Citroën proponuje model coupé o wyposażeniu najwyższej jakości oraz doskonałych, a jednocześnie przyjaznych dla środowiska parametrach technicznych. Dzięki smukłym proporcjom, karoserii w kolorze ognistej czerwieni, unikalnym drzwiom oraz wszechobecnym chromowanym elementom wykończenia ten czteroosobowy, czterodrzwiowy model coupé ożywia motoryzacyjną pasje.
Uczucie, które wywołuje C-Métisse od pierwszego wejrzenia, zostaje potwierdzone wspaniałymi wrażeniami w czasie jazdy, dzięki stanowisku kierowania wyposażonemu w urządzenia oparte na najnowszych zdobyczach technologicznych, dzięki osiągom, jakie zapewnia hybrydowy wysokoprężny układ napędowy oraz dzięki wyjątkowej budowie nadwozia.
Wykorzystując to samo przyszłościowe rozwiązanie, które zostało już zaprezentowane przez Citroëna na początku roku w prototypowym modelu C4 Hybride HDi, C-Métisse wyróżnia się umieszczeniem silników elektrycznych przy tylnych kołach. Ta konfiguracja przyczynia się do lepszych osiągów pojazdu i optymalnie zwiększa możliwości układu napędowego.
Idealnie przystosowana do charakteru C-Métisse koncepcja potwierdza możliwości marki w zakresie wdrażania różnych rozwiązań hybrydowych i jej nieustanne dążenie do zmniejszenia zużycia paliwa i poziomu emisji dwutlenku węgla.
Najwyższej klasy model C-Métisse spełnia również oczekiwania pasażerów, zapewniając im przestronne wnętrze z trzema indywidualnymi siedzeniami pokrytymi tapicerką z białej skóry, oferującymi wzorowy komfort.
C-Métisse: źródło niezapomnianych wrażeń i emocji
Wszystkie elementy C-Métisse zapowiadają niezapomniane odczucia w czasie jazdy. Smukłe proporcje i płynność linii tworzą wrażenie harmonii i mocy. Drzwi wyposażone w specjalny mechanizm otwierania zachęcają do zajęcia miejsca w samochodzie. Wystrój wnętrza wykonany ze szlachetnych materiałów, komfortowe fotele i nowoczesna technologia zostały zaprojektowane z myślą o przyjemności kierowania, a także o dobrym samopoczuciu trojga pasażerów.
Coupé o rasowej sylwetce. Już na pierwszy rzut oka C-Métisse sprawia szokujące wrażenie. Długa (4,74 m), szeroka (2 m) i niska (1,24 m) sylwetka o wyrazistym, rzeźbionym kształcie wywołuje podziw, który jednak nie onieśmiela, a wręcz przeciwnie – samochód oczarowuje i przyciąga. Zarówno kształt tylnych nadkoli, pokrywy silnika, jak i klapy tylnej wyróżnia się krągłymi, sprężystymi i zmysłowymi liniami.
C-Métisse urzeka również dynamizmem, który emanuje z jego sylwetki. Potencjalna energia jest odczuwalna nawet w czasie postoju. Dzięki bardzo dużej przedniej pokrywie silnika i zredukowanemu do minimum zwisowi tylnemu C-Métisse nawiązuje do zrównoważonej budowy pojazdów ze złotej epoki modeli przeznaczonych do dalekich podróży.
Zarys sylwetki C-Métisse jest również wyrazem dążenia do optymalnej aerodynamiki, zapewniającej zmniejszenie zużycia paliwa i poziomu szkodliwych dla środowiska emisji spalin, we współpracy z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi w tym zakresie.
Okalające, wkomponowane w logo marki, reflektory posiadają rząd diodowych lampek, które zapalają się progresywnie w zależności od kąta skrętu kierownicy i prędkości pojazdu, zapewniając optymalne oświetlenie w czasie jazdy nocą po krętej drodze. Tego typu rozwiązania, choć wykonane oczywiście w zupełnie innej technologii, znamy już z Citroëna DS., którego zaprezentowano przed przeszło półwieczem…
Opony Michelin oraz obręcze z centralną nakrętką mocującą nadają C-Métisse sportowy wygląd, a technologia ich wykonania została opracowana zgodnie z koncepcją modelu tak, aby uzyskać optymalny opływ powietrza oraz jak najlepszy parametr Cx – 0,30.
C-Métisse zaskakuje zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi, w szczególności w dziedzinie drzwi. Pierwsza niespodzianka to obecność tylnych drzwi w samochodzie, który jest doskonałym przedstawicielem kategorii coupé.
Drugie zaskoczenie to spektakularny, niemal baletowy, sposób otwierania drzwi. Niezależnie od niezwykłego efektu wizualnego to skuteczne rozwiązanie ułatwia dostęp do wnętrza. Drzwi w momencie otwierania częściowo odsuwają dach stanowiący główna przeszkodę w niskich samochodach i zapewniają doskonałą dostępność.
Bagażnik otwierany w układzie równoległym dopełnia estetycznych wrażeń.
Stanowisko kierowania zostało zaprojektowane z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć technologicznych, które umożliwiają kierującemu pełną koncentrację i zapewniają maksymalną przyjemność w czasie jazdy. Kierowca może skorzystać z następujących urządzeń:
– kierownicy z nieruchomym centralnym zestawem przełączników sterujących, umożliwiających obsługę najważniejszych funkcji zapewniających komfort i wspomaganie kierowania (radio, ogranicznik prędkości, komputer pokładowy, oświetlenie, kierunkowskazy i wycieraczki); tego rodzaju rozmieszczenie, jak również płytkowe przyciski zmiany biegów zlokalizowane za kierownicą, pozwalają uniknąć wszelkich zbędnych manewrów, oferując kierowcy nadzwyczajny komfort jazdy;
– przycisków zapłonu i rozruchu, umieszczonych na konsoli dachu, które wywołują wrażenie sterowania myśliwcem;
– pozycji kierowania, która ma zapewnić optymalną wysokość na poziomie wzroku kierowcy, a tym samym regulacji siedzenia wyłącznie na wysokość. Ma to zagwarantować osiągnięcie najbardziej komfortowej pozycji; temu celowi służy również zawieszony zagłówek, zamocowany do dachu, i dwa przełączniki elektryczne do korygowania pozycji kierownicy i układu aluminiowych pedałów.
Nowatorski system regulacji stanowiska kierowania zapewnia kierowcy optymalną pozycję bez uszczerbku dla przestrzeni, którą mogą dysponować pasażerowie z tyłu. Nowoczesne urządzenia techniczne doskonale współgrają ze stylistyką stanowiska kierowcy, wyróżniającego się oryginalnym centralnym panelem podzielonym pięcioma występami, pomiędzy którymi są rozmieszczone przełączniki nawigacji, regulacji siedzeń, kierownicy i pedałów, aluminiowa dzwignia skrzyni biegów, funkcja otwierania bagażnika, funkcja regulacji prześwitu karoserii oraz funkcja sportowego trybu jazdy.
Centralny panel został przedłużony w kierunku kabiny w formie trzech listew, które za pomocą świetlnych sygnałów informują pasażerów o bieżącym trybie napędu hybrydowego (tryb ZEV – Zero Emission Vehicle – doładowanie, funkcja „boost”…). Świetlnym sygnałom towarzyszą efekty dźwiękowe słyszalne z chwilą otwarcia drzwi, które sygnalizują niektóre czynności kierowcy (zajęcie miejsca w pojeździe, rozruch, nawigacja przy pomocy komputera pokładowego) oraz informują go o stanie otwarcia spoilerów aerodynamicznych. Tego rodzaju aranżacja ożywia samochód sprawiając, że z zimnego, technologicznego tworu przekształca się w
żywy organizm.
Pokryta białą tapicerką przestrzeń przeznaczona dla trojga pasażerów została starannie dopracowana, aby zapewnić im doskonałe samopoczucie. Trzy niezależne fotele swoją stylistyką wywołują wrażenie komfortu i lekkości. To uczucie spotęgowane jest zwiewnymi kształtami kabiny obitej skórą z aluminiowymi elementami wykończenia, co podkreśla przynależność C-Métisse do kategorii niepowtarzalnych, luksusowych samochodów.
Z myślą o optymalnym komforcie pasażerów każdy fotel wyposażony został w indywidualną regulację klimatyzacji, której funkcje sterowania są umieszczone w skórzanej tapicerce paneli drzwi (jeszcze wygodniej, niż w C4 Picasso), oraz w indywidualne oświetlenie zlokalizowane na suficie.
Dzięki dużemu i idealnie wykorzystanemu rozstawowi osi (3 m) kabina z tyłu wyróżnia się przestronnością niespotykaną w tego rodzaju modelach, a przestrzeń na wysokości kolan pasażerów spełnia standardy limuzyny. Obite skórą schowki na bagaże są harmonijnie dobrane do stylu wnętrza.
Niezależnie od tylnego bagażnika otwierającego się w układzie równoległym, podróżujący mogą skorzystać z dwóch schowków bagażowych znajdujących się z tyłu kół przednich. To rozwiązanie zostało zaprojektowane specjalnie dla tego prototypu.
Inteligentna koncepcja C-Métisse polega na umiejętnym połączeniu:
– hybrydowego wysokoprężnego układu napędowego,
– optymalnej aerodynamiki,
– ograniczonego ciężaru.
Dzięki temu pojazd oferuje doskonałe osiągi, zapewniając jednocześnie kontrolę zużycia paliwa i dbałość o środowisko.
C-Métisse posiada hybrydowy wysokoprężny układ napędowy obejmujący:
– wysokoprężny silnik spalinowy V6 HDi FAP współpracujący z automatyczną sześcioprzełożeniową skrzynią biegów z napędem na przednie koła, osiągający moc 150 kW (208 KM),
– dwa silniki elektryczne umieszczone przy tylnych kołach, z których każdy posiada moment 400 Nm i moc 15 kW (20 KM).
Dzięki hybrydowemu wysokoprężnemu układowi napędowemu C-Métisse przyczynia się do ochrony środowiska, w szczególności w czasie jazdy w warunkach ruchu miejskiego w trybie ZEV (Zero Emission Vehicle) umożliwiającym wykorzystanie „rozszerzonego” napędu elektrycznego, który w pełni eliminuje uciążliwy hałas (około 3 km z prędkością 30 km/h) czy też w trasie wymagającej częstego przyspieszania i zwalniania, kiedy układ hybrydowy zapewnia
ograniczenie zużycia paliwa poprzez wspólne wykorzystanie dwóch rodzajów energii.
W czasie jazdy po autostradzie wysokoprężny silnik spalinowy V6 HDi z filtrem cząstek stałych (FAP) oferuje doskonałe osiągi.
Dzięki kontroli zużycia paliwa, a tym samym ograniczeniu emisji spalin, C-Métisse wykazuje spalanie w cyklu miejskim na poziomie jedynie 6,5 l/100 km oraz poziom emisji dwutlenku węgla wynoszący 174 g/km.
Przyjemność jazdy, podstawowy atut dla miłośników motoryzacji, zwłaszcza w wydaniu kiedyś określanym mianem Gran Tourismo (Wielkiej Turystyki), w żaden sposób nie ucierpiała. W przypadku energicznego wciśnięcia pedału przyspieszenia i natychmiastowego żądania większego momentu, funkcja „boost” pozwala na połączenie momentu silnika spalinowego z momentami silników elektrycznych, dzięki czemu C-Métisse wykazuje parametry godne sportowego samochodu bez zwiększania zużycia paliwa. Prędkość w przedziale od 0 do 100 km/h jest osiągana w czasie 6,2 sekund, a odległość 1000 m od chwili ruszenia zostaje przekroczona w czasie 25,4 sekund.
Zamiast maksymalnej prędkości, z której nie można korzystać w normalnych warunkach ruchu drogowego, szczególny nacisk został położony na przyjemność jazdy dzięki szybkim przyspieszeniom. Przykładowo przyspieszenie z 80 do 120 km/h następuje w czasie 4,2 sekund.
Ponadto w trybie „boost” pojazd pracuje z napędem na cztery koła, ponieważ silniki elektryczne napędzają koła tylne, podczas gdy silnik spalinowy obraca koła przednie, zapewniając jednocześnie idealną sterowność.
Również w przypadku, gdy czujniki ESP sygnalizują trudne warunki przyczepności, C-Métisse uruchamia silniki elektryczne i przechodzi na tryb pracy z napędem na cztery koła. W ten sposób kierowca ma zapewniona lepsza sterowność i może bezpiecznie wykorzystać potencjał C-Métisse w każdych warunkach.
Oprócz silników, układ napędowy jest zbudowany z zespołu wysokonapięciowych akumulatorów zasilających silniki elektryczne. Umieszczony w środku pojazdu zespół akumulatorów jest doładowywany silnikami elektrycznymi w fazie zmniejszania prędkości, przekształcając energię kinetyczną pojazdu na energię elektryczną.
System kontroli układu napędu i hamowania stanowiący ośrodek nerwowy pojazdu, automatycznie steruje energetycznymi procesami, to znaczy przechodzeniem do trybu napędu na cztery koła, odzyskiwaniem energii i doładowywaniem akumulatorów.
