„Boom na SUV-y ma swoje granice i kiedyś się skończy. Nie może być trwały i długowieczny” – twierdzi Maxime Picat, prezes marki Peugeot. Oczywiście Francuzi nie zamierzają tego trendu ignorować, czego dowodem są przygotowywane dwie ważne premiery – nowe wersje Peugeotów 3008 i 5008, które będą SUV-ami, czy crossoverami. Ale z czasem SUV-y stracą zainteresowanie klientów.
Maxime Picat dobrze wie, że nie stanie się to w najbliższym czasie. Jeszcze przez co najmniej kilka lat boom na SUV-y będzie trwał, a ta część rynku będzie się rozwijać. Ale już teraz pojawiają się klienci w pewien sposób zmęczeni tym trendem, którzy szukają już czegoś innego. Nie da się ukryć, że i niżej podpisany nie jest jakimś wielkim fanem SUV-ów ;-)
„Już teraz pytamy, w którym kierunku podąży zainteresowanie klientów po SUV-ach” – mówi Picat. – „Próbujemy przewidywać przyszłość, mamy kilka ciekawych pomysłów, które możemy wdrożyć, gdy popularność SUV-ów zacznie słabnąć. Dostrzegamy znaczącą liczbę klientów twierdzących, że nie chcą SUV-a, ale którzy również sedany i hatchbacki uważają za nudne. Ci ludzie chcą czegoś innego, piękniejszego. Nie powiem dziś, co to miałoby być, ale jest to obszar, który badamy ze sporą energią”.
Maxime Picat zasugerował, że eksplozja zainteresowania SUV-ami powinna być dla producentów powodem co najmniej do zastanowienia. To swego rodzaju presja wywierana na producentów samochodów, bo SUV-y są z natury mniej efektywne. Poza tym możliwości realnej zmiany sylwetki SUV-ów są dość ograniczone.
„Nie widzę realnych możliwości dużej dywersyfikacji sylwetek nadwozia. Owszem – są coupe, są nawet kabriolety, ale realnie jest to ograniczona paleta nadwoziowa, jaką można budować na autach typu SUV. Owszem, można budować takie samochody, ale ich funkcjonalność będzie jeszcze niższa, niż zwykłych SUV-ów. Owszem, era SUV-ów potrwa jeszcze dość długo, ale już musimy myśleć o tym, co zaproponujemy później” – podsumował Picat.
W 2015 roku SUV-y i crossovery stanowiły około 23% całej sprzedaży nowych aut na Starym Kontynencie i blisko 35% w Stanach Zjednoczonych. Analitycy przewidują, że w roku 2020 SUV-y i crossovery mogą stanowić nawet połowę sprzedaży nowych samochodów na świecie. A gdy będzie ich naprawdę dużo, to kto wie, czy nagle nie staną się de mode i nagle ludzie odrzucą je z dnia na dzień dosłownie. I na taką ewentualność warto być przygotowanym.
KG
Najnowsze komentarze