Koncern Stellantis jest jednym z partnerów zaangażowanych w projekt „Arena Przyszłości”. To tor doświadczalny zlokalizowany przy autostradzie A35 we Włoszech – drodze łączącej Brescię i Mediolan. Tor ma długość 1.050 metrów i jest zlokalizowany w pobliżu zjazdu Chiari Ovest. Doprowadzono do niego linię energetyczną o mocy 1 MW. Ideą powstania obiektu było testowanie rozwiązania DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer), w którym akumulatory trakcyjne aut elektrycznych ładowane są indukcyjnie podczas jazdy. W tym celu pod asfaltem umieszcza się przewody elektryczne.
DWPT jest jedną z głównych technologii stworzonych w celu natychmiastowego i namacalnego reagowania na wymagania dotyczące dekarbonizacji i zrównoważenia środowiskowego w sektorze mobilności. Udział Stellantis w tym projekcie wpisuje się w strategię elektryfikacji zilustrowaną przez Spółkę podczas Dnia EV w lipcu 2021 roku. Wśród partnerów znajdują się też instytucje publiczne i uczelnie wyższe.
Po ustaleniu technologii elektryfikacji dróg i zapewnieniu zasilania, rozpoczyna się trzecia faza projektu, skupiająca się na pilotażu stosowanej technologii. Inauguracja toru o długości 1.050 metrów zakończyła się sukcesem. „Arena Przyszłości” jest teraz gotowa do przetestowania w terenie innowacyjnej technologii wykorzystywanej do ładowania pojazdów elektrycznych podczas jazdy po torze.
Aby to zrobić, pierwsze pojazdy (nowy Fiat 500 i autobus Iveco E-Way) zostały przystosowane do testowania systemu i przejechały już wiele kilometrów, z więcej niż zachęcającymi wynikami. Celem jest pokazanie, w jaki sposób system DWPT – główna cecha „Areny Przyszłości” – okazuje się być jednym z najlepszych kandydatów w udzielaniu natychmiastowych, konkretnych odpowiedzi, jeśli chodzi o wymagania dotyczące dekarbonizacji i zrównoważenie środowiskowe w sektorze mobilności.
Udział Stellantis w tym projekcie wpisuje się zatem w strategię elektryfikacji zilustrowaną przez firmę podczas Dnia EV 8 lipca 2021 r. Głównym celem jest oferowanie klientom nie tylko najnowocześniejszych pojazdów o dużym zasięgu i ultraszybkich prędkościach ładowania, ale także całego ekosystemu usług, który może zaspokoić wszystkie potrzeby coraz bardziej wymagającej grupy klientów. Do 2025 roku Stellantis planuje zainwestować ponad 30 miliardów euro w elektryfikację i rozwój oprogramowania, aby wspierać plany dekarbonizacji i jednocześnie zapewnić „najlepszą w swojej klasie” satysfakcję klientów na całym świecie.
„To najnowocześniejsze rozwiązanie, które zapewnia konkretną odpowiedź na problemy dotyczące zasięgu i opłat, o które martwią się klienci. Przyspieszamy naszą rolę w definiowaniu mobilności przyszłości i w tym sensie technologia DWPT wydaje się być zgodne z naszym pragnieniem oferowania konkretnych odpowiedzi na wymagania klientów. Ładowanie pojazdów w ruchu zapewnia wyraźne korzyści pod względem czasu ładowania i wielkości ich akumulatorów” – twierdzi Anne-Lise Richard, szefowa Global e-Mobility Business Unit w Stellantis.
Za pomocą DWPT pojazdy elektryczne można ładować „bezprzewodowo”, jeżdżąc nimi po pasach drogowych wyposażonych w innowacyjny system przewodów montowanych pod asfaltem. Technologia ta może być dostosowana do wszystkich pojazdów wyposażonych w specjalny „odbiornik”, który przekazuje energię pochodzącą z infrastruktury drogowej do akumulatora, mając na celu zapewnienie mobilności „zeroemisyjnej”. Jednocześnie zaawansowana łączność za pośrednictwem technologii IOT (Internetu Rzeczy) zagwarantuje maksymalne bezpieczeństwo na drogach, możliwe dzięki stałemu swoistemu dialogowi między autostradą, a poruszającymi się nią pojazdami. Nawierzchnia drogi zostanie również zoptymalizowana w celu zwiększenia jej trwałości bez zmiany wydajności i skuteczności ładunku indukcyjnego.
Ten projekt jest pierwszym przykładem wspólnych innowacji na rzecz „zeroemisyjnej” mobilności ludzi i towarów. Operator autostrady A35 Brebemi-Aleatica i Stellantis – wraz z ABB, Electreon, FIAMM Energy Technology, IVECO, IVECO Bus, Mapei, Pizzarotti, Politechniką Mediolańską, Prysmianem, TIM, Uniwersytetami Roma Tre i Parma, Strażą Pożarną i Policją Drogową – podjęli teraz poważny i niezwykle konkretny krok ku przyszłości. „Arena Przyszłości” została niedawno wymieniona przez prestiżowy magazyn „Time” jako jeden ze 100 najważniejszych wynalazków 2021 roku.
w oparciu o informację prasową Stellantis
Krzysztof Gregorczyk
zdjęcie: Stellantis
Najnowsze komentarze