Legendarna Bogini – klasyczny Citroen DS. z 1955 roku – zdobył prestiżową nagrodę w najnowszej edycji Motor Klassik Award 2020. Bogini zdobyła aż 31,3% głosów w kategorii klasycznych sedanów. W plebiscycie wzięło udział ponad 17.000 fanów klasycznej motoryzacji.
Rynek samochodów zabytkowych w Niemczech jest jednym z najważniejszych na kontynencie europejskim. Dlatego bardzo nas cieszą wieści, które docierają od naszych zachodnich sąsiadów. W plebiscycie Motor Klassik Award 2020 kategorię klasycznych sedanów wygrała Bogini. Bogini, czyli legendarny Citroën DS. Francuzi mówili o nim „Déesse”, co tłumaczy się właśnie jako „bogini”. Ten samochód, który miał swoją premierę 65 lat temu podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, pokonał nie tylko niemiecką, ale i międzynarodową konkurencję! Znalazł wielu fanów wśród ponad 17.000 czytelników, którzy głosowali na awangardowy projekt i najnowocześniejsze wówczas technologie.
Ludzie, którzy pojawili się na wspomnianym Salonie Samochodowym w Paryżu w 1955 roku, przeżyli szok odwiedzając stoisko Citroëna. Niesamowity kształt, obłędna stylistyka samochodu, który mogli tam zobaczyć, na zawsze weszła do kanonów motoryzacji. Citroëna DS nie dało się i nie da do dziś pomylić z czymkolwiek innym jeżdżącym po drogach świata! Ale wygląd, to nie wszystko. Bogini okazała się samochodem nie tylko wyjątkowym designersko, ale przede wszystkim technicznie. Układ hydropneumatyczny odpowiadał w tym aucie nie tylko za zawieszenie, ale i za szereg innych systemów. Pisaliśmy na ten temat niejednokrotnie i pewnie jeszcze nieraz pisać będziemy.
Pierwszego dnia targów sprzed 65 lat podpisano około 12.000 umów sprzedaży na ten samochód! Legendarny model jest do dziś uważany za symbol francuskiego samochodu luksusowego i często stanowi wzór dla innowacji i designu w obecnych modelach DS Automobiles. Bogini do dziś inspiruje stylistów i designerów marki, która została wyodrębniona z Citroëna, a w swojej nazwie ma legendarne literki DS.
Inteligentny układ zawieszenia DS Active Scan Suspension, jaki znajdziecie w DS 7 Crossbacku oraz w nowym DS 9, jest inspirowany systemem hydropneumatycznym DS 19. Kamera w górnej części przedniej szyby, kilka czujników nachylenia i akcelerometry stale analizują stan drogi. Dane są przesyłane praktycznie w czasie rzeczywistym do komputera, który kontroluje indywidualnie zawieszenie każdego koła i stale dostosowuje twardość amortyzatorów. W rezultacie samochody te oferują doskonały komfort i przyjemne prześlizgiwanie się nad nierównościami – w zgodzie z modelem, jaki wypracowała Bogini.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z otrzymania tej nagrody. Pokazuje ona, że samochody premium z Paryża wywołują wielki entuzjazm również w Niemczech. DS 19 ucieleśnia wartości naszej marki dotyczące indywidualności i innowacji w wyjątkowy sposób. Dzięki naszym nowym modelom SUV i niedawno zaprezentowanemu luksusowemu sedanowi DS 9, pozwalamy żyć tym wartościom po dziś dzień” – powiedział Lukas Dohle, dyrektor zarządzający DS Automobiles w Niemczech.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze