kasują) - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Jdm - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Roman - Duży awans Peugeota w brytyjskim badaniu satysfakcji kierowców Driver Power 2022
  • Drakster - Duży awans Peugeota w brytyjskim badaniu satysfakcji kierowców Driver Power 2022
  • Krzysztof Gregorczyk - Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Duży awans Peugeota w brytyjskim badaniu satysfakcji kierowców Driver Power 2022
  • Nowy Citroën C4 X – tak wygląda najnowszy model marki: AKTUALIZACJA – zdjęcia, film, opis
  • Citroën AMI, ë-Berlingo i ë-C4 dla wyspy La Maddalena. Policja pojedzie na prąd
  • Dlaczego kierowcy Audi i BMW jeżdżą jak idioci? Nowe wyniki badań zachowań za kółkiem zaskakują
  • Nowy Fiat Uno nadjeżdża? Nowy model będzie crossoverem klasy B
  • Renault chce uzyskać oszczędności rzędu 200 mln euro rocznie ze zbierania danych
  • Akcjonariusze Nissana odrzucają propozycję uznania Renault za podmiot dominujący
  • Jaki samochód najmniej pali? Citroën i ciekawe wyniki przedwojennego konkursu na oszczędność paliwa
  • Peugeot Partner I – oszczędne rozwiązanie dla firmy i dla wymagającej przestrzeni rodziny. Tani diesel
  • Nowa Dacia Duster po tuningu Carpoint mieni się kolorami w słońcu


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.