Optymalna aerodynamiczna budowa zapewnia doskonałe osiągi z jednoczesnym przestrzeganiem zasad ochrony środowiska. Aerodynamiczna i opływowa sylwetka, będąca od lat wyróżniającym atutem marki, została bardzo starannie dopracowana, przyczyniając się znacząco do dynamicznych parametrów C-Métisse i skutecznej kontroli sterowności pojazdu.
Kształt C-Métisse nie ogranicza się do walorów estetycznych, łącząc w sobie urodę i doskonałe parametry dynamiczne. C-Métisse wykazuje współczynnik Cx na poziomie 0,30 dzięki płynnym i sprężystym liniom nadwozia, a także licznym nowatorskim rozwiązaniom, takim jak termodynamiczne wloty powietrza z przodu, płaski spód pojazdu, dwa tylne składane spoilery czy też tylne owiewki. Wszystkie te urządzenia aktywnie przyczyniają się nie tylko do zmniejszenia oporu aerodynamicznego, lecz także do obniżenia nośności nadwozia, zwiększając przyczepność samochodu do nawierzchni.
Przy projektowaniu samochodu zwrócono również szczególną uwagę na zmniejszenie jego ciężaru w celu optymalnego pogodzenia dynamicznych zalet z niskim zużyciem paliwa. Dzięki zastosowaniu karoserii z włókien węglowych, jak również kołyski nośnej zespołu napędowego i przedniej osi, ciężar C-Métisse wynosi jedynie 1400 kg z akumulatorami, co stanowi nadzwyczajne osiągniecie, zważywszy jego gabaryty.
Do tego efektu przyczynia się też budowa hybrydowego wysokoprężnego układu napędowego. Lokalizacja silników elektrycznych przy tylnych kołach oraz centralna pozycja zespołu akumulatorów umożliwiają idealne rozłożenie obciążeń z przodu i z tyłu, a w efekcie korzystnie wpływają na parametry jazdy.
Zadziwiający swym stylem oraz unikalnym rozwiązaniem hybrydowego wysokoprężnego układu napędowego zapewniającym doskonałe parametry jazdy, C-Métisse stanowi idealna syntezę wymogów ekologicznych oraz wrażeń i emocji motoryzacyjnych. Wola przełamania stereotypów jest wyrazem dążenia Citroëna do kreowania pojazdów w duchu epoki z ukierunkowaniem na przyjemność jazdy.
Dane techniczne
Wymiary:
Długość: 4740 mm
Szerokość: 2000 mm
Wysokość: 1240 mm
Rozstaw osi: 3000 mm
Ciężar całkowity: 1400 kg (z akumulatorami)
Osiągi i zużycie paliwa:
0 do 400 m: 14,2 s
0 do 1000 m: 25,4 s
0 do 100 km/h: 6,2 s
30 do 60 km/h: 1,9 s
80 do 120 km/h: 4,2 s
Maksymalna prędkość: 250 km/h
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,5 l/100 km
Poziom emisji CO2: 174 g/km
Hybrydowy wysokoprężny układ napędowy:
Silnik wysokoprężny V6 HDi 150 kW (208 KM) z filtrem cząstek stałych FAP i automatyczną sześcioprzełożeniową skrzynią biegów
Dwa silniki elektryczne przy tylnych kołach:
– moment jednostkowy 400 Nm
– moc jednostkowa 15 kW (20 KM)
Tryb ZEV (3 km przy prędkości 30 km/h)
Elementy wyposażenia aerodynamicznego:
Płaski spód
Termodynamiczne wloty powietrza z przodu
Dwa składane spoilery z tyłu
Tylne owiewki
Cx: 0,30
SCx: 0,6 m2
Cz: – 0,1
Podwozie:
Zawieszenie hydrauliczne
Układ jezdny z podwójnymi trójkątnymi wahaczami dla czterech kół
Specjalne opony Michelin 255/40/R20
Podstawowe elementy wyposażenia:
Kierownica z nieruchomym zestawem przełączników sterujących
Sześcioprzełożeniowa skrzynia biegów z mechanicznym trybem pracy za pomocą płytkowych przycisków przy kierownicy oraz z trybem w pełni automatycznym za pomocą dźwigni na centralnej kolumnie
Kierunkowe reflektory
Elektryczna regulacja kierownicy i zestawu pedałów
Aluminiowe obręcze z centralną nakrętką mocującą
Najnowsze komentarze