Ciekawe zestawienie, porównujące wysokość wydatków reklamowych poszczególnych producentów samochodów w Polsce. Nałożyliśmy finanse na ilość rejestrowanych samochodów i okazuje się, że Citroën i Peugeot wydają znacznie więcej na reklamę by sprzedać jedno auto niż Renault i Dacia.
Zestawienie, które przygotowała firma Kantar Media obejmuje okres styczeń-luty 2022. Podaje wysokość budżetów reklamowych na reklamy w internecie, radiu i telewizji. Są to kwoty cennikowe, nie uwzględniające indywidualnych rabatów, dlatego te dane trzeba traktować jako umożliwiające porównanie poziomu wydatków oraz ich efektywności pomiędzy poszczególnymi markami.
Postanowiliśmy więc sprawdzić jak wydane kwoty mają się do liczby zarejestrowanych pojazdów, które podawane są w raportach Samaru. Wyniki są co najmniej zaskakujące.
Porównanie wydatków Renault, które uwzględniają również reklamy Dacii a Peugeot oraz Citroëna musi budzić sporo pytań o efektywność wydawania pieniędzy, kwoty są bowiem nieporównywalne! Peugeot, aby sprzedać jeden samochód, wydał cennikowo około czterech tysięcy złotych, Citroën podobnie tysięcy. W tym samym czasie wydatki na wsparcie sprzedaży auta Dacia i Renault wynoszą średnio tysiąc czterysta złotych.
Wydatki na reklamę w okresie styczeń-luty 2022:
Marka |
Ilość zarejestrowanych aut styczeń-luty |
Szacowany budżet reklamowy |
Koszt na jeden sprzedany samochód |
Citroen Polska |
1 302 |
5 334 237,00 zł |
4 096,96 zł |
Peugeot Polska |
2 241 |
9 537 960,00 zł |
4 256,12 zł |
Renault i Dacia |
7 373 |
10 647 376,00 zł |
1 444,10 zł |
Nawet jeśli uwzględnimy, że są to dane cennikowe netto, nie uwzględniają rabatów, to różnica pomiędzy tym co wydaje Dacia i Renault a Citroën i Peugeot jest dość duża.
Warto jednak zauważyć, że obliczania powyższe obarczone jednak nie obrazują bezpośredniego związku zamówień z reklamą aut w danym okresie a jedynie wydatki na tle rejestracji wynikających z zamówień złożonych kilka miesięcy temu. Nie można więc z tego wyciągać bezpośrednich wniosków dotyczących efektywności wydawanych środków a jedynie te, dotyczące trendów sprzedaży i zdolności danego producenta do dostarczenia odpowiedniej ilości aut na rynek.
źródło danych: Kantar Media, Samar
Najnowsze komentarze